Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jousivarvan pään “hölskyminen”

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266359

    Purin juuri 2CV4 (1974) jousipöntöt ja minusta jousien päiden kiinnitykset ( varvat ?) olivat tosi löysät. Kuuluuko niiden olla sellaiset vai onko sieltä joku holkki kulunut pois?

    Tapio

    #266361

    Jos tarkoitat tuota varvansilmukkaa, niin sen sisälle menevä kolmiotappi kuuluu olla väljä. Ei ole pudonnut mitään. Kolmiotappi on vielä erikokoinen edessä ja takana. Takana kuuluu olla se paksumpi.

    Jousivarvan silmukka, Citroën 2CV

    #266369

    Se väljyys johtuu siitä varpatapin rakenteesta; teoriassa sen tapin terävän kärjen pitää olla silmän seinää vasten mahdollisimman pienellä kitkapinta-alalla ja päästä kallistumaan sen silmän sisällä tukivarren kulmasta riippuen. Käytännössä tämä ohuin syrjä tasoittuu vuosien saatossa, jolloin kitkapinta-ala lisääntyy jatkuvasti. N. puolet materiaalistaan menettäneitä olen purkanut pois ja vaihtoon, ilman, että mitään romahtamista on tapahtunut. Aiemmin toki kannattaa jo vaihtaa, turha paikka säästää, mutta näin niinköö indikaattorina, että kuinka pahasta kulumisesta on jo kyse. Tätä kulumista vähentääkseen tuo(kin) paikka kannattaa pitää hyvässä rasvassa tavalla tai toisella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #266373

    Kiitos vastauksista. Nyt ymmärrän “patentin”. Tapio

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.