Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kampiakseli

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122231

    Onko mitään uutta kampiakseli rintamalla?
    Onko tiedossa edullista korjaamoa?
    Onko kenelläkään räjäytyskuvaa kammesta?

    t. 2. rikkinäistä kampea

    #133486

    Kali-kali.
    Fransössö Skorppioonien maassa myypi kampea hintaan 219 EUR. Vanha vaihossa (http://www.franzose.de, eti numerolla 10055).

    #133487

    Seinäjoen Moottorihiomo on erikoistunut ainakin Ural moottori pyörien moottori remontteihin, eritoten kampiin.

    Uralin kampi on kovasti saman tyyppinen kuin rättärin.
    Onko kellään kokemuksia korjatuista kammista?

    Uskoisin kuitenkin että jos jossain niin tuolla homma hoituu..

    http://www.moottorihiomo.fi/

    T:Olli

    #133488

    On perää…nimittäin Seinäjoella korjataan Sätkän kammet! On siitä aiemminkin ollut puhetta. Lampilan Matti (Automeca Seinäjoki) on ainaski teettäny,saattaa olla nelekkuhun valmiina yksi??

    t: Pertsa

    #133489

    Vuosi sitten korjattavia kampia ois ollu kymmenkunta, nyt niitä on varmaan jo enemmän ;D Nimiä alle niin kasataan läjä? Meiltä löytys 4-6 kutosen kampea…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133490

    Täältä vois löytyä 1-2kpl, voisin kysellä “ympäristöstäkin”…

    #133491

    Muistaakseni siellä Virtasen koneistamossa Salossa (?) ne korjaa niitä kampia, mutta 10kpl erissä. Korjaa tietoni ken tahtoo.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133492

    Niin….Rajalan Erkki tietää tuon Salon tilanteen,taisi olla melko kallista(elämä yms.on) joten miksi ihmetellä koska Seinäjoella ainakin korjataan!!
    t: Pertsa

    #133493

    Hei

    Minulla oli kuuden kammen kasa – kaikki kutosen – nelkun vastaavat ovat lohiverkon painoina Torniojoessa …

    Sao CitroMarc

    #133494

    Salossa laadusta ei kai voinut valittaa…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133495

    Takuun myös Seinäjoen Moottorihiomossa lupasivat…enpä nyt just kyllä muista mimmoisen…

    #133496

    Löytyy “läjä”, mutta ei kunnostusrahaa, joten ajatus tekee pahaa…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133497
    et

    Soitin viikolla Salon koneistamoon; vastannen puheesta ymmärsin etteivät mielellään ryhdy puuhaan (2cv6 kammen kunnostukseen) kun osiakin vaikea saada, jotain Fiatin liukulaakeria on joskus käyettty. Mutta sanoi että tuo kampi tänne niin katsotaan.
    Soitin sitten Seinäjoelle, jossa sanoivat että laitetahan se kampi täytehen lyöntihin että voi laittaa konepellin alle. Puhuin myöhemmin koneistajan kanssa pitempään asiasta, kaikkea en ymmärtänyt. Ymmärsin sen että korjaus on vaikea muttei yleensä mahdoton. Kampi on siis prässätty kasaan, kummassakin kammen puoliskossa on kiertokangen tappi, paksuudeltaan 39 mm, ja keskilimpussa on 2 reikää niitä varten. Jos kiertokangfen tappi on huonoksi kulunut ovat konstit vähissä. tappia on mahdotonta paksuntaa. Jos tappia ohennetaan, on vaikea laittaa uutta laakeria (? en oikein ymmärtänyt). He hiovat tapin keskikohtaa 12.5 /100 osaa alikokoon. Kiertokangen laakerin voi tehdä lyijytinapronssista. He käyttävät aina valmista laakeria, jos voi kiertokangen pesää koneistaa sille sopivaksi(Oliko se nyt esim. Suzukin moottoripyörän laakeri jota voi käyttää?). Joka tapauksessa kahsesta liuskasta koostuva laakeri laitetaan keskeltä hiotun tapin ympärille, ja sitten prässsätään tuo 2 osainen laakerihela kiinni kiertokankeen. Laakerin keskikohta on hiottu 12.5/100 osaa ja laakeri on 0.25 alikokoa. Se täytyy tehdä tässä järjestyksessä koska kiertokankeen prässättynä tuo laakerihela ei mene tapin ympärille paikalleen. Tämän verran ymmärsin ja osan ilmeisesti väärin.

    #133498
    et

    Jatkoa. Ja sitten kampiakselin osat on prässättävä paikalleen että runkolaakerit ovat samassa linjassa. Runkolaakerit tehdään laakerimetallista, ne ovat aika monimutkaisia, niissä öljyuria ja reikiä ja lukitustappia. Usemapia kampia on näin tehty, ei tietoa mitä matkoja ajeltu. Kiertokangen laakerointi maksaa 250 euroa, ja runkolaakereiden teko toiset 250 euroa. Siis kysymykseni: Onko kellään euroopassa kunnostetusta kammista kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät. Itse sain riittävän hyvän selvityksen Seinäjoelta, jonne aion kammen kunnostukseen lähettää. Uusia kampia kun ei kai tehdä, ja vanhat kuluvat jos ei huolleta. Arvostan suomalaista työtä. Maksaahan se, mutta sillä rahalla Saabiin vaihdattaa öljyt ja suodattimet. Rättärien kulta-aika on ohi, mutta vielä kyyti on edullista ja hauskaa, ja teen kaikkeni että se jatkuu vuodet ympäri niin kauan kuin mahdollista.

    #133499
    et

    Piti sanoa:
    TAPIN keskikohtaa hiotaan 12,5/100 osaa alikokoon, ja laakerihela alikokoa 0.25.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.