Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi 18heppainen 18heppainen 25.10.2019 klo 16:14.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #124176
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Nyt kun itse jälleen sille tielle lähdin niin ajattelin pistää tietoa jakoon. Tunnetusti massaiskareiden suurin mukavuus ilmenee mukulakivikadulla ajeltaessa ja toimiakseen hyvin massaiskari vaatii monesti muutaman niksin ja naksin.

    Parhaiten kunnon tietää ottamalla massan irti ja napauttamalla kovaa vasten. Toimiessaan tuntee sisällä liikkuvan jousitetun metallimöhkäleen vaimentavan vaikutuksen. Monesti nämä ovat juuttuneita tai nihkeäliikkeisiä. Massan ei kuulu helistä käänneltäessä, mikäli näin tapahtuu, on jousi katkeillut tai muuten vaan irtotavaraa liikenteessä menoa haittaamassa.

    Ongelma lähtee ratkeamaan avaamalla massan päästä erikoiskantaisen pultin tai poraamalla vaihtoehtoisesti siihen asennetun niitin tai pistehitsauksen auki. Reikään kierre ja pultti päähän. Mikäli paikalla on se erikoiskantainen pultti niin sen saa auki kiertämällä putkitongeilla. Tähän käy suoraan M8 pultti tilalle. Ennen tukkimista tehdään seuraavaa: Käännä astian päällä ylösalaisin massaiskari, normaalisti reiästä tulee kondensoitunutta vettä, muutama öljytippa, ruostepölyä tai jotain siltä väliltä. Tämän jälkeen reiästä annetaan sisälle uutta öljyä. Jotkut vetävät täyteen asti, mutta itse olen sitä mieltä, että kannattaa jättää jonkinverran ilmavaraa, jotta kuulan syrjäyttämälle öljylle on tilaa, eli massa on täten herkkäliikkeisempi.

    Mikäli se kuula on sisällä jumissa, niin sitä voi yrittää liuotella irti tai lämmittää kuorta tjsp. Vastaani tulleet massakuulat ovat kyllä lähteneet liikkeelle ihan öljyn vaikutuksesta…

    Pultti päähän, rasvanpoistoaineella pinnat puhtaaksi ja reipas kerros maalia päälle. Loppusilauksena rosterinylonmuttereilla massat paikoilleen, niin lähtee tarvittaessa huomattavasti kevyemmällä punnertamisella irti ensi kerralla. 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #145789
    Isoo-Jukka
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Tässä taas oiva esimerkki aiheesta, joka pitää tallentaa 2CV-Wikiin (nikseihin).

    Toivottavasti saadaan porukkaa tietoa siirtämään sinne. Onhan tieto täällä foorumissakin “tallessa”, mutta tahtoo hukkua massaan.
    http://www.suomen2cvkilta.fi/wiki/

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=3635

    #145790
    Avatar
    toppok
    Osallistuja

    … ompi siellä, liimailin aamusella…

    #145791
    Avatar
    amikutoseeni
    Osallistuja

    >sisälle uutta öljyä. Jotkut vetävät täyteen asti, mutta itse olen sitä mieltä,
    että kannattaa jättää jonkinverran ilmavaraa, jotta kuulan syrjäyttämälle öljylle on tilaa, eli massa on täten herkkäliikkeisempi.

    Haynes-oppaan mukaan öljyä laitetaan 70 ml, Eerolan oppaan mukaan 85 ml. Vanhuksissa on isommat massavaimentimet, joten niihin kuulunee tuo 85 ml, ja uudempiin sitten 70 ml.

    Päivitin Wikiin nämä ml-määrät.

    #145792
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    Vaikka tuntuu, että massaiskari on “umpirautaa”, niin yleensä se menee toimimattomaksi kun käytetään vasaraa irrotuksessa. Kova isku kylkeen tekee ulkokuoreen lommon, jolloin “klunssi” jumittuu. Välykset putken ja “klunssin” välillä ovat pienet ja ainakin vanhemmissa oli vielä männänrengas tiivisteenä.

    #145793
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tällaiset niistä sitten tuli aika pienellä vaivalla. Ajotuntumasta sen verran, että luonnollisesti takapään asfalttitärinät väheni oleellisesti, mutta erityisesti olin ihmeissäni rengasvärinöiden puoliintumisesta. Nuo fairikat kun jo aiemmin mainitusti elää vauhdin mukana, niin aina löytyy alta neljä tasapainotonta rengasta. Tänään tämä ei kuitenkaan enää kovin häiritsevää ollut kun massat poisti osan siitäkin…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #145794
    Avatar
    Anonymous
    Jäsen

    Olisikohan tuossa syy siihen, kun katsastaja moitiskeli Poppalooraa. Tosiasia on, että täsristyksessä oikea takakumi irtoili siinä ravistuksen loppuvaiheessa levyltä. No antoi toki armon ja kotitehtäväksi tuon kunnostuksen.

    #265029
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja

    Toimiiko massa silloin siis oikein kun esim 5cm korkeudesta pudottaa maahan eikä se pomppaa takaisin ilmaan? Rikki ollessa vaimennusta ei tapahdu ja se pomppaa ilmaan kun mikä tahansa jäykkä kappale?

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen C4 Picasso Puretech 130 A 2018 / Peugeot 2008 VTI 82 2013

    #265037
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    Juuri päinvastoin. Ehjä massa pomppaa, mutta jumittunut ei.

    #265038
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Lommoja peläten en pudottele näitä maahan, vaan pistän turvakengät jalkaan ja lyön massalla napakan iskun kärkisuojan päälle samalla massan sisäistä liikenhdintää kädellä tunnustellen. Yleensä kun liike on nihkeää ja päästää sisältä vanhat kurat ulos ja korvaa ne tuoreella LHM:llä, niin tätä napauttelua jatkaen tuntee käteen asti kuinka liike herkistyy. Täysin jumiutuneitakin voi yrittää liuotushoitaa, eli jotain ruosteensyöjää sisälle, hautuminen ja sen jälkeen huuhtominen ja voitelu.

    Hirveästi en näkisi vaivaa massojen korjailuun, sillä ehjiä toimivia on maassamme niin paljon, että niitä jopa päätyy lavalle asti.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #265081
    18heppainen
    18heppainen
    Osallistuja

    Onhan noita, mutta ainakin vanhuksen takamassojen osalta toimivien osuus osoittautui kovin pieneksi. Ne kun ruostuvat ovelasti sen kiinnitysosan sisältä. Ruoste “turvottaa” putken pois muodostaan. Puntin välys on todella pieni, ihan parin kympin luokkaa.
    Vanhusta varten jouduin molemmat ehjäämään. Ruosteen poisto taisi aiheuttaa molempiin läpireijän sen kiinnityspalikan kohdalle.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.