Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit kutosnelkku

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123880

    Tällainen tapaus ilmestyy toivottavasti pikavisiitille faijan talliin lähipäivinä. Näin alustavasti suunnittelin että räkäisen pari ruosteenraiskaamaa paikkaa migillä umpeen, vaihdan jarrusylinterit joka pyörään, sekä uusin samalla avaamisella kengät. Korjaamolla olivat vissiin lorottaneet säilöön aimo tujauksen “sitikkajarrunestettä” eli LHM:ää. Tietäähän sen kuinka siinä käy. Gummit turpoaa hetkessä piloille.
    Ruostepaikkoja on, itse asiassa lähes jokaisessa vakiopaikassa. Osassa korjattu aika karkeasti, mutta hyvin. Takaovien takareunat, olisikohan sitten c-pilarit on pehmeät alhaalta, samoin takapenkin alla oleva kotelo päistään huono.
    Konetta ei saatu käymään, mutta näytti kyllä todella siltä ettei ole juuri ajettu. Syy käymättömyyteen on ilmeisesti saippualaatikon näköinen, salaperäinen musta rasia (näkyyn akun vasemmalla puolella) jonka funktio täysin kunnossa olevan kärkikotelon yhteydessä ei avautunut minulle. Olisin ohittanut sen, mutta kas, kondensaattori oli poistettu… Asennus oli myös melko eksoottinen. Jos joku tunnistaa, tuntekoon piston omatunnossaan 😆 .
    Tuo laatikko on ehdottomasti ensimmäinen objekti joka tuosta poistetaan. Jos jollekin kelpaa, vassåkuu.
    Tarkoitus on tehdä tästä ympärivuotinen ajokki, ja vihdoinkin saada yllytettyä Ninna myös ratin taakse 😀 .

    #143979

    Kyllähän se on näin, että 2 cv on tarkoitettu ympärivuotiseen ajoon ettei ryydy talliin Tänäänkin ilma oli mitä parhain ja olisimme halunneet loskan keskellä kokea koneen hörähtävän iloisesti. Tuomme mielellämme rättärimme uuteen kotiin 8)
    -VeeÄllä-

    #143980

    Musta boksi on ilmeisesti sytytyksen vahvistin, joka ei sinänsä ole huono varuste, asennus on vain tehty hieman tyhmästi. Sen kondensaattorin voi sinne jättää ja ainoastaan ohittaa sen katkaisijan avulla, jolloin sinne jää varasysteemi mikäli boksi ottaa vedestä itteensä. Tuon boksin kun asentaa oikein niin tulee melkoisen huolettomia talvikilometrejäkin. Nimittäin parempi käyntiinlähtö, kulku, kulutus jne eikä kärjet enää kulu, ainoastaan bakeliitti 😀 Boksista kannattaa tarkistaa saako se maita varmasti ja johdot pitäisi mennä seuraavasti: Yksi tulee virtalukolta boksille (+), yksi tulee kärjiltä boksille (“signaali” jonka boksi vahvistaa) yksi menee boksilta puolan miinukseen ja yksi boksilta puolan plussaan. Värejä en osaa sanoa, kun en (tätä) boksia ole kasannut… Tulppiin 0.4mm välys näin “talvella” ja sytytysennakko kohdalleen. Jos ei hörähdä käyntiin niin sitten on todella boksi hajonnut, mutta sitä pidän aika epätodennäköisenä, koska vain kaksi viallista olen vastaani saanut: toinen oli ollut yli 15 vuotta ympärivuotisessa käytössä ja toinen sai vettä päällensä.

    Niin ja tietysti onnittelut vielä uudesta hankinnasta! Se vaan vähän osoittaa mieltä kun ei ole baana kulkenut renkaiden alla tarpeeksi viimeaikoina 😀 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143981

    Jep, kyllä tunnistin kyseisen rasian, ja koetettiin maadottaakin erillisellä piuhalla, tuloksetta. Luultavasti kosteutta tiivistynyt piirilevylle.
    Olen vakaasti sitä mieltä että tehtaan insinöörit ovat tehneet hyvän ja toimivan sytytysjärjestelmän sätkään. Jos sitten haluaa todellista hi-techiä, niin 123 alipaine-ennakolla voisi olla todellinen vaihtoehto. Ei se niin hirvittävän paha taloudellinen rasite ole ostaa kärjet ja konkka kerran kahteen vuoteen. Eipähän jumitu flekti paikoilleen, ja tulee tuo laturin hihnakin tarkistettua silloin tällöin.

    #143982

    Onnea hankinnalle 😀 . Hyvä kun sätkä on päässyt hyvään kotiin, jossa siitä pidetään huolta. Olen samaa mieltä kuin sinä siitä sytytys puolesta, tavallaan. Tekniikka kyllä kehittyy myös positiiviseen suuntaan.

