Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #253330
    Akaile
    Osallistuja

    Tapaus: Asennat uuden mäntäpyttysarjan kunnostettuihin kansiin, joista on pinnat plaanattu jne. Asentamisen jälkeen ihmettelet tsutsuttavaa ääntä ja pakokaasun hajua, vaikka kaikki pakoputkiliitokset ovat tiiviitä, eikä putkissakaan ole reikiä. Missä vuoto, mitä teet ja kuinka koko shown voisi välttää?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #253332
    Jalppis
    Osallistuja

    Olen kuullut, että volkkari porukka käyttää venttiilinhiontatahnaa pytyn ja lohko, sekä kannen ja pytyn välissä. Eli hierotaan osaset tahnalla tiivisti yhteen. Tai sitten etsi saksan mallin tiiviste(?) pellit pyttyihin ja kansiin – tiedät varmaan mitä tarkoitan?

    #253333
    Jalppis
    Osallistuja

    Ai niin. Eihän sytytystulppa vuoda? Näkyy jäljet tulpan kyljessä, jos vuotaa ja varmaan seuraavaksi tulpnkierre korkkaa.

    #253334
    Akaile
    Osallistuja

    Sieltä tuli oikeat vastaukset kahteen, mutta kolmannen kohdan teoriasta ajattelin kertoa kollegiumille. Eli todellakin, vuoto on sylinterin ja kannen välistä ja tämä on ensimmäinen kerta kun on itselle sattunut. Saksalainen kaveri kyseli samoin oirein asiasta pari vuotta sitten, enkä uskonut silloin, että näin edes tapahtuu. Syy on siinä, että kun sätkässä ei ole kannentiivistettä niin olin vahvasti siinä uskossa sylinterien tiivistymisestä kanteen ilman sen kummempia hiomisia. Youtubessa olen nähnyt Geesun koneeseen tehtävän tätä sylinterihiontaa, mutta siinä tekijä vaikutti muutenkin pedantilta kaverilta..

    Tuon ko. koneen kun laitoin hörsköttämään toukokuun alkupuolella niin oli todella hölmistynyt olo, kun MOLEMMAT sylinterit vuotivat. Tarkastin kansimomentit ja nostimien putketkin tuli vallan huolella ujutettua koloihinsa kasatessa, eli sylinterien pitäisi istua kansissa siellä missä pitääkin. Silti vuotoa oli enemmän kuin tarpeeksi ja puristuspaineita puuttuessa startit olivat aluksi hyvin nihkeitä, erityisesti kuumana.
    Ja sitten siihen mitä tälle voi tehdä? Noh, kannethan voi käyttää vielä irti ja tehdä hionnan jälkikäteen tai sitten voi olla laiska niin kuin itse olen ja toivoa ajan parantavan haavat. Nimittäin ei mennyt kuin noin viikko ajoa, kun toinen sylinteri lakkasi vuotamasta ja nyt 1600km myöhemmin ollaan jo ihan rajoilla, että toinenkin pitää paineet myös kuumana. Kylmänä sutsutusta tuntuu olevan vähemmän ja sisäänajon jälkeen sitä on ilmennyt lähinnä täydellä kaasulla päästellessä.

    Otaksun siis, että tässä tapahtuu siten, että teräksen ja alumiinin ominaisuuksista johtuen ,ja erityisesti erilaisista lämpölaajenemisista johtuen, sylinteri hioutuu kanteen ja pinnat tiivistyvät oikein. (Kuuma=laajenee, kylmä=supistuu, tätä toistoina ja välissä kitkaa) Tästä otaksunnasta johtuen päätin kokeilla tuota ajan parantavaa vaikutusta ja erityisesti siksi, että koneessa muutoin tuntuu olevan asiat hyvin.

