Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Levyjarrulootan sovituksia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121478

    Kasailen vanhan nelkun aihion pohjalta projektia, johon tuli 6n kone ja levyjarrullinen loota. Pärjääköhän nelkun alkuperäisellä pääsylinterillä? Mitähän muuta huomioitavaa tällaisessa jarruristisiitoksessa onkaan.. Nesteistä näkee mainittavan eri yhteyksissä – minkälaiset plöröt on ongelmattomimmat?

    Jussi, Rovaniemi

    #129979

    Koska olet laittamassa nelkun jarrupääsylinteriä niin et voi käyttää LHM-nesteitä. Tuo nelkunsylinteri ja leyvt on toiminut meillä jo yli 100 000 km joten en usko että siinä on ongelmia sinullakaan. Jos sulla on se nelkun käsijarruvipu niin suosittelen, että hommaat pidemmät käsijarruvaijerit
    —> helpottaa asentamista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129980

    Vähän ristiriitaista infoa tulee nelkun sylinteristä kontra levyjarrut.. Sulla on toiminut suht tasapainoisesti etu-takapään kesken; vaan koskas sätkän takajarruilla on ollut muuta kuin katsastusmerkitys 😉

    Mulla on myös levylootan käsijarruvivusto, mutta suunnittelin viritellä pidemmillä vaijereilla – osaatko heittää vinkkiä, mitkä vaijerit käy – ennenkuin alan itse rakennella?

    Jussi, Rovaniemi

    #129981

    Hommaa gs:n käsijarruvaijerit. Niistä nesteistä… Lhm:llä toimivia jarruja ei ole tarkoitettu käytettäväksi tavallisella jarrunesteellä. On typerää tehdä tuollaisia kokeiluja ja kehua miten hyvin pelaa. Jos laitat levyjarrut, niin vaihda kaikki kamat levyjarru sätkästä. Lhm kumit turpoavat jarrunesteessä ja sitten jumivat tai laskevat nesteet pihalle. Sitä paitsi ei lhm osat nyt niin paljoa maksa, etteikö niitä voisi samalla vaivalla sinne laittaa. Lhm:llä saat sen edun, että takasylinterit ei jumiudu niin herkästi, kuin vanhanaikaiset. Syynä on se, että lhm ei kerää niin herkästi kosteutta. Tosin tätäkään vaivaa ei esiinny tavallisessakaan järjestelmässä, jos vaihtaa jarrunesteet kahdenvuoden välein. Ne nesteet ei nääs ole ikuisia, vaikka jarrut toimisivatkin. Jos kuitenkin laitat levyjarrut ilman muun järjestelmän vaihtoa vaihda jarrumäntien kumit. Juttua operaatiosta oli jossain vanhassa nyyttisessä, kirjoittajana silloinen kiltakapteeni Veltti.

    #129982

    Takana on sellaiset jarrusylinterit, mitkä ovat tarkoitettu käytettäviksi levyjarrujen kanssa. Pitkään käytössä oli vääränlaiset sylinterit takana, josta seurasi ns.”käppärikäännös” äkkijarrutuksessa.

    JA jalppikselle: Käytössä on normaalit jarrunesteet ja niille tarkoitetut palikat. (Jos oli jotain epäselvää)

    Ja ne vaijerit on muistaakseni GS:n.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129983

    Akaile:
    Tavallinen jarruneste ei sovi kovin hyvin lhm:lle tarkoitetuille nitriilikumeille, koska ne eivät ole otsonisuojattuja.
    Jonkunverran kyllä varmasti kestää kuitenkin.
    Toiseksi nelkun pääsylinteri on todella kookas levyjarruille, joka aiheuttaa kovemman poljinvoiman tarvetta.

    #129984

    Niin se jäykkyys onkin se ainut haittapuoli siitä nelkun jarrupääsylinteristä. Itseasiassa se ei edes ole jäykkä se poljin, vaan se poljin on kovin ylhäällä…(tarkoitan tällä, että jarrutus alkaa heti kun painaa poljinta..)

