Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #268358
    AvatarJuha Anttonen
    Osallistuja

    Mulla on 2CV4 keskipakokytkimellä. Ongelma on ollut kokoajan, ettei vaihteita saa menemään päälle rusahtamatta liikkeellelähdöissä ja alaspäin vaihtaessa. Sinällään ajossa vaihteita pystyy jollain tavalla vaihtamaan keskipakokytkimellä, mutta normaali kytkin on, kun siitä ei olisi mitään virkaa. Uusin normaalikytkimenkim, mutta tilanne ei muuttunut, ainoastaan hillitön ravistus normi kytkimen käytössä katosi. Silti vaihteet rusahtaa, eikä välillä saa päälle. Vaijeria olen säätänyt joka asentoon, sama ongelma.

    Tekis mieli repiä koko härveli pois, kun ei oma äly riitä saamaan sitä toimimaan. Osaako kukaan sanoa, mikä voi mättää?

    #268360
    AvatarJuha Anttonen
    Osallistuja

    Ajossa esim risteykseen tullessa on ongelma, että ykköstä et meinaa saada päälle ollenkaan, on sitten kytkin ylhäällä tai painettuna. Väkisin pitää helvetin moisen rutinan kanssa repiä ykkönen päälle.

    #268361
    JasuJasu
    Osallistuja

    Jos keskipakokytkin ei irrota kunnolla, melko varmasti on tyhjäkäyntikierrokset liian korkeat. Mutta jos edelleen on vaikeata vaikka kytkimen polkaiset pohjaan, niin sitten tarkistaisin kytkimen silmälaakerin kampiakselin päästä, sen alkaessa jumimaan ei kumpikaan kytkin pysty kunnolla irrottamaan kun kampiakseli vääntää kytkinakselia kytkimistä huolimatta…

    #268362
    AvatarJuha Anttonen
    Osallistuja

    No tuo laakerin jumissa olo voisi selittää asian. Kaasuttimessa on toki myös omat ongelmansa, mutta onpa tyhjäkäynti kuinka pienellään tahansa, ongelma esiintyy.

    #268363
    Juha-Matti KivistöJuha-Matti Kivistö
    Osallistuja

    Eikös keskipako vaadi kaasariin sen jonkinmoisen vaimentimen sinne kaasarin sisälle…?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #268364
    Avataramikutoseeni
    Osallistuja

    Kaasuttimen vaimennin vain hidastaa kierrosten laskua tyhjäkäynnille, jolloin keskipakokytkin irrottaa pehmeämmin. Ehjä keskipakokytkin kyllä toimii ilman vaimennintakin.

    Jos keskipakokytkin ei irrota tyhjäkäynnillä, tyhjäkäynti voi olla vieläkin liian isolla. Tai sitten keskipakokytkimen kitkapalojen kiinnitysraudat ovat kuoleentuneet, jolloin keskipakovoima saa palat kohoamaan irti kehöstö jo liian pienillä kierroksilla.

    Onkohan poljinkytkimessä varmasti oikeanlaiset osat (levy, paineasetelma)? Sain kerran – tosin Amiin jossa ei ole keskipakokytkintä – varaosaliikkeestä vääränpaksuisen kytkinlevyn. Sen kanssa kytkin ei toiminut kunnolla.

    Jos kytkinhaarukka on murtunut ja taipuu kytkintä painettaessa, painelaakerin tai -hiilen irrottava liikerata jää liian pieneksi. Silloin kytkin ei irrota kunnolla.

    #268367
    18heppainen18heppainen
    Osallistuja

    Keskipakokytkin irrottaa vain tyhjäkäyntikierroksilla, joten vaihteiden vahtamisessa siitä ei apua ole. (Kaksitahtisissa oli vapaakytkin, joka irrotti vedon moottorijarrutksessa. Sillä pystyi vaihtamaan isommalle päin helposti.)
    Vaimentimen (kaasarissa) tarkoitus käsittäkseni estää keskipakytkinen irrottaminen vauhdissa. Jos rullaa vaihde päällä, moottori tyhjäkäynnillä ja painaa kaasua. Tuloksena on genguruhyppy, kun kytkin “haukkaa” päälle.
    Vanhuksessa olen vapaalta työntänyt ensin kakkoselle, jolloin vaihteisto pyssää ja siitä ykköselle. Liikennevaloihin tullessa rullailee paikalleen asti vaihde päällä, niin siitä voi lopsauttaa suoraan ykkösen.

    #268403

    Keskipako kytkimellä vaihteen vaihtaminen tehdään siten että liikkeelle lähdettäessä tyhjäkäynillä laitetaan ykkönen päälle ja kaasua,, sitten pukataan vaihde vapaalle ja kun kone on taas tyhjäkäynnillä laitetaan isompi vaihde ja kaasua,, ja niin edelleen..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #268404
    Avataramikutoseeni
    Osallistuja

    Keskipakokytkimen käyttö on neuvottu suomenkielisessä omistajan käsikirjassa, sivut 9-10.

    #268527
    AvatarWonderi
    Osallistuja

    Ilmeneekö rutinaongelma vain ykköstä päälle laittaessa? Montaa sätkää olen ajanut, yhdessäkään niistä ei ole ykkösen synkroja joko ollut alunperinkään tai enää jäljellä niin että ykköselle voisi vaihtaa kuin oikeissa autoissa. Paikalta lähtiessä käytän vaihdekepin ensin kolmosella, sen jälkeen heti ykköselle ja menee rutinoitta. Liikkeellä alasvaihto ykköselle onnistuu vain välikaasua käyttäen kuten rahtareilla ennen vanhaan.

    #268534
    JasuJasu
    Osallistuja

    Wonderi: Ykkösellä on synkroni, siitä huolimatta että se on suorahampaisilla rattailla ja vaihteen kytkentä tapahtuu hammaspyörää siirtäen jotta saadaan hammaskontakti syntymään. Kunnossa ollessaan, herkällä kädellä, vaihteen saa vauhdissakin ykkösellä ilman rutinoita, mutta välikaasun kanssa elämä on paljon helpompaa…

    Vaihteiston “pysäyttäminen” vapaalta ykköselle vaihtaessa, käyttäen esim mainittua kolmosen kytkentää, on hyväksi havaittu toimintamalli…

    Tietenkin jos kytkimen irroitus yhtään on huonoa, tai kampiakselin pään silmälaakeri kuiva, siinä ei lopulta auta mitkään temput, aina rutisee teki mitä tahansa. Paitsi laittamalla ykkösen/pakin kun moottori ei pyöri, mutta se ei kovin käytännöllistä aina ole…

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.