- Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5.4.2016 at 07:49 toimesta.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › LAAKERIN VÄLYS ?
Osaako kukaan vastata kuvassa näkyvään kysymykseen ?
Muistaakseni päittäisvälys on 0,07-0,14mm.
Esim. Autobooks-kirjassa nokan end-floatiksi mainittu .04-.13 ja kammen .07-.14, jälkimmäinen ehkä tarkoittaa
kiertokankien heittoa??? mutta käyvän näköisiä arvoja. Itse olen yhden kammen korjannut lyömällä ratasta
sisäänpäin ja pikkaammalla monenkertaisesti jottei hyppää uudelleen ulos. Kampi oli kuin uusi, Espanjalaisessta
moottorista. päältäpäin tutkailin ja vertailin, päättelin että ratas ei ollut pyörinyt mutta löystynyt pituussuuntaan. Ja
liikkui todella helposti sisäänpäin. Jotta ei olisi hirttäytynyt laakeriin, laitoin ehkä parii siivua sanomalehteä väliin, kuidut
hiertyivät helposti rikki ja välyksestä tuli tiukka ja kammesta kuin uusi. Jos laakeri muuten kulunut, saattaa rattaan uudelleenasemointi vaatia enemmän voimaa, minulla nytkin pari kampea jotka tulisivat nätimmiksi kun laakerivälystä
tiukentaisi.
Muuten tuossa spanjaardien koneessa kiinnitti huomiota että valurautaputket olivat kuluneet soikionmallisiksi, ilmeisesti
ilmiö johtui tuosta kammen elävyydestä pituussuuntaansa.
Kyllä tuo arvo on akselin päittäisvälys. Jos tuo 0,07mm alittuu niin saattaa lämmetessä alkaa ahdistaan akselia ja rikkoa laakerin tai laakerin lukituksen. Isompi arvo taas on kulumisraja.
Jos hammaspyörä on tullut ulospäin, niin silloin tuo hammaspyörän ja laakerin välissä oleva levy pääsee pyörimään. Normaalisti se on tiukasti kiinni hammaspyörän ja kampiakselissa olevan olakkeen välissä. Todennäköisesti kuitenkin laakeri on kulunut jos välystä on liikaa.
Copyright © 2025 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste
