Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266211
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Taisin aihetta käsitellä Sähkönsiniseni yhteydessä, kun asensin etujarrusatuloita ja pohdin niitä ohuita shimmejä, joita tulee x-määrä satulan ja loodan väliin.

    Muistelen tuolloin mitanneeni, että satula tulee tarkasti keskelle. Eilen siirsin satulat Ami8 loodasta kutosen loodaan ja pistin merkille, että passaus ei ole sielläpäinkään, eli eri laatikoiden välillä todellakin on eroa, kuinka nämä asettuvat. Siinä samassa aloin miettimään tätä uudelta kantilta, eli onko tuolla mittauksella nyt niin paljon merkitystä?

    Katsokaas kun näissä nyt asennetuissa levyissä näkyi ihan selvästi jarrulevyn keskilinja siinä levyn ulkokehällä. Jarrusatula itsessään on toisensa kopio, eli koostuu kahdesta samanlaisesta puolikkaasta. Tällöin niiden keskipiste on niiden jakosaumassa. Siispä tein shimmilevyjen asettelun ihan visuaalisesti kohdistamalla tuon jakosauman siihen jarrulevyn keskikohtaan. Kiristyksen jälkeen vielä uudestaan tarkastelu ja jos se siihen osuu niin hyvä niin.

    Nyt molempien lohkojen jarrumännät puristuvat ulos saman matkan ja luonnolisesti palat kuluvat jotakuinkin samaa tahtia.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266218
    MasaMasa
    Osallistuja

    Jos levy mahtuu pyörimään satulan välissä ei mielestäni ole väliä onko levy ihan keskellä. Ei vaikuta edes palojen eriaikaiseen kulumiseen jos männät ei jumita. Jarrupaloihin kohdistuu kuitenkin sama voima molemmin poulin vaikka toinen mäntä olisi vähän ulompanakin.

    #266221
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Niin, marginaalihommaahan tämä, mutta jostain syystä tehdas näitä shimmejä käytti. Nimittäin Geesussa niitä ei enää ollut. Liekkö koneistustarkkuudet parantuneet siinä vaiheessa, vai mistä johtuukaan, rakenne sikäli hyvinkin sama.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266222
    MasaMasa
    Osallistuja

    Ehkä sillä on haluttu saada vähän säätövaraa. Levyn paikkakin voi asettua eri kohdalle esim. levyn mitoituksissa voi olla pieniä eroja. Jos ei olis tuota säätölevyä ja satulaa pitäisi saada lähemmäs laatikkoa, niin olis siinä vähän miettimistä miten saa satulan kohdaleen jarrulevyyn nähden.

    #266223
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Tein muuten eilen etujarrujen ilmaamisen toisin kuin olen sen ennen tehnyt. En nimittäin tarkoituksellakaan painanut poljinta ilmausruuvi kiinni, vaan pumppasin tyhjät pois niin pitkään, että letkusta näkyi vain kirkasta nestettä eikä ilmakuplia. Tällä pyrin siihen, että en vahingossakaan pumppaa jotain viheliäistä ilmakuplaa sinne etuspiraalin ylimpään kohtaan. En tiedä oliko tuurista kyse vai mistä, mutta nyt tuli kyllä kertalaakista pirun jämptit jarrut…!

    Ja siis miten tämä erosi aiemmista kerroista niin monesti olen laittanut avecin pumppaamaan aina kaksi-kolme polkaisua nopeasti peräkkäin, kun samalla olen päästänyt paineita konehuoneen puolella ilmausruuvista. Tätä sitten toistoina niin kauan, että poljin kovettuu.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266224
    AvatarLasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Huomenna meinaan ilmata etulevyt samalla tavalla, kun vaihdan myös etuputken pääsylinteriltä satulalle. Tavoite on saada ilma pois ilman nestepainetta.
    Joku on jättänyt vain ilmausruuvin auki ja antanut valua Lhm-nesteen läpi.
    Lasse

    #266232
    JasuJasu
    Osallistuja

    Veikkaan että tuolla satulan keskittämisellä voi välttää “putoavan jarrupalan syndrooman”, joka siis pääsee tapahtumaan kun ajaa palat loppuun. Eli kitkapinta kokonaan, raapien metallia. Jos levy on vähänkin sivussa, niin sitä helpommin mahtuu loppuun ajettu pala pois putoamaan..?

    Siellä on aika monta muuttujaa mukana, joista voi seurata linjauseroja, vetarintumppi, laakeripesä tälle, vaihteiston kuoret eli satuloiden koneistukset, jarrulevyn mitoitus, nämä nyt ainakin…

    Kertaalleen kävi semmoinenkin, rumpujarrujen kanssa, kun vaihdointuplaristivetarit kuulamallisiin, avaamalla laakeripesältä ne isot messinkimutterit, ja toimivasta kokoonpanosta otin kaikki jarruosat. Niin vetarinpultteja kiristäessä veti jarrua vähän jumiin, sen verran että pyöri käsinkin nihkeästi, ei tuntunut ajossa mutta kuumeni rumpu reilusti. Tätä metsästettiin pitkään, syytä moiselle, Tinskulla kuitenkin ajettiin koko ajan viasta huolimatta. Säädettiin jarrukenkiä, etsittiin syytä hankaamiselle, hetken oli jopa pienet prikat vetarintumpin ja rummun välissä jolloin vikaa ei esiintynyt. Silloin tuli sitten ratkaistua tilanne hiomalla jarrukenkien sivusta vähän pois, muutama kymmenysmilli riitti, mutta oikeampi tapa olisi ollut saattaa sitä vetarintumppia vähän ulommas…

    Kaikkea sitä onkin näiden kanssa tullut vastaan, saisi varmaan paksun kirjan kommelluksista kun vaan muistaisi edes puoletkin…

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.