Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Avatar gustaf 20.6.2019 klo 01:08.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #263228
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Sanokkaapas tietäjät että mitä hyödyttää noin 70g kevyemmät männät?

    Vgs myy tuota 652cc sarjaa takomännillä jotka on 70g kevyemmät kuin visan männät. Satsi melko tyyris niin mietin mitä tuosta hyötyy?

    Mikko

    #263234
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Pienemmät massat lisää kierrosherkkyyttä. Ja tasapainotetut (samanpainoiset männät kiertokanget) tasoittaa käyntiä.

    #263237
    Hannu Hurme
    Hannu Hurme
    Osallistuja

    Kauppias hyötyy

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #263240
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Tuossa on kaksi erillistä asiaa, mitä voisi kommentoida..:

    -mäntien paino
    -takomalla tekaistu valamisen sijaan

    Mitä kevyempi mäntä, sitä paremmin kestää kierroksia. Kääntäen, painavammalla männällä kun kierrättää, saa helpommin vahinkoa aikaan. Paljonko nuo sitten poikkeaa Visan vakiomännästä, tai Kutosen, painonsa suhteen? Visan koneessa, kun sen ripustaa vakiovälitteisen Sätkän vaihteiston perään, tulee monenlaista epämukavuutta mukaan, vääntövaroja ei pääse käyttämään, ja bensaa menee aika reilusti verrattuna pitempiin välityksiin. Ja kun muistaa että vakiovälityksillä Kutosen askilla moottori pyörii sen viistonnia satasen vauhdissa, josta saa aika paljon vähennettyä kun tällää AMI8:n perän Kutosen askiin (tai jopa tonnin, pisimmällä GS:n askilla, jollaisella ise Visaa ajelin, ja on semmoinen ruisku-Tiinassakin), se on pikkasen turhan paljon koneen voimavaroja ajatellen…

    Takomäntä valettuun verrattuna, kestää paremmin puristusta, ja viritystä (etenkin ahtamisessa kiva), jäähdyttää valettua tehokkaammin mutta vaatii kylmänä vähän isommat välykset. Saa kivat kalinat tyhjänä, varsinkin jos on varmuuskertoimia katsottu sieltä varmemmasta päästä…

    Normikäytössä, ei isommin merkitystä, mutta aina kun lähdetään soveltamaan ja virittämään, niin asioiden merkitys ja painotukset muuttuu. Virittäminen on kivaa, ja lisääntynyt teho on turvallisuustekijä -oikein käytettynä, kuten turvavyökin, sopivasti viritetyllä Sätkällä voi huoletta ohittaa rekkaakin, ilman pelonsekaisia tunteita… Tarkennettuna, liikenteessä ei ajeta kilpaa eikä turvavyötä sidota kaulaan…

    Kauppias hyötyy

    Kyllä, kauppiaskin. Mutta niin ostajakin, harvemmin mitään tulee ostettua ilman että saisi siitä jotain hyötyä…

    #263253
    Avatar
    gustaf
    Osallistuja

    Kutosen männät painavat n. 300- 310 g/kpl Visan männät aikoinaan kun punnitsin muistaakseni 50-70 g painvammat. Minulla oli visan männät kutosessa, hioin hyvin väljiksi putket, kylmänä pientä kolinaa, aivan erinomainen kone, ami 8:n laatikolla vei tasan 5,4 l satasella, kuormasta ja ajotavasta riippumatta. Harmittelen vieläkin kunsuostuin myymään sen vonkaamisen vuoksi, taitaa vieläkin pyöriskellä mitä olen myyntipalstoja seuraillut. Kakkoskurkku ei pelannut enkä ollut asiaan syventynyt,oli yksi syy miksi myin pois, 110 km kulki ykkösellä, oli minulle aivan riittävästi.
    Minulla muutama volkkarin putkisarja, painavat n.285 g / kpl, voin luopua kiinnostuneille ja hyvin edullisesti, ovat siis. 77,5 tai 77 mm, kuus ja puolsatasia siis.

    #263257
    Avatar
    gustaf
    Osallistuja

    Nuo mainitsemani putkisarjat siis sovitettu suoraan asennettavaksi,vähän kalliimmat USAlaisen Pedrickin kromirengassarjoilla, Euroopassa ei tiettävästi ole näitä tehty kromirenkaille, vai tietääkö joku?

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.