Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 2.11.2019 klo 09:19.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #265144
    Avatar
    Kaapelimies
    Osallistuja

    Paljonko päittäisvälystä on liikaa? Huomasin flektiä vaihtaessa että kampiakseli liikkuu “jonkun verran” pituussuunnassa.. Sätkässä ei tainnut olla säätölevyjä tuohon kuten konsernin nykyaikaisemmissa moottoreissa?

    #265147
    Kari Nieminen
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Oppaat ilmoittavat 0,07-0,14mm. Tuo 0,14mm tuntuu kädellä kokeiltaessa isolta joten kannattaa mitata heittokellolla. Säätö onnistuu vain irroittamalla prässätyn hammaspyörän kampiakselilta joten moottorin joutuu purkamaan. Harvoin välys on yli max.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #265149
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Oman kokemukseni mukaan tällainen kone, josta päittäisvälystä löytyy, saattaa olla jokseenkin äänekäs tyhjäkäynnillä, eli ei välttämättä se kaunein kehrääjä. Yksi tällainen kone oli ollut nokkakolarisätkässä ja epäilen, että se välys on syntynyt siinä yhteydessä. Muutoinhan kampea tökitään painamalla kytkintä vuosikymmeniä.

    Toinen ajatus mikä tästä on herännyt niin rasittaako päittäisvälys nokka-akselin rattaan niittauksia ja aiheuttaa sitä kautta alakerran ennenaikaisen hajoamisen mahdollisesti?

    Visassa tätä päittäisvälystä saattaa olla kutosta enemmän, mutta siinä kun on myös yksi liukulaakeripinta enemmän niin se liike “lukittuu” paremmin öljynpaineen synnyttyä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.