Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 6 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 20.6.2018 klo 13:38.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #253549
    kaasupallo
    kaasupallo
    Osallistuja

    Öljyjenvaihto on kohta ajankohtainen ja ajattelin kokeilla kesäkäytössä ensimmäistä kertaa täyssynteettisiä 5w-50 öljyjä; tätä viskositeettiä löytyisi Motonetista Comma- merkillä kohtuuhintaan. Aiemmin olen ajellut perinteisillä 15w-50 mineraaleilla.

    Onko muilla kokemuksia näiden nykyöljyjen käytöstä? Tuleeko riittävä voitelu kuumanakin, kun koneessa (2cv6) kuitenkin on jo jonkunverran välyksiä laakereissa?

    Kytkinrempan yhteydessä vaihdoin kammen takastefankin, mutta vuotaa taas vähän; miten mahtaa vaikuttaa öljynpaineisiin, vai onko turha huoli?

    #253551
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Öljy varmaan ihan ok, ellei oikeesti hyvääkin. Ongelma nykyöljyillä lienee enemmän juuri noiden tiivisteiden kuivuminen. Omiksi öljyiksi on valikoitunut kesällä Teboil Classic 20w50 ja talvella täyssynteettinen Teboil Diamond 5w40.

    Hyvinkää [Hy-Ri]
    Raid 24 Roses - Sätkäläinen.fi

    #253553

    tehvana
    Osallistuja

    Hei!

    Olen jo toistakymmentä vuotta ajanut mobilin täyssynteettisillä. Tosin vain kesäisäin. Pysyy mielestäni normaalisti aika hyvin koneessa. Ainoastaan kun mulla sitikan alkupäräiset männän öljyrenkaat löysty ihan olemattomiksi, kului öljyä maailmankokousmatkalla paljon. Mutta ei öljyrengas, joka otettuna ulos koneesta on suora paljoa kyllä estä ohivirtauksiakaan. Männanrenkaiden jälkeen taas ok. Voi olla että kuluu jonkin verran enemmän, muttei paljoa enkä aio palata mineraaliöljyyn. Vanhukset on sitten eri juttu.

    #253565
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Sattuneesta syystä tuli tässä jokunen viikko takaperin tutkiskeltua jälleen noita nykyöljyjä versus vanhat koneet. Yksi oleellisimmista eroista on vanhojen öljyjen sinkkilisäaineistus (ZDPP), jolla taasen nykyautoissa olisi se vaikutus, että se söisi katalysaattorin puhki nopeasti. Vanhoissa koneissa sen sijaan sinkkilisäaine auttaa liukastamaan hierovia pintoja, kuten nokka-akselin nostimia. Eli teoriassa; uusilla nykyöljyillä sätkän alakerrasta nokka-akseli ja nostimet saattavat kulua nopeammin. Mitä tämä sitten on käytännössä, siitä minä en tiedä. Toinen juttu on ilmajäähdytteisen lämpötilojen yläpäät, eli minkälaista kuumankestoa lähdetään hakemaan W-kirjaimen jälkeen. Korkeampiviritteiseen ilmajäähdytteiseen W50 öljy on varnasti hyvää, mutta tavan sätkän koneessa en usko olevan ongelmia pienemmälläkään yläpään viskolla.

    Kaiken tämän jälkeen millä itse ajelen:

    Itse rakennetut koneet: Castrol 5W30 kesällä, 0W40 talvella
    Muiden rakentamat: Valvoline MaxLife puolisynteettinen, pehmentää tiivisteitä.
    GS: Mobil Peak Life 5W50, varsinkin taaemmat sylinterit vaarassa käydä kuumana. Korkean ZDPP-arvon öljy.

    Voisin kokeilla: Teboil Silver Classic GT-S 20W-50

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #253579
    kaasupallo
    kaasupallo
    Osallistuja

    Näyttäisi tuossa 5w-50 synteettisessä Commassa olevan enemmän mm. sinkkiä kuin saman firman Classic 20w-50 mineraalissa, mikäli tulkitsin oikein teknistä tiedotetta.

    Taidan tehdä käytännön kokeen nyt tuolla synteettisellä.Katsotaan, kuinka nopeasti litkut alkavat muuttaa väriään…

    #253596
    Seppo Niemi
    Seppo Niemi
    Osallistuja

    Ymmärtääkseni kun mineraaliöljystä synteettiseen vaihtaa ei paluuta takaisin ole.
    Synteettinen turvottaa tiivisteitä ja mineraaliin kun palaa niin vuotaa.
    Saa korjata jos olen väärässä.

    tv seppon

    #253600
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja

    Minäkin olen pohtinut Totalin osasynteettisen 10w40 Classicin ja synteettisen 5w40 Quartzin välillä, enkä ole oikein päätöstä osannut tehdä. Eipä sillä liene suurta vaikutusta olevan, mutta itse kun tykkää pikkujuttuja aina tarkkaan miettiä 🙂

    Laadukas synteettinen öljy muuttaa väriään varmasti nopeasti kun irroittaa likaa tehokkaammin kuin mineraaliöljyt.

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen C4 Picasso Puretech 130 A 2018 / Peugeot 2008 VTI 82 2013

    #253602
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Laadukas synteettinen öljy muuttaa väriään varmasti nopeasti kun irroittaa likaa tehokkaammin kuin mineraaliöljyt.

    En ole tätä vielä sätkässä kokeillut, mutta Xantiassa löpöllä, eli polttoöljyllä on saanut liuotettua hydraulisia venttiilinnostimia auki, kun on juuri ennen öljynvaihtoa lorauttanut pari desiä löpöä öljytilaan ja kierrätellyt lämmintä konetta varovasti. Näissä koneen sisätiloja tiskaavissa ”Engine treatment” käsittelyissä pääkomponenttina on kerosiini ja löpö on hyvin lähellä kerosiiniä kuulemani mukaan. Valmiit tuotteet maksaa n. 40e per käsittelykerta ja löpö sen ~euron litra. Mutta kuten sanottua, en ole tätä vielä testannut, joten en voi muillekaan suositella huuhteluun. Ajatuksena kuitenkin mielenkiintoinen vuosien öljylietteiden huuhteluun ja varsinkin nelkun kampikanavien aukaisuun.

    Vaihteistoissahan löpö on tuttu aine; juuri viikko sitten yhtä loodaa pyörittelin parin litran löpöannostelun jälkeen ja olin suorastaan hämmästynyt kuinka paljon sen toiminta jouhevoitui liki 15 vuoden käyttämättömyyden jälkeen. Mustaa oli pohjalla ns. riittävästi ja olenkin sen antanut vielä liueta tähän päivään saakka.

    Jollakulla saattaa tulla mieleen tiivisteiden kesto moisen käsittelyn jälkeen, mutta esimerkiksi herkät LHM-tiivisteet hydraulijärjestelmässä eivät ole olleet moksiskaan. Sen vuoksi en usko, että vaikutus on merkittävä moottoritiivisteisiinkään.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.