Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 16 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #170083

    Total ja Mobil BV 75w-80w on hyvä öljy kaikkiin Citroen manuaalivaihteistoihin.

    #170084

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Kyllä vaihteisto kesähelteellä ajettaessa pidempiä matkoja käy aika lämpimänä,,
    jos ei sitä usko niin voi kokeilla sitä kädellä..
    2cv 6 kone on aika hyvä hukkalämmön tuottaja ja vaihteiston ja jarrujen vieressä kulkevat pakoputket ja vaihteiston alla oleva poikittais vaimennin pitävät huolen lämmityksestä..
    😉

    Kyllä, paino sanoissa “ajettaessa pidempiä matkoja”. Puhuin tekstissäni pätkäajosta, joka lisää vettä laatikossa. Otin tämän pätkäajon esille juurikin siitä syystä, että moni kuljin on nykyään kesäisin sunnuntaikuljin/kauppakassi, joten erityisesti myös niille pitäisi muistaa vaihtaa säännöllisesti öljyjä.

    @Savitaipale wrote:

    Sätkän laatikko on tilavuudeltaan pieni. Vaihdelaatikot ei käy kovin kuumana. Pienen tilavuuden pieni lämpötilavaihtelu, ei saa aikaan kovin suuria paine-eroja ja sitä kautta kaasunvaihtoa. Kondenssiveden kertyminen vaatii sitä kaasunvaihtoa, ei sitä umpioon ilmesty.

    Kyllä kondenssia syntyy tilavuudesta riippumatta, toki suhteessa, eli pienessä laatikossa vähän kondenssia…mutta ei laatikossa tarvitse olla kuin pisara vettä niin se on jo pahasta, varsinkin, jos kuljin seisoo paikallaan. Mietitäänpä tilannetta vaikka niin, että jonkun rattaan hampaan päällä istuu pisara vettä, tai kahden laakerikuulan välissä. Haittaahan niistä on molemmista, kun ruoste ei lepää koskaan.

    Laatikon 0.9 litraa öljyä täyttää laatikon koko pinta-alasta suhteellisen vähäisen määrän, joten sitä “hikoilevaa” seinäpinta-alaa on silti yllättävän paljon.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170085

    Ihmisillä on varmasti erilaisia käyttökokemuksia eri öljyistä ja on varmaankin useita kelvollisia rättärin laatikkoon. Maallikkoa ihmetyttä se että kun RedLine maksaa 22,90 ja Total 9,90 niin onko niiden välillä oikeesti hintaeron mukainen laatuero ? Mikko

    #170086

    @mikko46 wrote:

    Ihmisillä on varmasti erilaisia käyttökokemuksia eri öljyistä ja on varmaankin useita kelvollisia rättärin laatikkoon. Maallikkoa ihmetyttä se että kun RedLine maksaa 22,90 ja Total 9,90 niin onko niiden välillä oikeesti hintaeron mukainen laatuero ? Mikko

    Ulkomuistista heitän että RedLine on synteettistä ja Total mineraaliöljystä eroteltua eli säilyvyyden kannalta RedLinellä on ainakin lähtökohtaisesti kilpailuetu. Tietysti asiasta ei tarvitse niin murehtia jos vaihtaa ajokauden alkaessa tuoreet öljyt myös laatikkoon.

    #170087

    Total tehnyt PSA:lle öljyt vuodesta 1968 taijotain. Tuo toinen nevöhöörd 😉

    #170088

    Tuos on omakehua jälleenmyyjän sivuilta :

    Red Line Synthetic Oil Corporation aloitti 1979 kehittämällä voiteluaineita kilpamoottoripyöriin. Johtoajatuksena on aina ollut valmistaa parhaita mahdollisia tuotteita, tekemättä kompromisseja kustannusten vuoksi. Moottoriurheilu on edelleen tärkeä painopistealue, mutta tänä päivänä Kalifoniassa sijaitsevalla yrityksellä on yli 100 huipputuotetta, joita käyttävät yhtä hyvin moottoriurheilun huiput Formula ykkösistä WRC ralliautoihin ja nitrodragstereihin, kuin myös merkkihuollot, teollisuus, kuljetusalan ja merenkulun ammattilaiset, sekä tietenkin valveutuneet harrastajat.

    Kaikki Red Line öljyt ovat täyssynteettisiä, polyolesteri-pohjaisia huiputuotteita. Myös kaikki kilpailevien öljymerkkien Formula-1 öljyt ovat polyolesteri-pohjaisia, mutta niitä ei myydä kuluttajille. Red Line on tässä poikkeus – kaikki huippuammattilaisten tuotteet ovat sinunkin saatavillasi. Polyolesterien filminjujuus, lämpöstabiilisuus, korkeiden lämpötilojen kesto ja kitkaominaisuudet ovat ylitse muiden, samoin hinta. Polyolesterit ovat yhteensopivia erilaisten tiivistemateriaalien kanssa, eivätkä kutista tiivisteitä kuten muut synteettiset. Red Line oljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään, sekä muiden synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa. Esteripohjaisina ne ovat myös pitkälti biohajoavia.

    Red Line lisäaineet edustavat samaa tinkimätöntä linjaa – jokainen tuote edustaa alansa parasta ja viimeisimpää osaamista, ja on mahdollisimman tiivistetyssä muodossa. Siirtyessäsi käyttämään Red Line tuotteita, sinun ei tarvitse purkaa moottoria tai voimansiirtoa osiin huomataksesi eron, vaan huomaat sen muutenkin, kuten pienempänä polttoaineen kulutuksena, mekaanisten äänien vähentymisenä, jouhevana vaihteiston toimintana, matalampina lämpötiloina, suurempana tehona, parempina päästöarvoina.

    Omilla nettisivuilla näyttävät hehkuttavan menestystä monenmoisissa autokisoissa, lähinnä tuolla amerikanmaalla.

    #170089

    Vaikka vaihteistossa kylmää hohkaavaa pintaa onkin paljon niin ei sinne seinille kondensoidu vettä jos vaihteiston sisään ei se vesi sinne jostain ensin mene. Alumiinivalun läpi se ei ainakaan mene. Jostain raosta se hieman huohottaa lämpötilojen vaihdellessa mutta niin pieniä määriä ettei sitä kauttakaan paljoa vettä sisään kulkeudu. Mutta jos litra öljyä maksaa kympin tai kaksikymppiä niin miksipä sitä ei vaihtaisi samalla kun moottoriöljyn vaihtaa.

    #170090

    Taisi tässä ketjussa tulla jo kaikki oleellinen ketjun aloittajan kannalta 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170091

    @Akaile wrote:

    Taisi tässä ketjussa tulla jo kaikki oleellinen ketjun aloittajan kannalta 😆

    Kiitokset kaikille kommentoijille. Öljyvalinta ratkesi, mutta tuo hypoidijuttu jäi vielä ihmetyttämään. Perävälitys rättärin laatikossa on samassa öljyssä vaihteiden kanssa, ja esimerkiksi Neste ja Mobil suosittelevat rättärin laatikkoon GL-5 hypoidiöljyä. Toisaalta rättäriguru Jasun mukaan perävälityksen rakenne ei ole hypoidityyppinen, eikä paineenkestolisäaineistusta siis tarvita.

    Myös kaikki tässä viestiketjussa kirjoittaneet suosittelevat ei-hypoidiöljyä GL-4 käytettäväksi synkronointien säästämiseksi. Olen kuitenkin itse käyttänyt rättärissäni hypoidiöljyä viimeiset >20 v / >parisataa tuhatta kilometriä, eikä vaihteisto ole siitä ottanut nokkiinsa. Synkronointi ja muukin toimii kuin uutena.

    Laitan kuitenkin kehutun Red line MT-90 GL-4 öljyn laatikkoon uteliaisuuttani huomenna talviseisontahuollon yhteydessä. Siitäkin huolimatta, että mm. Red line kehuu, että heidän hypoidi GL-5 vaihteistoöljynsä “Ei aiheuta korroosiota punametalleissa (pronssiset synkrot) normaaleilla lämpötiloilla”. Mobilin nettisivujen mukaan heidän hypoidiöljyllään taas on “Erinomainen ruosteen ja korroosionesto, suojaa kupariosia syöpymiseltä”.

    #170092

    Hyökkääkö nykyöljyt pahasti joidenkin vanhojen pronssirenkaiden kimppuun? Uskomuksia on monia, vahvat näytöt suuntaan tai toiseen vähän puuttuu.

    😈

    #170093

    😀 😀
    http://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Vaihteisto_%C3%B6ljyt

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 11 viestiä, 16 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.