Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kulunut vaihteisto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #133131

    Kutosen venttiilit ja seetit kestävätkin jo tuon lyijjyttömän bensan. Ja kestää vielä tuon 95:sen. Mutta vanhempiin koneisiin en menisi tuota 95:tää tankkaamaan. Kesällä kelson matkalla noustessa moheirien kalliolle konetta pitkään vedätettäessä (Kone ami6 venttiilit muistaakseni magneetittomat) rupesi kone pitämään nakutusta. Tämä oli ainoa kerta kun siitä koneesta on kuulunut nakutusta noilla kierrosluvuilla. Tämä johtui täysin tuosta 95:sesta. Isälläni oli samalla matkalla pakunsa nokalla koneena 18+ ja kun siihen tuota 95:ttä tankkasi niiin sepä pitikin lähes koko ajan tuota nakutusta riippumatta siitä minkälainen maasto oli. Tämä nakutus loppui samantien kun ruotsissa saimme taknattua 98:saa.

    Ja nämä perustuvat täysin omakohtaisiin kokemuksiin!

    #133132

    Joo tähän tulokseen tulin minäkin, kun tietoa onkisin netistä. Elikä 98:a tankkin ja lisäaineet mukaan.

    Siitä moottoriöljystä tuntuu olevan jokaisella oma mielipiteensä, joten ajattelin siksi laittaa riidan puoliksi ja laittaa puolisynteettistä..ehkä.

    Mun ajokokemukseni on jo huimat 50m, joten saan yksinkertaisetkin asiat vaikeaksi 🙂

    #133133

    Selittäkää minulle miksi nakutus johtuisi venttiileistä?
    Nakutus liian matalaoktaanisella tarkoittaa että palotilassa tapahtuu itsesyttymistä, koska paineen ja lämpötilan tulo kasvaa yksittäisessä osassa palotilaa yli syttymispisteen, (tai hehkuvan karstanpalasen takia tms.) ja sytyttää räjähdysrintaman liian aikaisin http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus.

    Ami 6:ssa ja vanhuksissa on muutenkin alhaiset puristukset, esim. 92 oct on suunniteltu 1:7.9 puristuksille, eli nakutuksen ei siis pitäisi johtua liian kovista puristuksista, vaan juuri esim. karstasta tai venttiileistä.
    Kuumeneeko lyijylliselle tarkoitetut venttiilit sitten liikaa lyijyttömällä ajaessa ja sytyttävät seoksen liian aikaisin, vai alkaako karsta palaa pois kun ei käytetä lyijyä? Eli jos jälkimmäisessä olisi perää, niin tuota nakutusta ei välttämättä esiintyisi, jos koneella olisi ajettu aina lyijyttömällä eikä palotiloissa olisi karstaa, tietenkin lisäaineen kanssa.

    #133134

    Tämä juttu on kyllä jo aika kaukana vaihdelaatikosta . . .

    Kuitenkin, ei kai nakutuksella tosiaan ole juuri tekemistä venttiilien kanssa.
    Tietysti jos seetit on huonossa kunnossa niin venttiilien lämpötila kyllä nousee. Venttiilin jäädytys kun tapahtuu osin seetin kautta(joku voi kaivaa tähän tarkat rosentit jostakin) kanteen ja jos kosketus on huono lämmöt nousee ja lopulta vena palaa tai katkeaa.

    Sätkän nakutusherkkyys johtunee siitä, että sytytyksessä ei ole alipainesäätöä. Autoissa on virranjakajassa alipainesäätö (nykyään mottorinohjaus tietokoneboksi), joka pienentää sytytysennakkoa täyskaasulla vedätettäessä (kaasuläppä täysin auki maksimi purstuspaine). Ja varsinainen nakutushan on nimenomaan paineesta johtuva itsesyttyminen ei hehkuvan karstan aiheuttama esisytytys.

    En tiedä onko 95E bensa koostumukseltaan jotenkin erilaista kuin 98 tai vanhanajan bensa, oktaanithan pitäisi riittää vanhukselle aivan hyvin.

    95:ttä ei kuulemma suositella esim. moottorisahoihin. Ei kuulemma öljy liukene ja nostaa mottorinlämpöä huomattavasti. Sätkänkin sanotaan kuluttavan enemmän 95:ttä kun 98:a itse en ole tilastoja pitänyt.

    #133135

    Tuo viimeinen väittämä pitää kyllä paikkansa. Korkeampioktaaninen palaa puhtaammin/paremmin. Berlingontankillisessa oli noin 100 km ero.

    Ja tuohon aikaisenmpaan Missä vaiheessa väitin nakutuksen kuuluneen venttiileistä? Mutta tuo isäni kone oli ja on edelleenkin korkea puristuksinen kone ja vaatii sen takia korkea oktaanista bensaa.

    #133136

    @Jalppis wrote:

    Taidan kokeilla hienonpaa purua. Oletan näet, että se puru sitten turpoaa sopivaksi. Mutta laitanko 1dl, 5dl – vai piripintaan? Ehkä se pihkainen puru olisi kuitenkin paras vaihtoehto – sillä se ehkä parantaisi kulunutta synkronointia…

    MDF-purua suosivat paremmat piirit,kuulemma vaihteistosta tulee hienostuneempi ääni 🙂 🙂

    #133137

    @Jalppis wrote:

    Jos käyttää sahapurua vaihteistoöljyn seassa, niin pitääkö sen olla hienorakeista purua vaiko karkeata? 😯

    voi hyvänen aika tätä keskustelua! käyttäkää oikeansorttisia vaihteistoöljyjä niin ei näitäkään juttuja tule vastaan. sitten vielä myytte jollekin tällaisen kulkimen. Itse hankin tiinan aikanaan tampereelta: kone heitti öljynsä valtatielle ja leikksi kiinni – syynä öljypohjaan LIIMATTU tulppa! Mahtoiko edes olla epoksia?
    Omalleen saa tietysti tehdä mitä tahansa, mutta jos vaikka vahingossa menee kiertoon..

Esillä 7 viestiä, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.