Etusivu Foorumit Päävalikko Kulkimet Ekat ajelut

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129401

    “Raili” eli ex-Tarmo meni eilen katsastuksesta läpi lähes puhtain paperein, (valoihin liittyviä huomautuksia vain kaksi), mutta ainahan pientä kapinahenkeä pitää olla. Eka ajelu oli siis Kerimäeltä Savonlinnaan katsastusasemalle ja kyllähän se jännitti, kun takana vain muutaman metrin koe-päristelyjä pihalla. Vasempaan etulokariin alareunaan olin hitsaillut liian ison peltipaikan ja sehän antoi kivoja ääniä kun hinkkasi tukivarteen kiinni. Tuuletinropelia piti myös kiristää matkalla. Jarrutkin toimivat moitteettomasti. Katsastusmieskin oli rättäreitä ennenkin katsastanut joten ei tarvinnut käydä neuvomaan, ninkuin nyt vielä osaisin hyvin neuvoakaan. Kyllä helpotti ja nyt voi ottaa rennommin ja päristellä sekä tarkkailla muutenkin miten “mutterilaaksossa” asiat pelittää sekä tehdä pienempiä fiksailuja. Kontti on näin alkuun kyllä täynnä hätäroipetta bensaletkusta kärkiin ja kyllähän noissa vaihteissa opettelunsa on. Ryypynkin meinaa vielä unohtaa. Mutta rauhassa kun toimii niin eiköhän se siitä, eikä kiire kuulukaan tuohon autoon. Kiva on ajelukokemuksena!
    Pari kysymystä vielä:
    Onko tuuletinropellin paikoilleen laitossa mitään muuta kuin että kiristetäänkö pultti yksinkertaisesti niin tiukalle kun menee? Vai pitääkö antaa vasaran puhua niinkuin irroittamisessa? Tuo ropelin löystyminen kun askarruttaa.
    Venttiilinkoppien kansista on ajon aikana tihkunut hieman öljyä lokarin sisäpuolelle, onko se normaalia vai täytyykö tiiviste vaihtaa heti?

    #174950

    Ropellia ei kannata kovin tiukkaan kiristää kun se on akselilla kartiossa,, pysyy kyllä,, kohtuus kaikessa..
    Se kun pitää joskus irroittaankin.. Ventiilikopan tiivisteet kannattaa vaihtaa jos kerran vuotavat..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174951

    Jos ropeli jatkuvasti löystyy on aihetta tarkastaa ovatko vauhtipyörän kiinnitykset kunnossa.Ihan kädellä kokeillen liikkuuko ennenkuin moottori pyörii.
    Jos siinä on väljää joutuu koneen poistamaan nokalta ja kiristämään pultit.Sieltä kytkimen alta.
    Jos siinä hommassa myöhästyy saattaa vauhtipyörä irrota ja kampiakseli vääntyä kieroksi.
    Tätä varoittaa asian kokenut.

    Propelin kiinnitykseen kuuluu sopivan kokoinen jousiprikka.Varmista ensin se että se mahtuu perille asti.
    Venttiilien työntötankojen alapäissä todennäköisenpi vuotokohta eli briilit.Semmoiset kumiset silmälasien näköiset tiivisteet sylinterien alla.Toki jos venttiilikansien pulttia liikaa kiristää niin sekin alkaa vuotaa.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.