Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #269245
    Avataramikasi
    Osallistuja

    Mikä vaivaa 45-vuotiasta pariisitarta?

    Potilas: ami8 vm. 1975
    oireet: kuivalla kesäkelillä valot päällä latausjännite akulta mitattuna matka-ajossa tasaisessa 80 km vauhdissa 14.5 V aika tasaisesti. Sateella valot päällä samassa tilanteessa 14.8–16.1 V ja latausjännite oskilloi edestakaisin parin sekunnin välein. Lasinpyyhkijät päälle latausjännite 14.8–16.5 V ja sama oskillaatio.

    Lisätietoa: Akun miinusnavan ja laturin rungon välinen jännite-ero 0.1–0.3 V.
    Elektroninen lataussäädin.

    #269247
    Matti LampilaMatti Lampila
    Avainmestari

    En ota kantaa noihin muutoksiin mutta yleensä ottaen releen lisäys virtalukon ja lataussäätimen + navan välille auttaa.

    #269250
    Avataramikasi
    Osallistuja

    Kiitos. Tämä selvä. Kokeillaan.

    #269251
    Mika KoivunenMika Koivunen
    Avainmestari

    Tuollainen yli 14,5V latausjännite johtuu kyllä yleensä vikaantuneesta lataussäätimestä. Pari viikkoa sitten vaihdoin juuri Mirjan autoon uuden elektronisen säätimen vanhan elektronisen tilalle. Jännite taas ihan kohdallaan.

    Tuo nopea heiluminen on tyypillistä elektroniselle säätimelle, kun akku on täynnä. On niin herkkä ja nopea reagoimaan nyt en lataa / lataampas tilanteeseen. Mutta jännite vaihtelu silloin hyvin pieni.

    Killan arkistossa tai wikissä on ohje tuolle relekytkennälle, joka auttaa vilkkumiseen etenkin perinteisen mekaanisen releen kanssa.

    #269252
    Mika KoivunenMika Koivunen
    Avainmestari
    #269255
    Avataramikutoseeni
    Osallistuja

    Minulla oli samanlaista vaihtelevasti liian korkeaa latausjännitettä. Tosin sään mahdolliseen vaikutukseen en osannut kiinnittää huomiota.

    Syyksi paljastui puuttuva maadoitusjohto moottoripaketin ja korin välillä. Sähköinen yhteys oli vain vetoakselien, kaasu- ja ryyppyvaijerin yms epäluotettavien kanavien kautta.

    Lisäsin maajohdon vaihdelaatikon ja korin väliin. Se korjasi vian.

    #269257
    JasuJasu
    Osallistuja

    Lataussäätimen maadoituskin osaa tehdä tuon latausjännitteen nousun, jos muut maadoitukset (kori-tekniikka-johtosarja) on kunnossa. Tuli tuokin joskus vahingossa todettua… Se tunne, kun sekä ampeeri- että volttimittari kipuaa vaan ylöspäin, ja yli alueen…

    Johdotukset latauspiirissä saa muutenkin olla kunnossa, tuossa erästä tapausta tutkiessa tuli havaittua että hieman reilumpiakin jännitteitä laturilta saa, kun yhteys laturin ja akun väliltä on poikki ja elektronisen säätimen syöttö- ja lähtöpiuhat on ristissä. Diodit kesti, kumma kyllä, vaikka laturin lähdössä näkyikin välillä yli 200 voltin jännitteitä, hetki meni ennenkuin pääsi jyvälle mikä tuonkin aiheutti, vaan kaksi samanaikaista vikaa sotki vianhakua…

    #269299
    Avataramikasi
    Osallistuja

    Kiitokset hyvistä vinkeistä. En ole vielä päässyt kokeilemaan noita.

    Yksi kysymys. Mikä on lataussäätimen liittimen oikea liitinjärjestys? Tässä pariisittaressa on kolme lattaliitintä johtimissa ja se muoviholkki, jossa liittimet tavallisesti on, on hävinnyt ilmeisesti jonnekin Pariisin kadulle keskiyön aikaan…

    #269303
    AvatarLasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Tässä yksi malli.
    Lasse

    Liitteet:
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.