Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #263577
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Moro,

    nyt on kahden vuoden aikana tullut vastaan kolme ParisRohmu vai Ducellierkö näiden laturin merkki nyt onkaan, mutta siis joo, kolme sillätapaa viallista, että ei lataa kuormalla, mutta ilman kuormaa kyllä. Kuormalla tarkoitan niinkin yksinkertaista asiaa kuin valot päällä. Indikoi ilmeisesti jonkun käämiparin palamista, jolloin laturi toimii vain osateholla.

    Tämä on sikäli merkillistä, että näistä kolmesta kaksi on ollut ns. täyskorjattuja, eli kollektorit sorvattu uudet ja hiiletkin ovat kunnossa. Siispä kysymys kuuluu, että onko tämä laturityyppi ollut aina nelkun laturia herkempi vikaantumaan, vai alkaako näiden kupareilla olla vuodet täynnä?

    Sikäli tärkeä aihe, nimittäin Kroatiaan suuntaavat; muistakaapa varautua myös mahdollisiin latausongelmiin, varsinkin kun helteessä mahdolliset jääkaapit yms. hienoudet antavat laturille lisäkuormaa…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #263579
    AvatarWonderi
    Osallistuja

    Paljon tuurista kiinni koska tarpeeksi monta pientä kiveä tai yksi iso osuu kupariin niin että sattuu. Ropellihan niitä heittelee sinne isolta alalta.

    #263582
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ei näissä yksilöissä, kun käämit on edestäpäin suojattu kuumankestävällä silkkarilla. Tai siis kahdessa näistä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #263587
    18heppainen18heppainen
    Osallistuja

    Yhden tällä tavalla vikaantuneen GS:n laturin (joka on rakenteeltaan vastaava) purin uteliaisuuttani. Käämeissä oli melkoisesti hapettumia raudan sisällä kulkevassa osassa. Tässä yksilössä käämistystä ei ilmeisesti oltu lakattu/hartsattu lainkaan. Hiekka/suolavesi pääsee lankojen väleihin tekemään tuhoa.
    Vianhan aiheuttaa käämikierrosten meneminen oikosulkuun. Jos lanka katkeaa kokonaan, loppuu latauskin kokonaan.
    Onkohan “täyskorjatussa” vain pesty, vaihdettu laakerit, kollektori ja käsitelty silikonilla vanha käämitys ? Jolloin hapettuminen raudan sisällä jatkuu. . .
    Diodin pimahtaminen vie tietysti osan tehosta, kylläkin useinmiten menevät oikosulkuun. Jolloin sulakelevy palaa/akku tyhjenee.

    • Tätä vastausta muokkasi 4 kuukautta, 3 viikkoa sitten 18heppainen18heppainen.
    #263589
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Tämän illan vanhoilla romuilla pelattuani korjaan heti kättelyssä, että kyse siis Iskran latureista. Ja juu, näissä täyskorjatuissa oli staattorit putsattu ja maalattu.

    Yksilö, josta lataus puuttui, toimii jälleen ja en halua nähdä sitä ennen Samoboria enää :D……

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #263591
    Avatarilkkasinivuori
    Osallistuja

    Jos mittaat latauksen se on melko varmaan n. 10V.eli ilman kulutusta tuntuu riittävän, Veikkaan,vian olevan tasasuuntimessa josta yksi DIODI on vikaantunut

    #263601
    Avatargustaf
    Osallistuja

    Yhryn 18 heppaisen epäilyihin, mikä on päältä kaunis ja täysin ehostettu voi sisältä olla silppua. Itsellä kokemusta Ducellierin latureista ja on syntynyt käsitys että eriityisesti niissä tuo suojalakkaus käämeissä heikkolaatuinen ,ei ainakaan kovin hyvin kestä kuluttavaa ilmavirtaa. Maalaukset sun lakkaukset eivät kovin hyviä konsteja, eivät tunkeudu kovin hyvin käämityksen sisäosiin. Esim. raitiovaunuissa käytetty eristelakka ei ole estänyt kuparivihtrillin puhkeamista kukkaan vioittuneissa elikkä syöpyneissä käämilankojen kohdissa. Itse olen yllättynyt kuinka hyvin kylmäpuristettu pellavaöljy on toiminut, useampaan kertaan olen välikuivumisten jälkeen kastanut öljyyn jolloin saa kerrospaksuutta.

    #263611
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Tuolla isojen sähkökoneiden maailmassa kun olin niin tikstrooppinen hartsi tyhjiökyllästämössä oli sääntö staattoreille ja roottoreille. Ei pelkästään se kerrospaksuus, vaan myös hartsin yhteensitovuus niille käämilangoille, joka auttaa kestämään värinää. Hartsi kuivuessaan vetäytyy sillätavoin, että se paketti “kiristyy” entisestään ja tästä tulee jäykkyyttä paketille.

    Maalikin on parempi vaihtoehto kuin paljaat langat. Ja se silikooni-kikka niille käämien näkyville osille laturin edestä katsottuna toimii myös. Tiedän laturin, jolla on sätkässä ajettu yli 500tkm, mutta siihen oli tehty myös CroMo-kollektoripinnat…SevMarshal laturi, pikkuisen enemmän tehoja myös.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.