Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #278922
    fugetsi
    Osallistuja

    Huomasin että on väljää tuolla ohjauksessa. Siinä mihin raidetangot sisäpäästä kiinnittyy tuntuu ja näkyy välys kun renkaasta heiluttaa. Mikä sieltä yleensä menee? Mikä pitää vaihtaa/kiristää?

    #278924
    fugetsi
    Osallistuja

    Ja 2cv4 71″ kyseessä

    #278929
    Risto Elo
    Osallistuja

    Moi
    Etuakseliputken sisässä liukuu hammastanko matopyörän vaikutuksesta. Hammastangon vasemmassa päässä on hammastettu osa johon ratin jatkeena oleva ns. matopyörä koskettaa. Matopyörän kohdalla etuakseliputken alapuolella on jousitettu tukiliuku joka painaa matopyörän ja hammastangon toisiinsa tiukasti kiinni.
    Hammastangon toisessa päässä ovat ne hammastangon rungon sisäpuolelta nivelöidyt kiinniketapit joiden päihin on kiinnitetty ne raidetankojen sisäpäät. Näiden nivelöityjen tappien välissä on hammastangon ympärillä ns. Hela-rengas, joka on yhdellä niitillä hammansangon pyöreässä rungossa kiinni. Tämä sormusmainen hela on tehty kovasta metallista ja sen sisä halkaisija on hammastangon rungon halkaisijan kokoinen ja ulkohalkaisija taas akseliputken sisähalkaisijan kokoinen. Tämä hela kuluu vanhemmiten edestakaisen ohjausliikkeen ja hiekkapölyn seurauksena akseliputken vaakasuoran hahlon reunojen kohdilta väljäksi. Sen huomaa kun toinen heiluttaa rattia edestakaisin ja toinen katsoo raidetankojen sisäpäitä; ne pyrkijät liikkumaan väljyyden verran ikään kuin ulos ja sisään siis kohti vaihdelaatikkoa ja taas siitä pois päin.
    Jos taas matopyörän laakeri on mennyt väljäksi kyseisessä ratin heilutuksessa näkyy vaurio matopyörän (ratin) nousemisena ja laskemisena Tämä siksi, että hammastus on vino hammastangossa ja matopyörässä.
    Hammastangon helaa myydään erillisenä niitin kanssa, se on vaihdettavissa.
    Matopyörän laakeria ei voi vaihtaa erikseen, sen rakenteen takia vaan se on vaihdettava kokonaan uuteen.
    Tässä alustava kuvaus tuosta ohjauksen alueesta.

    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta sitten Risto Elo.
    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta sitten Risto Elo.
    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta sitten Risto Elo.
    #278937
    fugetsi
    Osallistuja

    Kiitos kattavasta vastauksesta.

    #278958
    Rauno Tuomainen
    Osallistuja

    Suosittelen tällaista settiä:

    Ohjauksen korjaussarja, Citroën 2CV


    Tässä on sekä hela, että liukukisko + muitakin kuluvia osia. Setti on edullinen, mutta vaihto ei ole kaikista helpoin sätkän huoltokohde.

    #279117
    fugetsi
    Osallistuja

    Onko raidetangonsisäpään irrottamiseen mitään vinkkiä silloin kun koko paketti on autossa kiinni? Ei ihan suosiolla irronnut

    #279119
    Lasse
    Osallistuja

    Ulosvetäjä.
    Lasse

    #279121
    Lasse
    Osallistuja
    #279163
    Risto Elo
    Osallistuja

    Kyseinen liitos on kartio liitos, joka menee mutteria kiristettäessä helposti varsin lujaan kiinni. Ulkosvetäjän on oltava aika matala, että se mahtuu sinne vaihdelaatikon jättämään väliin.
    Toinen vaihtoehto on irroittaa rattiputki matopyörästä ja toinen tukivarsi ja vetää koko akselisto pois ja tehdä ohjausremppa lattialla.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.