Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #264769
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ajattelin kerätä tähän topicin alle dataa isoista jousista, sillä niitäkin on useampaa kokoa ja kantavuutta, ken ei sitä vielä tiennyt. Tarkoitus on avata myös Acadianen ja Superin pöntöt, kunhan se nyt tässä eteen tulee.

    Nyt on levällään tunnetun AK350-Superin alkuperäiset jouset ja Lempäälästä löytyi korkkaamaton Ami6 pönttö. Näitä keskenään vertaamalla voin vahvistaa, että AK350 alla kulkee Ami6 jouset.

    AMI6/AK350
    Etujousi, myötäpäivän kierre: 17,3mm lankavahvuus
    Takajousi, vastapäivän kierre: 18mm lankavahvuus

    Nyt jos joku ihmettelee, että olenko vain mitannut huonosti tai kuluneesta kohdasta löytäessäni tuollaisen 0.7mm eron etu- ja takajousen langan halkaisijassa niin vastaus on, että en ole. Tämä jousimalli on tunnettu ns. mukavuuspainotteisena pakujousena, eli kantavuutta on henkilömallia enemmän, mutta ajotuntuma on silti pehmeähkö myös ilman kuormaa. On nimittäin tyypillistä Acadiane/Ami-Super pohjaisille kulkimille, että ajotuntuma paranee kuorman kanssa. Sempä vuoksi ennustan avaamatta tai opuksista lunttaamatta, että molempien edellämainittujen lankavahvuus on enemmän kuin AK350:ssä.

    Ts. nuo nyt löytämäni paksuudet ovat tähdänneet siihen, että takapäässä, eli kuormatilassa on reippaasti kantavuutta ja edessä myöskin, mutta kompromissi mukavuuden ja kantavuuden osalta. Milli, pari milliä, on jo paljon jousen lankavahvuudessa suhteessa jousen ominaisuuksiin.

    Toki muutkin saa tähän jatkaa ja jakaa tietojaan, se on suorastaan suotavaa, jotta säilyy muistijälki useampaa hyödyttäen. Vuosien vieriessä olen huomannut lunttaavani täältä tätä nippelitietoa, kun ei kaikki voi pysyä samassa päässä kesät talvet.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266230
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Maanantain opetus on, että koskaan ei pidä hävittää mitään pelkän ulkonäön perusteella 😀 Kävi nimittäin niin, että vihdoin sain itsestäni irti ja avasin rallirättärin jousipöntöt. Siis sen, jonka alla Jokkis-Amin alusta majaili vuosikymmenen. Ja mitä sieltä löytyi? Lähes virheettömät superin jouset! Kitkalautasista yhdestä oli bakeliittia haljennut lommoisen ulkokuoren vuoksi, mutta muuten nuo lautasetkin menisivät ihan sellaisinaan uusiokäyttöön. Niissä ei ole maalia, mutta silti ne ovat ruosteettomat 😀 Jousissa on musta tehdasmaali päällä ja etujousissa lilan värinen penslausviiva ilmeisesti laatuosastolta.

    Ja sitten asiaan:
    Etujousessa 3 kokonaista kierrettä, lankavahvuus 19mm…!
    Takajousessa 7 kokonaista kierrettä, lankavahvuus 18.8mm. Pituudetkin tussasin tallin seinään, mutta unohdin jo tässä välissä. Lisään, jahka muistan tarkastaa. Verrattain tuo etunen on todella lyhyt, mutta rajua on lanka, jos verrataan vaikka noihin Ami6-jousiin. Näiden lisäksi vielä tietysti ällistyksen takaajat, eli kallistuksen vakaajat, jotka myöskin toimivat osana joustosysteemiä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266231
    JasuJasu
    Osallistuja

    Nyt jos joku ihmettelee, että olenko vain mitannut huonosti tai kuluneesta kohdasta löytäessäni tuollaisen 0.7mm eron etu- ja takajousen langan halkaisijassa niin vastaus on, että en ole.

    Milli, pari milliä, on jo paljon jousen lankavahvuudessa suhteessa jousen ominaisuuksiin.

    On, pienikin paksuuden muutos tekee merkittäviä eroja. Jos en aivan väärin muista, niin jousilangan paksuuden kasvattaminen lisää jousen jäykkyyttä neljänteen potenssiin, joten ihan oikeasti pienikin muutos tuntuu paljon…

    Ja jos en aivan väärin ole ymmärtänyt jousen käytöstä, niin sillä että takajousessa on paljon pitemmästi lankaa, on siksi että tällöin saadaan paremmin jousi toimimaan eri kuormilla. Etujousella ei niin isoa muutosta pääse tulemaan, kun käytännössä kaikki kuorma kohdistuu takajousille. Etupenkkikin kun on jo tasan keskellä kuljinta, ja kuorma, on se sitten kyytiläisiä, tavaraa tai molempia, ne tulee aika hyvin takajousille kaikki…

    Oli kyllä huikea ero kuormankantokyvyssä, kun tuli verrattua miten käyttäytyy pikkupönttöinen AZU verrattuna isopönttöiseen Azuperiin, kun GSA:n moottorin siirti Azuperista AZUn kyytiin… Muutama sentti vs. parikymmentä senttiä, oli perän liike kuormaa siirrettäessä…

    #266235
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Vaikka onkin vankat nuo superin jouset niin yllättävää kyllä nekin saa kuoleentumaan. Tämän korvaushoidon aiheuttaa se seikka, että liki 30 vuoden käytön jälkeen jousitus alkaa pohjaamaan jo reilusti alle 200kg kuormalla. Muutaman kerran on saanut raapia päätään; “Ennen oli ennen ja nyt on nyt!”. Onneksi löytyi nuo olemattomasti suolaa nähneet rallikiesin kiekurat ja toivonmukaan kerkiän ne viikonloppuna vaihtamaan. Tästä löydöstä on sekin hyöty, että jatkossa voi tarvittaessa teettää vastaavia jousia noilla dimensioilla.

