Tämä aihe sisältää 8 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  JarmoJ 22.8.2018 klo 10:09.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #254830

    JarmoJ
    Osallistuja

    Historia: Ostin Acadiennen kolme vuotta sitten. Tullaus ja katsastuskuntoon saattaminen onnistui Rautalammilla. Seuraavana vuonna tuli hylkäys A -katsastuksessa (Helsingissä) ETUiskareitten vuoksi. Kun ajoin ko katsastukseen sitten uusilla iskareilla tulos oli sama. Sen jälkeen vaihdettiin kaasuiskarit. Ne hyväksyttiin sittemmin Rautalammilla, jossa olin muutoinkin silloin liikkeellä. Tänä vuonna uskoin iskareitteni läpäisevän myös paikallisen katsastuksen Itä-Helsingissa. Mutta tuli uusinta ja kehotettiin pyöräyttämään iskarit 180 astetta paikallaan. Asiaa pähkäiltiin asiantuntevasti Tuusulassa, ja käännettiin iskarit niin, että takakiinnitys käännettiin etukiinnitykseksi. Mutta jälleen: Ei hyväksyntää vaan katsastusmiehenkin suurta ihmettelyä! (nyt toinen katsastusmies samalta asemalta). Tämä soitti kuitenkin minulle jälkeen päin ja ehdotti uusia öljyiskareita. Tiesi niitä olevan varastossa esim. Auto-Artikkelissa. Noh… Autoartikkeli ehdotti etupään laskemista (ja takapään nostoa). Se tehtiin. Mutta jälleen sama tulos. Testeri näytti nollaa. Lopulta paperiin tuli kuitenkin ”hyväksytty”, mutta selvästikin hyvin pitkin hampain. – Vielä tekisi mieli selvittää, onko eri iskarityypeillä oikeasti jotakin eroa? Vai onko kysymyksessä todellakin ominaisuus, jota ei ainakaan katsastuksessa useinkaan tunnusteta. Jotakin tietoa ja kokemusta puuttuu ilmeisesti vielä Killastakin?? – Ps.1 TAKAiskarit toimivat kyllä moitteettomasti tuon testerin mukaan. Ps. 2. Vastaavaa ongelmaa en ole kokenut milloinkaan neljän tavallisen citikan – nelkku ja kutosia – kanssa.

    • Tätä aihetta muokkasi 2 kuukautta, 4 viikkoa sitten  JarmoJ.
    #254890
    18heppainen
    18heppainen
    Osallistuja

    Kyllä etuiskarit on yleensä olleet varsi eteenpäin.
    Mutta ainakin osalle iskareista on oleellista kumpi puoli on ylöspäin. Osassa merkki tulee laittaa alas osassa ylös. Ilma kun on iskarin sisällä aina yläpuolella. Eli vaikka putki on pyöreä, eivät iskarin sisäkalut ole symmetriset.

    #254976

    Wonderi
    Osallistuja

    Onko etupään jousto muuten sen jäykkyistä kuin kuuluu olla? Jos etujousiksi päätyy takajouset, painavampi etupää velloo kevyelle takapäälle tarkoitetuilla jousilla hyvistä iskareista huolimattakin. Yhdestä kulkimesta ihmettelin samanlaista ilmiötä, korkeutta säätäessä huomasin että maksimiylös säädettynäkin keula jää alemmas kuin sen kuuluisi olla. Sattumalta saman kulkimen takajousitus on varsin jäykkä -> jousipöntöt tai niiden sisuskalut menneet takaperin asentajalla.

    #254978

    JarmoJ
    Osallistuja

    18 -heppaiselle: noitten kaasuiskareitten kohdalla ei näyttänyt olevan merkitystä sillä, mikä puoli on ylöspäin. Mutta joissakin iskareissa epäilemättä on toisin.
    Wonderille: vihjeesi on mielenkiintoinen. Siitä kuinka etupään tulisi joustaa mulla ei ole vertailevaa kokemusta. Keula oli alunpitäen melko ylhäällä. Nyt, katsastusta varten laskettuna . ja sen lopulta hyväksymänä – se on epänormaalin alhaalla, mutta ei mielestäni tunnu mitenkään epämiellyttävältä. Uusi asento – etupää alhaalla, takapää pystyssä – aiheutti tosin aiempaa huonommat arvot myös takaiskareille.

    #254983
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Ajatelkaas tää vähän nurinkurin…Laittaa taakse huonot iskarit katsastukseen, jolloin kaikki lukemat on päin prinkkalaa. Siinä tilanteessa on helpompi sanoa, että ”tää ei ikinä näytä mitään järkevää näille rättäreille”. Jos sattuu osumaan siihen rakoon, että hylky tulee niin tulkoon, vaihtaa asemaa tai tulee uusintakatsastukseen seuraavana päivänä. On nimittäin sen verran otantaa tuosta iskaritestistä, että sillä tuloksella ei 85%:sti ole mitään merkitystä käytännön kannalta rättärissä. Silloin kun iskarit ovat oikeasti loppu ja sököt niin sätkällä on niin ärsyttävä ajaa, että ne tulee vaihdettua kuitenkin.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #254994

    Citroman
    Osallistuja

    Minulla ei ole koskaan tarkastettu katsastuksessa 2CV:n iskareita. Aina on katsastaja sanonut, ettei mittaus anna oikeaa lukemaa rättärissä. Näin on pärjätty pitkään.

    #255045

    JarmoJ
    Osallistuja

    Citromanille: Kiitos vastauksesta. Mysteeriksi – minun tapaukessani – jää kuitenkin se, että takapää voitiin mitata hyväksi. Miten se saatiin saatiin mitatuksi? Toinen asia, joka ihmetyttää on se, että eri katsastuspaikoissa on niin erilaisia arvioita. Miksi näin ilmeisen ymmärrettävää asiaa ei ymmärretä?

    #255047
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Ei haluta ymmärtää. Valtiovallan syntilistalla EU-näkökulmasta on tilastojen vanhimmat autot ja helpoin syin tehtäviä hylkäyksiä tehdään kahdesta syystä: 1. Herkimmät luovuttavat hylkäyksen jälkeen ja paalaavat ns. tonnin pommeja kertalaakista. 2. Ne jotka eivät luovuta ensimmäisestä hylsystä, kantavat kuitenkin rahaa kyseisen aseman kirstuun. Ts. täysin Win-Win tilanne heille katsastaa ja hylkäillä meidän vanhoja menopelejä. Aikalailla sama juttu olkatappien kanssa. Vai oletteko joskus kuulleet katkenneesta olkatapista tahi jumiutuvasta ohjauksesta olkatapin takia?

    Olen katsastuttanut kulkimiani sekä keski-suomessa, että täällä etelässä ja voin kertoa, että syynäämisen määrä on aivan toista luokkaa täällä etelässä. Ei paljon selittelyitä kuunnella tai yritetä järjellä katsoa asiaa. Pulinat pois ja rahat tiskiin on ollut suuntaus jo monta vuotta.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #255049

    JarmoJ
    Osallistuja

    Ok! kiitos kommenteista kaikille. Alan sitten uskoa, että tässä on käynnissä erään lajin politiikka ja sodankäynti. – Itse näen. että valtiollisestakin näkökulmasta olisi viisaampaa tukea ihmisten kaikenlaisia omaehtoisia, iloa ja hyvinvointia tukevia harrastuksia. Esim. ilmastolle ei näin pienellä ja vähän ajettavalla autokannalla ole mitään merkitystä.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.