    #143983

    Jep. Ei se Jasunkaan kärjetön systeemi yhtään hullumpi vaihtoehto ole ja huomattavasti halvempi kuin 123. Meillä oli yksi alipaineen säädöllä varustettu 123 ja täytyy sanoa, että en ollut otettu siitä systeemistä. Aika rajusti löi ennakkoa ja teki jopa niin että rupesi lyömään palotapahtumia ilmanputsarissa.. Ei todellakaan onnistunut ohjeiden mukainen plug and play asennus. Lopputuloksena suljimme alipaineen säädön ulos järjestelmästä, jolloin pelitti kuten perus-123. En tiedä oliko sitten kyseessä maanantaikappale vai mikä, mutta näin kävi.

    Citruunainsinöörit ovat todellakin suunnitelleet toimivan ja luotettavan sytytyksen, mutta ikävä kyllä kuluvan sellaisen. Ymmärrän täysin, jos ei tule paljoakaan kilometrejä vuodessa niin vaihtaahan niitä kärkiäkin. Itsellä olisi kuitenkin viime kesän ajoillakin mennyt jopa kahdet kärjet ja sattuneesta syystä (=dyanen keula) en niitä viitsi vaihtaa.

    nm. vapaa hiihtotyyli (ilman epoa) on paras. 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143984

    No niin, nyt on sätkä tallissa ja etujarrujen liikkuvat vaihdettu. Pari pikku yllätystä löytynyt tähän saakka: Vasen etuaisa notkuu niin maar per.., eli sama vika kun minulla oli ennen hollanniin maailmankokousta. Repeämä poikittaispöntön kohdalla. No, mikäli akselipulttien ympäristö vaikuttaa edes välttävältä, laitan vaan peltipaikan ja jään odottamaan aikoja parempia.
    Olkatapit on käsittämättömän huonossa hapessa, mutta katson ensin onko katsastusmies samaa mieltä kanssani. Nehän noi jutut osaa ja tietää :D.
    Jarrut lähti käsittämättömän helposti auki, ja mitä ihmeelisempää, sain sen palikkatestin suoritettua ensimmäisellä yrityksellä kummallakin puolella. Palikkatestinä pidän siis asennustapaa jossa kengät ja jousi asetellaan valmiiksi nipuksi ja ujutetaan kässärinvaijeri vipuun, sekä ujutetaan koko hoito vetolaippaa pyöräyttäen paikoilleen. Joko insinööri on nähnyt vaivaa suunnittelussa, tai sitten on käynyt lottovoitto että tuo on mahdollista. Veikkaan jälkimmäistä.
    Takajarrut ja ruostevaurioiden arvionti on vuorossa lauantaina.
    Ai niin, kytkin irti tuon maagisen kipinälaatikon, asensin kondensaattorin, ja vot, kipinää tulee. En jaksanut käynnistellä kun tankissa on neljä vuotta vanhaa bensaa, eikä kanisteria ollut mukana. Kyllä sillä nyt kuitenkin on peremmat mahdollisuudet käynnistyä kun sen laatikkosytytyksen kanssa.


    Tuossa poikittaispöntön kohdalla näkyy repeämä. Toinen ventti on aisan sisäpuolella.

    #143985

    Aikas kypsältä näyttää tuo runko ainakin tästä kulmasta. Onko kokomatkalta saman näköistä?

    #143986

    @Jalppis wrote:

    Aikas kypsältä näyttää tuo runko ainakin tästä kulmasta. Onko kokomatkalta saman näköistä?

    Kypsältä se näyttää lähes mistä kulmasta tahansa. Runko menee kyllä jossakin vaiheessa vaihtoon, mutta haluaisin nyt ainoastaan saada tuo pikaisesti liikenteeseen.
    Korissa on myös vähän sanottavaa. On joskus tehty samoja virheitä joihin itsekin olen pojankloppina syyllistynyt. Ruostereijät on kätevästi paikattu suoraan vanhan pellin päälle, jolloin voi olla varma että ei montaa vuotta kestä. Rungonvaihdon yhteydessä sitten voi fiksailla noitakin permmin.
    En tänään saanut oikein mitään aikaan, takajarrut tuli laitettua sekä tuo pahin ruosteenraiskaama tuli avattua. Aika karua, piti irroittaa kynkkä että pääsee hitsaamaan. Huomenna tuo kiinni ja suraavan kimppuun.
    Eilen vielä iloisesti iskenyt kipinä oli tänään vaihteeksi hukassa. Otin kärjet syyniin ja annoin hieman hienoa viilaa, ja nyt toimii. Varakanisteri jäi taas vaihteeksi matkasta, mutta yllättäen lähti hyvin käyntiin vuosikertabensalla, ja kävi kuin kello. Ei paha.

    Ei näytä kovin pahalta…

    .. tai no, ehkä kuitenkin…

    lahoa jatkuu kynkän taakse…

    Oikeastaan aika helppo paikka.