    Kiinnittäkääpä huomiota joskus esimerkiksi C3:n etujousiin. Ne on aivan onnetonta lankaa, eikä ole ihme, että onkin jonkin sortin tyyppivika etujousien katkeaminen ainakin ykkös- ja kakkoskoppaisissa. Tämäkin tahallista ennenaikaista komponenttien vanhentamista, josta meidän 2cv-harrastajien ei onneksi juuri tarvitse kärsiä.

    Tuo mitä Jasu kirjoitti jousten pituuksista ja muista mitoista niin komppaan kyllä, ettei taatusti ole sattumaa mitä Sitikka mihinkin A-malliin on laittanut. Väitän, että näille paku-versioillekin on testikilometrejä ajettu melkolailla kantokykyä ja mukavuutta hakiessa. Jos näin ei olisi niin silloinhan Ami6-jouset löytyisivät mallisarjan läpi AK400, Acadiane ja ehkä jopa Super-version alta.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266357
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Ei kellään ois semmottii Ami8 jousia irrallaan, joista saisi pituudet ja lankavahvuudet tähän ylös?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266358
    jymjym
    Osallistuja

    Kurkkaapa tuolta: Arkisto -> tekniikka -> OVERHAULING_SUSPENSION_UNIT.pdf

    //JYM

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #266372
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Miälenkiintoista! Tuon taulukon mukaan loppupään AK ja Acadianet takajousien lankavahvuutta ohennettiin, mutta jousen pituutta kasvatettiin alkusarjaan nähden…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266382
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Näistä voisi kertoa vielä sen verran tarinaa, että tämän isojen pönttöjen remontti lähti liikkeelle siitä, että kuvittelin AmiSuperin jousien kuoleentuneen vuosikymmenten rajujen kuormien seurauksena, sillä se em. alle 200kg lasti aiheutti pohjaamista matkustaessa. Pöntöt avattuani ilmeni kuitenkin, että edellinen Welho oli kaikessa hiljaisuudessa ilmeisesti 2003 korvannut Superin jouset Ami6/Ami8/AK-tyypin jousilla saaden normaalista ajokäyttäytymisestä hyvin hydraulisitikkamaisen, eli heittoja kauniisti niellen ja matkaa pehmeästi taittaen.
    Ongelma vaan oli tuo, että hyötykuorma jäi olemattomaksi.

    Näistä jousien pituuksista johtuen varpa-variaatio jne. oli vähintäänkin mielenkiintoinen ja luonnollisesti mitään ohjeita ei ollut missään, joten homma eteni kantapään kautta opetellen vaiheistus tähän kokoonpanoon. Jokainen, joka on syystä tai toisesta joskus esijännittänyt jousia niin tietää mistä puhun. Aikaa paloi kaikkinensa 15.5h uusia kirosanojakin opetellen.

    Rallirättäristä löydetyt erittäin hyväkuntoiset AmiSuper-jouset suojasin öljymassan 50/50 sekoituksella, joka sotkee ja tarttuu vähintäänkin hyvin pysyen elastisena vuodesta toiseen. Soveltuu siis suljettuun rosteripönttöön kosteutta hylkimään ja jousen muodonmuutoksia kompensoimaan. Ja kun näillä pääsi koeajolle niin ei voinut kuin ihmetellä minkä verran kulkimen käytös muuttui! Toki kovemmaksi, mutta ei kuitenkaan liian kovaksi. Tärkeintä oli kuitenkin ohjauskäytös, sillä nyt rattia kääntämällä keula menee heti sinne minne pitääkin, eikä joidenkin sadasosasekuntien kallistusmuutoksen jälkeisenä suunnanottona. Tällä perusteella sanoisin, että etujousien jäykkyydellä (lankavahvuudella) tehdään se ohjauskäyttäytyminen ja jousen pituudella iskunpituus, jota tietysti rajoittaa lentokorkeus ja muu akselistogeometria. Kuten Jasu totesikin niin kuorman kannalta edessä riittää lyhyempikin pituus, kunhan jousi muuten kantaa konepaketin, kuskin ja mahdollisen kartturin.

    Tämä saa ainakin itseni pohtimaan, että saako henkilömalliin sovitettua Acadianen pitkät takajouset, jos etujousen lankavahvuutta kasvattaa ja pituutta lyhentää? Herkkähipiäiset taas siellä kotikatsomoissa heristää sormeaan pussihousun lahkeet lepattaen, että “Miksi sitä tehtaan päättämää jousituspakettia pitäisi muuttaa millään tavalla???” Ei tarvitsekaan, mutta esimerkiksi reissusätkää ajatellen kantokyky on aika oleellinen juttu ja jousilla sen saa pelattua, ettei kuljin ole ihan herkästi tontissa. Josta päästään siihen, että jos tämäkin pohdinta olisi jossain ollut ylöskirjattuna niin ainakin itselläni olisi saattanut säästyä roimasti aikaa menneeltä viikolta. Ts. jos Welholle olisi selitetty nämä asiat jo lähes vuosikymmen aiemmin 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.