    Tämä on kuitenkin pakokaasujen ärsyttävyyden ja vaarallisuuden vuoksi sen verran ärsyttävä vaiva, että jatkossa kyllä ajattelin hiomatahnaa käyttää välissä ennen kasausta. Eihän kesällä pikku voimasavut haittaa, kun raottaa tuuletusluukkua, mutta yritäppä kylmällä kaudella ajella savustettuna kabiinissa…!

    PS: Niiden saksan markkinoiden ”savupeltien” en usko parantavan tätä ongelmaa, sillä ne eivät ole oikeasti tiiviit. Niiden raoista savu kulkeutuu ihan samoihin lämpökanavoihin, kuin nytkin tässä tapauksessa. Sen sijaan luulen, että niillä on tehtaassa helpotettu kansien ja sylinterien kokoonpanovaihetta; Sylinteri kannessa kiinni ja mäntä ujutettu renkaita myöten sylinteriin, ”savurenkaat” kannattelemassa sylinteriä paikoillaan, jolloin männäntapin ujutushetkellä ei ole tarvinut pitää kuin männän asemoinnista huolta samalla kun alkaa syöttämään työntötankojen putkia lohkoa kohti. En ole tähän tapaan kokeillut moottorikokoonpanoa, mutta uskoisin sen onnistuvan..?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #253353
    HENKKA
    Osallistuja

    Mulla on vanhasta sylinteristä tehty ”hoonaussylinteri”. Eli rivat poikki, että saa sylinteristä hyvän otteen ja pyörittämällä sylinteriä edestakaisin kannen tiivistyspintaa vasten. Hiontamassaa saa autoliikkeistä jne.

    #253396
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Samoin mulla tuollainen hiontakalu. Joskus, kun tuota vaivaa esiintyi, se ilmeni varsinkin vedättäessä ja pykälää vaihtaessa erikoisena tuoksahduksena. Tietysti kannattaa tällaisessa tapauksessa aivan ensin tsekata kannenpulttien momentit. Akaile toki on se jo varmaan tehnyt moneen kertaan.

    #253426
    Akaile
    Osallistuja

    Jep, momentit tarkastin venttiilejä säätäessä ensimmäisen sisäänajotonnin jälkeen. Ja homma on siis edennyt siten, että ihan ensistartissa vuoti molemmat sylinterit ja käyntiinlähtö oli hyvin vaikeaa. Tuolloin tyhjäkäynnillä kuului selkeä sihutus molemmista. Ajelun alettua tämä sihutus alkoi vähentyä ja Paraisten reissulla se loppui kokonaan toiselta sylinteriltä. Paraisten jälkeen määrä väheni myös toiselta puolen ja koska suuntaus on ollut tämä niin uskoisin noiden kansien hakeutuvan paikalleen hiomatta ensimmäisen 10tkm aikana. Seuraan tilannetta.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #253427
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Tulee ihan mieleen, että auttaisko tarkoituksellinen nokeennuttaminen vaikka ryyppy päällä ajaen; jospa minimaalliset rakoset menisivät siitä umpeen?

    #253430
    Akaile
    Osallistuja

    Vastaavia vippaskonsteja pohdin tuossa männäviikoilla, mutta esim. tämän ryypyn osalta tuli mieleen sellainen, että runsas bensahan pesee öljyä, jolloin ylemmät männänrenkaat saattavat joutua ns. koetukselle. Tämä taasen on erittäin huono kombinaatio sisäänajon kannalta.

    Mutta aika näyttää kuinka käy. Voihan se olla, että tulevan talviseisonnan aikana alumiini oksidoituu juuri sen verran, että se tilkitsee loputkin vuodot.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #253436
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Oliko se sulla lambda käytössä? Mitä vaikuttaa arvoihin tuo vuoto?

    Mikko

    #253444
    Akaile
    Osallistuja

    Oli se tuossa(kin) yksilössä sen aikaa, että vilkaisin onko päästöt sielläpäinkään. Olihan ne, mutta selkeästi oli epämääräisyyttä verrattuna edelliseen koneeseen, jossa tuo kaasari oli imupakosarjoineen.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.