Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #134560

    Tunnuisi siltä, että pää suutin tai tyhjäkäyntisuutin olisi hiukan pieni? Kannattais tarkistaa vanhasta samaan koneeseen tarkoitetusta kaasarista suutin koot? Ilmeisesti koneesi on 18 hv kone? Kaasuttimen kurkun halkaisia ehkä 19 mm? Jos sen verran voisi neuvoa asian oivaltamiseksi sanoa, että yksinkertainen toiminta periaate on se että kun tyhjäkäynniltä avataan kaasu läppää niin tyhjä käynti suuttimelta pitää riittää bensaa, niin kauan että ilman virtaus kaasuttimen kurkussa on niin iso, että pää suutin alkaa antamaan bensaa, ettei siinä vaihto asennossa kone käy laihalla. Eli toisin sanoen bensan tulot tyhjä ja teho käynnin vaihtuessa menevät jonkun verran päällekkäin ettei synny katkos paikkaa. Uudemmissa kaasuttimissa tätä ilmiötä on korjattu laittamalla niihin kiihdytys pumppu rikastamaan seosta kun kaasu läpäpällä annetaan lisää ilma virtausta kurkkuun? Toki kannattaa verrata alkuperäisestä kaasarista, myös suutinputkienkin koko, jotta saadaan oikein toimiva kaasari kyseiseen koneeseen. Tässä muutama ylimalkainen vihje sinne! Toivottavasti niistä on jotain hyötyä! Hyvää kesän alkua sinne! 😛 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134561
    Aakku
    Osallistuja

    Säätöarvokirja sanoo että 5/62 alkaen SOLEX 26 CBI

    Kurkku 19mm
    Pääsuutin 110
    Tasausilmasuutin 180 M (mikäs se on?)
    Joutokäyntisuutin 42
    Joutokäynnin ilmasuutin 100 (??)

    Elikä tarkistan tuon joutokäyntisuuttimen koon, jos oikein ymmärsin. Tai ehkä siellä on roskakin.

    Minä kun en tunnista kuin pari noista suuttimista 🙁

    Vanhasta Nyytisestä luin samantyyppisestä ongelmasta jossa tyhjäkäyntisuutinta vähän porattiin suuremmaksi. Oiskohan samasta asiasta kysymys?

    #134562

    Tuo joutokäynti suutin vaikuttais ensisilmäykseltä pieneltä, en voi nyt tarkistaa sitä omista koneistani, kun en ole kotona kun loppu viikolla. Voin palata asiaan tarkemmilla tiedoilla sitten! 😆

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134563
    Aakku
    Osallistuja

    No nyt olen kaasarin suuttimia tutkinut.
    Siinä vasemmalla sivulla olevassa suuttimessa on lukema 42,5 ja päällä olevassa suuttimessa ilmeisesti 225. Omituinen luku.

    Käy nätisti tyhjäkäyntiä, mutta jos painaa kevyesti kaasua, niin tukehtuu. Nopeasti jos kaasua painaa, niin lähtee kierrokset nousuun pienen notkahduksen jälkeen.
    Täydestä vedosta vapautettuna saattaa sammua esim. risteykseen. Vatii aina uuden startin kun keskipakoiskytkin heittää vapaalle. Välillä paukauttaa kaasarissa.

    Elikä tämmöistä vuodatusta tällä kertaa.

