• Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1.6.2019 at 14:55 Jasu toimesta.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #262922
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Tuli tuossa aikanaan hankittua kevennetty vauhtipyörä, jota en vielä ole saanut asennettua.

    Nyt kysyisinkin mitä hyötyä/haittaa tuon asennuksesta olisi?
    Moottorina 652cc visan weber kaasuttimella.
    Valtaosan ajoistani on kaupunkiajoa
    Terveisin
    Mikko

    #262925
    Jasu
    Osallistuja

    Jotain mitä nopeasti mieleen tulee..:

    +kierrosherkkyys lisääntyy
    +kiihtyvyys paranee
    +moottori reagoi kaasutoiveisiin nopeammin

    -alavääntö vähenee
    -tyhjäkäynti tulee epätasaisemmaksi (riippuen onko otettu lastua ”tarpeeksi vai liikaa”)
    -vaihtotarve lisääntyy
    -liikkeellelähdöt kaasuun koskematta menee mahdottomaksi

    Ajosta tulee ”kulmikkaampaa”, enempi saa hämmentää vaihdekepakkoa, mutta äkkiä tapahtuu asioita kaasua painaessa. Toki pitää edelleen muistaa ettei mopolla mahdottomia, ja puhutaan suht pienistä muutoksista, mutta tuntuvista kuitenkin…

    Ylläoleva perustuu kokemukseen n. 7kg kevennetyllä vauhtipyörällä ajelusta Dyanella, remmiahtimella ja vaparina, ahdin paikkasi paljon heikentynyttä alavääntöä. Läheltä seurattuna, D-mallilla ei oikein voinut enää nätisti ajaa kaupungissa kun siitä lähti lastuina lattialle kymmenen kiloa, kiihtyi kyllä kivasti (oli siinä koneessa vähän muutakin muutosta) mutta aika pikaseen koneeseen palautui vakiopainoinen vauhtipyörä…

    Kauaahan ei vauhtipyörää Sätkään vaihda, kokeilemalla selviää sopiiko omaan käyttöön kyseinen kevennys. Nyt kun lähtee etsimään työkalut, niin iltaan mennessä on jo kokemukset kirjattu tännekin…

    #262937
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Öö tuota Jasu?
    Minkä kulkien vauhtipyörä sulla tuossa dyanessa oli? Mulla tuo 2cv6 vakio vauhtipyörä painaa 9kg?? Vai näyttääkö mun vaaka ihan höpöjä. Aatelin jos tuosta ottaa 7kg pois niin ei paljon jää. Kevennetty painoi 5kg

    Mikko

    #262938
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Vai tarkotitko seitsemään kiloon kevennetyllä?

    #262939
    Akaile
    Osallistuja

    Duodanoin…Late-vainaa ei iso-iso-lohkostaan napannut vauhtipyörästä paloja siitä syystä, että jääradalla nopeimpaan lähtöön pääsee aivan kytkimennoston jälkeisellä alaväännöllä ja renkaat eivät lyö suttua, jolloin paikoillaan”seisomiseenkään” ei kulu aikaa. Käytännössä muunkin ajamisen suhteen tämä on ollut viisas valinta; potku ja vääntö tehdään muilla komponenteilla. Vai miltä kuulostaa ensimmäinen reipas repiminen jo 2000rpm jälkeen? Toki po. moottori on eri, mutta ymmärtänette ajatuksen.

    Mitä taasen tulee kutosiin ja guusiviisgagosiin niin mielestäni henkilömalliin hyvin passaa kutosen kevyin pyörä ja taasen paku-luokan kamppeisiin keskiraskas tai se Acadianen painavin möykky. Sillä taistellaan mäkiä ja olematonta aerodynamiikkaa vastaan. Parhaan tyhjäkäynnin olen raskaalla limpulla saanut.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #262940
    Jasu
    Osallistuja

    Lähkökohtana 9kg vanha malli, jota sorvissa kevennetty huolella ja painoa nelisen kiloa GS:n asetelman kanssa…

    Sätkästä on löytynyt ainakin kolmen painoista vauhtipyörää, vanhalle käpälämallin kytkimelle 9 ja 11 kiloista, ja uudempi tähtiasetelmalle huomattavasti kevyempi. Joskus noita puntaroitiinkin, ei vaan muista että minne ne painot tuli naputeltua, ja että paljonko se tähtimallin vauhtipyörä mahtoi painaa…

    Pitää se kone missä se kevennetty pyörä on, käyttää palasina, siinähän sen tarkistusmittaisi samalla. Ja poraisi vielä vähän reikiä, tosin ruiskun triggeröintiä varten, ettei kävisi kuten viimeksi että ampuu kipinän 90 astetta ennen yläkuolokohtaa, ja siitä ei kampi oikein tykännyt…

    #262956
    gustaf
    Osallistuja

    Tuo vuodesta -81 eteenpäin asennettu vauhtipyörä muistaakseni n. 2 kg kevyempi, n. 7 kg, parikymmentä vuotta takaperin kun punnitsin, jousilevykytkin taasen jonkun satasen rammaa perinteistä painavampi , mutta sen painohan keskittyy keskemmälle vauhtipyörää joten ei taida kovin paljon sillä olla efektiä.

    #262972
    Jasu
    Osallistuja

    Vai tarkotitko seitsemään kiloon kevennetyllä?


    Kapeahko..?

    https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/index.php?/category/814
    Tuolla muutama kuvatus lisää kevennetystä pyörästä…


    Tämä vain ”lähtöpainoksi”, kun puntari vaatii vähintään viisi kiloa ennenkuin suostuu lukemia kertomaan…


    Tuossa sitten pelkkä vauhtipyörä, tuosta kun edellisen lukeman vähentää, niin tuloksena on 4,6kg…


    Ja sitten asetelman ja levyn kanssa, joista tulee kolme kiloa lisää…


    kytkinlevyissäkin on sitten vähän eroa, 155mm päällä ja alla 180mm sovellettu levy. GS:n pinnat ja Sätkän keskiö sovitettuna toisiinsa…

    Ja joo, kyllä tuollakin sai tasaisen tyhjäkäynnin aikaan, mutta oma osansa taitaa olla Megaruutan ohjaamalla sytkällä ja bensan ruiskutuksella. Eikä tarvitse kauaa odotella että kone kerää kierroksia…

    Nyt on muut pyörät kaukana, joten niiden puntaroinnit jää tulevaisuuteen. Eniten niissä kiinnostaisi tulokset kytkinlevyn ja -asetelman kanssa, pelkkien limppujen painot onkin jo tullut tässäkin keskustelussa esille…

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.