Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Motonet-löytöjä

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128675

    Ostin kokeeksi Motonetistä yleismallisen vilkkureleen, jossa oli samannäköiset liitännät kuin 2CV6:ssa. Näinpä tuo 2,90 euron rele pärähti toimimaan ja naksuttaa oikein tomerasti. Ilmeisesti tuohon sopii kutosen kolmikantainen liitospalikka suoraan. Iltselläni oli ko. johdot erillisinä, mutta onnistuin silti päättelemään oikean kytkennän vaikka merkinnät eroavat. http://www.motonet.fi/fi/tuote/481879/Vilkkurele-yleismalli-3-napaa-12V” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Samoin venepuolella kiinnitti huomiota edulliset pyyhkijänsulat, joista varmaan saisi modiifoitua viipottimet 2CV:henkin, eritoten wanhukseen. En vielä ostanut.

    #171131

    Tuohan oli hyvä vinkki.

    #171132

    Tuo rele on surkea, prätkässä on sellainen. Vilkkutaajuus vaihtelee rajusti jännitteestä riippuen. Pyyhkijänsulkia täytyy kokeilla pakussa. Vanhat oli jo viime kesänä vaihtokunnossa. Kiitos vinkistä 😀

    #171133

    Uskallan kompata tuota Mikin mielipidettä releestä. Olen saanut kolme noita mykäksi ihan ajanhampaalla tappamalla. Tämän jälkeen olen pitäytynyt Tridon-merkkisissä kalliimmissa vilkkureleissä. Vähän mallista riippuu tarvitseeko se kaksi plussaa vai “normaalin” kytkennän, mutta rele kuin rele on mahdollista laittaa sätkään ilman, että vetää kaikki vilkkujohdot uusiksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171134

    Saa nähdä kuika rele kestää, vilkutti kiitettävän tasaisesti Koko Porotokan, mutta sehän on vasta alkua… alkuperäisreleitä olen vaihtanut urallani niin monia, että epäilen pystyykö tämä alisuorittamaan 😉

    #171135

    Joskus kanssa hankin Moponetistä vilkkureleen, (Merkki. Asio, osio, osaio, osuma, oskio, ossca tjsp.). Muuten hyvä, mutta vilkuttaa turhan tiheään, syynä varmastikin se, että vilkkuvaloja on vain kaksi ja merkkiplinkkeri, näytti tarkemmassa tutkinnassa olevan kolmilamppuisen vilkkusydeemin rele. On kestänyt jo ainakin kolme vuotta, edellisen kerran vaihdoin vuosia sitten Vaasan moottoritien rampin jälkeen kun ei edellinen vilkuttanut enää. Useamman ostin varastoon, joten vikkelävilkusta on kärsittävä vielä näillänäkymin vähintään kymmenen vuotta. Näyttää kyllä tutunnäköiseltä vilkkureleeltä.

    Hmm. Jos laittaisi kanteen rasvanipan ja työntäisi täyteen vaseliinia muuttuisiko – tiktiktiktik… tik…tak…tik…tak? Rasvasäätöinen vilkkurele? 😀

    #171136

    @Isoo-Jukka wrote:

    alkuperäisreleitä olen vaihtanut urallani niin monia, että epäilen pystyykö tämä alisuorittamaan 😉

    Kaveri osti CX:n alkuperäisosan niin siinä luki “Warning! Made in France” eikä se kestänyt kahtakymmentä naksutusta enempää 😀

    #171137

    Vilkkureleissä on yleensä merkintä siitä kuinka monelle polttimolle tai millaiselle tehokuormalle ne on tarkoitettu. Vähempi määrä polttimoita kiihdyttää tosiaan naksutusta ja senhän huomaa merkkiäänestä, kun jompi kumpi polttimoista on poissa pelistä. Hätävilkuissa taas taajuus hieman hidastuu ja myös rele joutuu aika koville (liki 100 w kulkee läpi).

    LED-polttimoiden kanssa voi joutua vaihtamaan releen niille opimoiduksi (sellainenkin löytyy Motonetistä).

    #171138

    Minulla on kummassakin rättärissä 80 luvun loppupuolella ostetut laadukkaat vilkunreleet..
    Eivät ole moksistaan vaikka kytkee peräkäryn vilkutkin kaveriksi..
    Ne on läpinäkyvässä muovipurkissa,, sanoivat niitä ostettaessa niiden olevan “elegtronisia”..
    Niitä sai silloin vielä 6 volttisinakin.. Sisällä näkyy jotain sähkökomponentteja olevan..
    Tuntuvat olevan laatutavaraa kun ei ole tarvinnut vaihtaa uusiin..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171139

    @RPekka wrote:

    @Isoo-Jukka wrote:

    alkuperäisreleitä olen vaihtanut urallani niin monia, että epäilen pystyykö tämä alisuorittamaan 😉

    Kaveri osti CX:n alkuperäisosan niin siinä luki “Warning! Made in France” eikä se kestänyt kahtakymmentä naksutusta enempää 😀

    …mutta sitten kun se sai huilata pari vuotta, niin toimii taas hienosti. 😉 En tiedä, mikä siihen oikein iski, sisuskaluissa ei kuitenkaan näkynyt mitään omituista.

    Samanlainen purkkirele näytti olevan myös GS:ssä, varmaankin ollut siis ihan yleisesti käytössä Sitikalla 70- ja 80-lukujen aikana.

    #171140

    Kolmelle vilkulle tarkoitetun releenhän saa toimimaan oikeaan tahtiin kahden vilkun kulkimessa lisäämällä sopivan vastuksen väliin. Tai jos ei osaa vastusarvoja laskea niin lisää vaikka sivuvilkun jonnekin konehuoneen puolelle piiloon. Näppärä vaihtoehto on myös ledivilkkujen kaveriksi tarkoitettu valmiiksi tuotteistettu vastus jolla voi sen kolmannen vilkunkin korvata.

    #171141

    Nämä nykyaikaiset laadukkaat 12v vilkunreleet toimii oikeaan tahtiin riippumatta siitä onko siellä kaksi tai kolme hehkua kytkettynä..
    Minä en ainakaan kikkaile noiden halpojen tusina tuotteiden kanssa..
    Jos haluaa kikkailla niin vinkkinä että vaikkapa kytkekää äänimerkki toimimaan vilkunreleellä..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171142

    Joku kynnys uusissakin releissä on sille koska aletaan tiheällä vilkulla varoittamaan pimenneestä polttimosta. Onko se sitten 1-2 vai 2-3 lampun kohdalla, sitä en tiedä. Lamppuja tai muuta vastuskuormaa lisäämällä/vähentämällä sen voi todeta.

    #171143

    Tuo halpisrele naksuttaa ihan järkevällä tiheydellä hätävilkkujakin ( 4 x 20w). Tekisi mieli jättää se niin vaikka tunniksi päälle ja katsoa kestääkö.

    #171144

    Mulla on kestäny vastaava rele pari vuotta.
    Muuten sama mutta neliskanttinen, motonetistä ostettu.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.