    #143987

    Nyt alkaa olla loppusuoralla leimaa varten. Jarruissa vielä hieman sanomista, poljin painuu kovin syvään, ja tuntuu vielä ilmauskierroksen jälkeen hiukka pehmeältä. Pitänee vetäistä vielä kierros josko se siitä.
    Takajarrujen säätömekanismit ovat jumissa/säätömutteri irti, joten niihin ei kamalasti pääse vaikuttamaan. Sylintereiden tilavuus takana on niin pieni että en usko että tuo polkimen painuma kokonaan niistä johtuu. Jarrukengät asettuivat myös niin liki rumpua (jossa ei muuten ensinkään olaketta) että senkin puolesta on aika hyvä. Kaikki pyörät lukkiutuvat tasaisesti, joten kyllä jarruissa eloa on.
    Sähköjen kanssa oli aikamoista jumppaa, kaikki liitinpinnat sisältäen sulakkeet olivat hapettuneet. Loppujen lopuksi irroitin kaikki liittimet ja pienen pyöröviilan ja hiomapaerin kanssa kävin läpi. Jo alkoi toimimaan.
    Ostin myös bilteman “valonvahvistajan”, jonka kuitenkin jätin tältä erää asentamatta. Palaahan ne lyhdyt nytkin… Ilokseni huomasin että halogeeniumpiot olivat täysin uutta vastaavat.
    Huomisiltana ohjelmassa jarrujen uudelleen syynääminen, katon pikku paikkaaminen sekä tuuletusluukun tiivistäminen roudarinteipillä. Uutta luukkua tiivisteineen ja kiinnityslistoineen saa tarjota.
    Eiköhän tuo viikonlopuksi ole ajossa.
    Ja on muuten veikeää kuinka nätisti tuo kone käy, vuosikertabensasta huolimatta. Kaasarista en osaa sanoa, mutta kyllä sekin melko uudelta näyttää. Ainakaan läppäakselissa ei ole sormintuntuvaa klappia.

    #143988

    Siihen alkuperäiseen, onnettoman pieneen ja “nylkättyyn” jarrunsäätömutteriin kun hitsaa pultin, jonka kanta tottelee esim. 19 mm hylsyavainta, niin johan lähtee säädöt pelaamaan. Hitsauksesta syntyvä lämpö avaa samalla kiinni ruostuneen säätömurikan. Jos kerran ilmaus ei auttanut, niin kyllä ne takajarrut saattavat olla liian kaukana, siitä tuo polkimen painuminen.

    #143989

    Varsinkin jos nopealla toisella polkaisulla poljin jää ylemmäs, niin epäilen myös takajarrujen kaukaisuutta. Sinänsä se ei ole paha asia ja olen itse pitänt takaset vähän kauempana, kun pidempi liike estää paremmin jumittumista. Joskus myös selitin tämän logiikan katsastusmiehelle, kun katseli polkimen painumista ja hyväksyi selityksen.
    Lasse

    #143990

    Onnittelut katsastetun kulkimen omistajalle. Oli mahtava tunne kun ilmoitit, että taas liikkuu……………… Ilmoittelen kun tuon talliin jäänyttä tarviketta. (Ne tavalliset umpiot ei sitten ole ihan uudenveroiset)

    -VeeÄllä-

    #143991

    Onnittelut täältäkin päin! Vierivä kivi ei sammaloidu…sanovat.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143992

    juu, kiitoksia vaan onnitteluista.
    Kyllä takakengät ovat hieman liian kaukana, mutta itse ongelma oli yhdistelmä ilmaa/poljinmysteerion tapin säätö/jarrukenkien säädöt. Kun poisti noista kaksi, parani tulos jo kummasti. Ja ero dynamometrillä pyörien välillä oli herkkä nolla prosenttia 😀 . Käsijarrusta meinasi jäädä kiinni, mutta anoin minuutin armoaikaa, ja kiristin unohtuneen puolen. Pikahuollon jälkeen myös nolla prosenttia eroa, kun se ennen kiristystä oli 100.
    Sytytyspuolan jouduin myös vaihtamaan, olin vissiin jättänyt sähkötöiden yhteydessä virran päälle liian pitkäksi aikaa. Toimi kyllä hyvin tuolla 700 metrin katsastusmatkalla, mutta hyytyi tylysti Ninnan duunipaikan parkkikselle oikein aitiopaikalle. Lähti kyllä käyntiin kun hieman jäähtyi. Kotona sama juttu. Otin kokeeksi varapuolan (jossa itse asiassa sama vika, mutta oli sopivasti kellariviileä), ja hyvin lähti. Nyt on kolmas varapuola hankittu ja huomenna asennettukin.
    Suurin työ on vielä edessä, eli korin fiksaaminen kunnolla rungonvaihdon yhteydessä, mutta se on sitten joskus… Nyt nautiskellaan leudoista talvipäivistä tyylikkäästi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.