Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kuumeneva kutonen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121406

    Mikä vikana kun kutonen hyytyy pidemmässä ylämäessä ja lämmöt nousee pirusti?
    Kun vähän aikaa odottelee taas kulkee kuin tyhjää vaan.

    #129698

    Liian laihalla käyvä kone kuumenee rasituksessa. Kokeile kaasarin kiinnitys,
    imu-pakosarjan mutterien kireys, kansien pultit. Liian aikainen sytytys tai vuotava imuventtiili.
    Bensan pinnankorkeus kaasarissa, vaikka se ei kai sentään ittekseen muutu.

    #129699

    Minulla on 2CV6:ssa öljyn lämpömittari, jonkun edellisen omistajan asentama. Edellisvuosina se on toiminut vain hetkittäin, mutta näyttänyt näinä elon hetkinään järkeviä lukemia. En ole välittänyt siitä mutta en ole poistanutkaan. Tänä kesänä tuo mittari on ihan itsekseen ryhtynyt toimimaan jatkuvasti siten, että noin 10 km ajon aikana lämpö nousee tasaisesti aina 150 asteeseen saakka, johon mittarin asteikko päättyy. Kai se nousisi äärettömiin jos se voisi. Mitään ulkoisia oireita ei näy, kone käy ja vetää hyvin, eikä käsin tunnusteltaessa tunnu poikkeavan kuumalta. Antakaa nyt joku uskon vahvistusta, että vika on vain mittarissa tai anturissa. Vai voiko sätkän koneen öljyt lämmetä yli 150-asteisiksi kun ulkona on vain kymmenkunta astetta? Ja jäähdytyspropelli on ehjä.

    #129700

    Vaikuttaa mittarivialta, varsinkin jos kulku tuntuu samalta kuin ennenkin. Jos mittarin johto on hankautunut rikki ja pääsee oikosulkuun auton rakenteen kanssa, mittari näyttää isoja lukemia. Myös jos anturi on öljypohjassa ja siellä on myös pohjapanssari tai muu metallinen suojalevy, se saattaa koskettaa anturin liitintä ja aiheutta oikosulun samoin seurauksin.

    Minulla n 230 000 km ajettu kutonen rupesi kuumenemaan ja nakuttamaan sen jälkeen kun olin käyttänyt kärkikotelon irti, todennut että öljyvuoto ei tulekaan sieltä takaa ja kasannut sen samoilla osilla takaisin. Kuluneet osat asettuivat jotenkin eri lailla takaisin ja ennakkoa tuli kovilla kierroksilla liikaa. Korjasin asentamalla uuden nokkakappaleen ja painojouset.

    #129701

    Vaihdoin koko kaasarin kuumeneminen loppui siihen ja vetokin parani kulutus pieneni pari litraa/100km joka on mielestäni aika paljon

    #129702

    Tätyypä käydä läpi mittarin johto. Anturi on öljypropussa, siis öljypohjassa, jossa ei kesäaikaan ole ylimääräisiä panssareita tai eristeitä. Muuten epäilisin että öljy ei kierrä eli pumppu olisi rikki, mutta öljynpainemittari (joka on toiminut aina kunnolla) näyttää ihan kelpo lukemia. Ja olisihan tuo jo kiinni leikannut jos öljyttä olisin ajanut. Öljyn jäähdytinkin näyttää melko puhtaalta.

    #129703

    Höö, löytyi konehuoneen puolelta yksi paljas piuhaliitos. Erkkaa ympärille ja johan näyttää öljynlämpömittari taas järkeviä. Kiitos neuvosta!

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.