Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lasinpyyhkijöiden toimintaongelma

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #286435

    Nelkun lasinpyyhkijät eivät halua pysähtyä kun katkaisijan painaa pois päältä. Tällöin se vaan jatkaa, klak, klak, klak kunnes katkaisen virran avaimesta. Muutoin pyörii normaalisti. Kun kävin toimiin ilmastoinnin kanssa, (tavoite uusia ilmastoinnin luukku minkä tiivisteet on vähän mureat) oli helppo samalla tutkia pyyhkijöiden mekanismia. Otin kotelon auki ja katseltiin miten hän pyörii ja tehtiin alustavia havaintoja.
    Luulisin että noissa kuvissa on jokin rajakatkaisija. Epäilen että se ei toimi kunnolla. Se yrittää katkaista virran muttei tee sitä kunnolla. Voiko se olla kulunut, likainen tai mekanismi takkuaa niin ettei irrota tarpeeksi? Se on vaan arvaus.

    • Tätä aihetta muokkasi 1 vuosi, 2 kuukautta sitten MariaKatti.
    • Tätä aihetta muokkasi 1 vuosi, 2 kuukautta sitten MariaKatti. Syy: korjattu kirotuserheitä
    #286446

    Jos muistan oikein, oli mun wanhuksessa samanlainen ogelma. Vetonapin sisällä kuula joka ei lähtennyt “kontakteista”. Avattuani katkaisian, puhdistin (contact cleaner) ja rasvasin ohuella voiteluaineella. En käyttänyt huulirasvaa (Vaseline). Toimii nyt kolmatta vuotta.

    #286448

    Pitää huomenna sitäkin mahdollisuutta tutkia.

    #286456

    Ylemmän kuvan yläreunassa näkyvä kaareva osa joka toimii jarruna kun pyyhkijät sammutetaan. Tuo osa on jousikuormitteinen, siinä on pieni jarrupala, joka painuu ankkuria vasten ja pysäyttää moottorin. Voi olla tuo jarrupala kulut, mutta saattaa olla myös likainen ja siksi luistaa. Kannatta nyt ihan ensin tuo puhdistaa.

    #286458

    Katso arkistosta juttu mitä kannattaa ottaa huomioon tuuletusluukun asennuksessa. Varsinkin listan kiinnitysmutterit tulee helposti kiristettyä liian tiukalle.

    Jäsenille/arkistot/oppaita ja ohjeita/vuotavatuuletusluukku

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #286465

    Syynä voi olla myös se, että kuvassa olevan katkaisimen ohjaava mekaniikka on siten kulunut että 0-kohdassa kytkin on liian vähän aikaa auki. Tästä johtuen moottori menee “vauhdilla” yli nollakohdasta ja jatkaa pyörimistään. En nyt muista voiko koskettimen aukioloaikaa rukata isommaksi. Kannattaa yrittää.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #286926

    Aikaa vierähti, mutta päivitetään mitä tuli tehtyä.

    Sitä aukioloaikaa kyllä saa rukattua isommaksi. – hyvin varovasti avattiin sitä kieltä, ei edes milliäkään, mutta vaikutti heti toivottavasti.  Samalla putsattiin ja voideltiin osat. Sopivaa vaseliinia askeleihin ja runkoon vähän uutta maalia niin kelpaa laittaa paikoilleen. Otan kuvan vielä siitä, jos joku muukin kohtaa saman ongelman, niin löytynee ratkaisu.

    #287048

    tuossa se näkyy.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.