    Ps. Nyt jo takana 10km kulkimella ajoa 🙂

    #134564

    No niin, nyt tutkin niitä suuttimia. Se tyhjäkäynti suutin 42,5 on pieni! pitäis olla vähintään noin 60 tai jotain? Minun toimivassa koneessa se oli sitä luokkaa, numerot oli vain rispaantuneet melkeinpä tunnistamattomaksi? Muistelen että aikoinaan minulla oli samanlainen ongelma ko. koneessa ja isonsin jollakin pienellä poralla sen isommaksi, tai vahdoin jostain muusta Solex kaasarin romusta? On aikaa melkein 20 vuotta, niin muistikuvat haalistuu! Mutta varmaa on se että 42,5 suutin on pieni, vaikka se on muka vakio koko, mutta siitä se ongelma johtuu. Muut löytämäsi suuttin numerot ovat oikeita ja niillä kone toimii! Kokeileppa isontaa jostain vanhasta suuttimesta isompi, ensi alkuun, vaikka puoleen milliin, niin asiat alkaa korjaantuun. Niin ja mitä tulee tasausilma suuttimeen sen tarkoitus on isommilla kierroksilla ja tehoilla antaa lisä ilmaa seokseen, sillä muuten se korkeimmilla tehoilla muuttuisi liian rikkaaksi, johtuen ilman virtaus nopeuden kasvusta kaasarin kurkussa, joka aiheuttaa isomman alipaineen. Tästä syystä on laitettu lisäilma suutin, että bensan saanti käyrä pysyisi oikeana koko tehokäynti alueen. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134565
    Aakku
    Osallistuja

    Kiitos tiedosta.:)

    Pitää kokeilla jos vain jostain suuttimen löydän. Alkuperäistä en viitsi lähteä ropaamaan.

    Nykyinen kaasari on uusi, jolla on ajettu alle 1000km. Se on toiminut näillä suuttimimilla moitteettomasti. Se taas viittaisi johonkin muuhun ongelmaan.

    Yksi ajatus olisi ilmavuoto imusarjassa. Joko jossain liitoksessa, tai sitten reikä pakosarjan ja imusarjan välillä siinä kaasarin kurkun alla.

    Sitten venttiilit voi vuotaa. Ne tuli kyllä säädettyä, mutta voisihan siellä olla karstaa. Kuljin on seissyt pari vuotta ennen käyttöönottoa. Ohivuotomittaus voisi olla paikallaan.

    Sytytyksen olen koittanut saada ihan perussäätöihin ja kärjet on nyt uudet. Voi siellä silti olla hienosäädön varaa.

    #134566
    Jasu
    Osallistuja

    Suuttimiahan saa esim. Mopo-Sportista, myös hyvin varustetuista autotarvikekaupoista. Mutta ellei meinaa löytyä, niin poraamalla reikä suurenee. 60 suuttimen reikä on siis 0.6mm, 42.5 suuttimen reikä 0.425 jne.

    #134567
    ernest
    Jäsen

    jos imu ja pakosarja vuotaa yhteen tyhjäkäynti on onkelma. vuodon voi tarkistaa kun irroittaa kaasarin niin näkee tai tuntee reijän se on todennäköisesti laidalla ei väliseinässä. tai irroittaa imu/pakosarjan ja täyttää pakopuolen vetellä, niin vesi tulee ulos kaasarin aukosta jos on reikä.

    #134568

    Voihan se ongelma olla muuallakin, mutta kokemuksella vain olen tällaisen konstin huomannut tepsivän, kun muuta syytä ei ole löytynyt. Kävin juuri päivällä erään tuttuni luona Oulaisissa ja hän on kunnostanut muutaman vuoden yhtä Wanhusta joka on 18 heppasella koneella. Juuri katsastusta vaille valmis. Hänellä samanmoinen kiihtyvyys ongelma koneessa. Vaihdoimme 22mm:sestä Wanhuksen kaasarista isomman tyhjäkäynti suuttimen ja koneen käytös muuttui heti mukavammaksi? Että tämmöstä!
    🙄 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134569
    Aakku
    Osallistuja

    Käyntiongelma ratkennut. 😀

    Pääsuutin, joka muuten oli 125 oli tukkeutunut vaikka sen jo mielestäni olin puhaltanut puhtaaksi.

    Kohokammio perusteellisesti puhtaaksi ja paineilmaa pääsuuttimen reiästä sisään niin auttoi. Eli kanavissa varmaankin töhnää ja aina suuttimien puhdistus ei yksin riitä.

    Nyt käy suht nätisti…ainakin toistaiseksi.

    Pian kyselen varmaan taas jotain muuta kummaa.

    #134570

    Kiva juttu, sinnikkyys palkitaan, bensa puolellahan se vika oli niinku arveltiin 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #275636
    heikkike
    Osallistuja

    Heikkike Hesassa
    Köhinä ratkesesi ohjeisesi myötä, Kiitos.

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.