    😈 JA EN EDELLEENKÄÄN SUOSITTELE LHM-NESTEITÄ TAVALLISILLE KUMEILLA ENKÄ TOISIN PÄIN!!!! (ja vielä tuota “toisinpäin” juttua selventääkseni: Myöskään normaali neste ei sovi lhm-kumeille)

    jos nyt ihmiset ymmärtävät lukemansa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129985

    Niin vielä että itse uskaltaisin kokeilla ristisiitokseen silikonijarrunestettä.
    Niin ja jos haluaa tavallisen nesteen kanssa urheilla levyjarrusysteemin kumien kanssa, niin kumien ja suojakumien huolellinen voitelu kumirasvalla auttaa varmasti, ainakin jotain.
    Olisi muuten silikonijarrunestettä hiukan ylimääräistäkin..

    #129986

    Kyllä levyjarrut toimivat normaalilla jarrunesteellä tietyillä edellytyksillä, ja tietysti entistä nelosen pääsylinteriä voi käyttää. Silloinhan siitä tulee tavallaan 1-piirijarrut.
    Levarin tiivisteet tulee puhdistaa esim. bensalla huolellisesti vanhoista LHM:stä pois. Jos sinne jää tippaakaan LHM, niin jarrulevyn tiivisteet menevät pilalle.

    Täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä rättärin suunnittelijaa, miksi hänen on pitänyt rakentaa tälläisen LHM-tavallinen jarruneste sekasysteemin. Ehkä se tuo punkku on antanut inspiraation 😛

    #129987

    Nyt on kasassa osia ja neuvoja sekä täältä foorumilta että perinteisempienkin kanavien kautta. Eiköhän sätkä ala näillä eväillä pysähtyä. Jos ei nesteet toimi, sotketaan seos punkusta ja Gognacista ja lantrataan sekaan oliiviöljyä!

    Jussi, Rovaniemi

    #129988

    Joo-o. muistan lukeneeni jostain, että joku jossain on käyttänyt sätkän vaihteiston voiteluun banaaneja paremman puutteessa… se noista omista cocktaileista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129989

    🙁 En ymmärrä miksi on niin vaikeaa vaihtaa levyjarru osat levyjarru sätkästä vanhan aikaiseen systeemiin. Väitän edelleen että osat eivät ole kalliita eikä työ määrä ole suuri. Ei tarvitse vaihtaa kuin pääsylinteri ja takajarrusylinterit sen levyjarrulootan lisäksi. Kun tämän teet niin ei tarvitse jossitella tai muuten pähkäillä. Levyjarru sätkässä on pääsylinteri ja takajarrusylinterit eri kokoiset, kuin tavallisessa sätkässä ( pienempi halkaisija). Suomessa on useita sätkänosia ulkomailta tuovia ihmisiä, joilta voitte esim. tämän keskustelu foorumin kautta osia kysellä. Silikooni nesteisiin sanoisin, että ne ovat tietyllä tavalla turhat. Perustelen väitettä sillä, että jos vaihtaa normaalit jarrunesteet kahdenvuoden välein, niinkuin ne kuuluisi vaihtaa, ei ongelmia esiinny! Useimmat sätkäilijät, kun eivät noita nesteitä vaihda, kuin kerran kymmenessä vuodessa! (Ehkä hieman liioitellen sanottu, mutta lähelle totuutta?) 😆 😆 😆

    #129990
    eki

    Asia on juuri niin kuin Jalppis kirjoitti: älä sotke tavallisia ja LHM-osia keskenään. Syitä on monia:
    – Jarrupaineet jakautuvat väärin niin, että jarruista tulee hyvin etupainotteiset. Vaikka toisin väitetäänkin, tällä on merkitystä suuntavakavuuteen jarrutuksissa, varsinkin tiukoissa sellaisissa ja liukkaalla kelillä.
    – Tavallinen jarruneste TODELLA turvottaa LHM-kumit. Tästä minulla on henkilökohtaisia kokemuksia. Kun kumit turpoavat riittävästi eivät männät enään palaudukkaan takaisin, ja käyttöjarrusta tulee sananmukaisesti seisontajarru.
    – Erityyppisten jarrulaitteiden, kuin mitä auton tyyppikatsastuksessa on käytetty, käyttö normaalissa tieliikenteessä olevassa autossa edellyttää muutoskatsastusta.

    t. Kiltakapteeni Erkki

    #129991

    Multa saat takapäähän sylinterit, sekä lhm säiliön, kaikki ovat vihreille nesteille tarkoitettuja, pullakahvit on hintana saat säiliön nestettä ettei tarvi tyhjänä viedä. Kerro jos kelpaa. Vesa

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.