Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kampiakselin runkolaakeri

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124420

    Mitäs nyt tehdään?
    Kampiakselin etummainen runkolaakeri on lähtenyt pyörimään pesässään ja lukitustappi on kaivanut uraa laakeriin (enkä ollut edes huomannut koko juttua ennenkuin kuulin moisesta mahdollisuudesta!).
    Ehkäpä pitää katella vielä uudestaan kaikki muutkin osat.

    Mistä moinen johtuu, uskaltaako niitä lohkoja enää käyttää?
    Kuulin että tuollaista on korjattu vaihtamalla lukitustappi paksummaksi ja tekemällä sille uusi lukitusreikä.
    Entä jos vanhan tapin ympärille tekisi D8 – 10 mm holkinpätkän (pituutta se 2-3 milliä mikä sinne mahtuu) ja sille vastaavan reiän laakeriin?
    Ei tarvitsisi tapella vanhaa tappia irti ja lohko olisi edelleen vakio.
    Vai tuleeko vaan entistä komeampaa uraa laakeriin?
    Olen kuitenkin sillä tavalla laiska etten todellakaan halua aukoa tuota konetta ihan heti.

    Esa

    #147148

    Kampiakseli on kiero pituusakselinsa suuntaisesti. Toinen mahdollisuus on reiän ja lohkotapin liian suuri asennusvälys-sovite jo tehtaalta lähtiessään. Laitoin tänne jonnekin vastaavasta kuvan tuossa kesällä. En tiedä oikein ratkaisuja tuohon, mutta sen tiedän että ääntä kyllä antaa. 350 tkm ajettiin perheessäni yhdellä tuollaisella koneella kunnes kiertokanki tuli tiensä päähän.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147149

    Moro !!
    Kummalta tuntuu, että laakeriholkki olisi pyörähtänyt omia aikojaan. Epäilen kanssa, että jotain vikaa pitää olla myös kammessa.Vastaan on tullut kolarisätkän moottori, jossa vauhtipyörän pysähtyminen kytkinkopan hajotessa oli vääntänyt koko kammen kieroksi, eli kampi oli vielä pyörahtänyt vähän, kun vauhtipyörä oli jo jumissa. Siitä koneesta ei pystynyt käyttämään kuin lohkon, kaikki muu oli enemmän ja vähemmän pilalla/kierossa. Mutta jos lohko ja tappi on ok, niin mielestäni silloin lohkon voi käyttää, joka oli kai kysymyksesi 😆
    Lasse

    #147150

    Kiitoksia vastauksista.
    Lohkojen laakeripesät näyttää olevan mitoissaan, satasen kahden välys halkaisijassa laakerin ulkokehään, mikäli pitänee ollakin että yleensä menee lohkot kasaan.
    Mutta kun se kampiakseli ei ole kiero. En tuosta niin kauhean petttynyt ole, mutta ihmetyttää vaan tilanne.
    Tuettuna rullille takapään laakeripinnasta ja etupään laakerista heitto etupään stefapinnalla satasen luokkaa ja propellin kartipinnalla n. 0.05 mm (siellä huono pinnanlaatukin jo teki osansa).
    Tuskin moinen tekele voi paljoa suorempaan pyöriä?
    Öljypumppu ei mielestäni ollut mitenkään lohduttomassa kunnossa, mutta pitänee tuotakin tarkastella lisää.
    Eikä se etupään laakeri ole väljä joten kai siellä on öljyäkin ollut.

    Mikä sitä laakeria pyörittää?

    Esa

    #147151

    Äkikseltään tulis mieleen nokka akselin käynti värinät,, jotka sinne syntyy kun akselin nokat työntelee venttiileitä,, aiheuttaen jakopään välityksellä sitä myös kammen etu laakerille… Tulee mieleen myös ventiilivälykset,, jos ovat liian isot niin voipi särkeä jopa nokka akselin jakopään rattaan????

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147152

    Jos kampi on todella noin suora niin ainoa mikä pyörimisen aiheuttaa on se, että laakeri on ollut alatoleranssissa ja vastaavasti lohkon reikä ylätoleranssissa! Tai kumpikin vielä hitusen yli… Olen kerran kasannut tuollaiset “kaverit” laittamalla rällkän pölyä tiivisteliimaan! Siellä on mennyt jo useita kymppejä! Siis kymmeniä tuhansia kilometrejä!

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.