Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka DOT vai LHM jarrujärjestelmä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129126

    Olen rakentelemassa vaimolle kesä-autoa 2CV6 :sta. Autossa on paljon opiskeltavaa ja tekemistä, sekä korissa että tekniikassa. Jarrujärjestelmä oli ykspiirijärjestelmä, joka olisi nyt muutetttava kaksipiirijärjestemäksi. Kysyisinkin nyt hieman mielipiteitä kummalla nesteellä uusi järjestelmä kannattaisi tehdä. LHM:stä ei ole kokemusta, tavallisesta DOT nesteestä on. LHM järjestelmä näyttäisi olevan heiman arvokkaanpi, mutta mitä tuolla lisähinnalla saa parempaa? Autossa on rumpujarrut edessä ja takana, ja vaihteiston malli sellainen johon ei levyjarruja ei saa.

    #173696

    En nyt oikein ymmärrä miksi pääsylinteri on muutettava kaksipiiriseksi? Tämä hankaloittaa siinä mielessä, että pääasiassa kaksipiiriosat ovat LHM-tavaraa.

    DOT:
    Hyvää
    -jarrunestesäiliö pitää nesteensä
    -jarruneste halpaa
    -kumiosien kesto

    Huonoa
    -kerää vettä
    -veden kyllästämä neste ruostuttaa männät ja putket
    -vuoristossa ajaessa veden kyllästämä neste saattaa alkaa kiehumaan ja sen seurauksena häviää jarrut
    -jarruneste itsessään irrottaa maalia, eli säiliötä täyttäessä ja ilmatessa joutuu olemaan huolellisempi
    -jumiutuvat jarrumännät ovat ongelma, mikäli kuljinta seisotetaan paljon

    LHM:
    Hyvää
    -hydraulinesteenä erittäin laadukas aine ominaisuuksiltaan
    -ei sekoitu veden kanssa
    -ei ruostuta, joten tavallinenkin jarruputkisarja kestää pitkään.
    -jarrut harvoin jumiutuvat käyttämättöminä
    -kaksipiirisyys
    -nestetason varoitusvalo

    Huonoa
    -seisottaessa jarrunestesäiliö “kusee allensa” kuin mielenosoituksena käyttämättömyydestä
    -kumiosien kemikaalien sietämättömyys sen jälkeen, kun ne ovat saaneet kerran niskaansa LHM:ää.
    -joidenkin uustuotanto takajarrusylinterikumien toimivuus. Ostettaessa kokonaisia sylinteripaketteja tämä ei ole ongelma.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173697

    Rumpujarrut edessä määrää nesteen. Lhm kumeilla varustettuja etujarrusylintereitä ei ole myytävänä, eikä varmaan tehtykään koskaan… Ihan hyvä dot järjestelmäkin on, mutta kaipa ne nesteet pitäisi välillä vaihtaa. Ilmeisesti uusissa autoissa vaihtavat 2-vuoden välein. 2cv.ssä jarruremontin yhteydessä, eli 10v välein…

    #173698

    Jarrut muutetaan kaksipiirijärjestelmäksi turvallisuussyistä. ➡ Auto vaimon käytössä. 😀 DOT nesteelle löytyy uusia pääsylinterejä kaksipiirisenä ainakin saksasta.
    Päätös varmaankin kallistuu tuohon DOT nesteeseen, jos kerta pyöräsylinteritä ei LHM nesteelle ole saatavilla.
    Tarkoitus on uusia koko jarrujärjestelmä pääsylinteristä aina ilmausruuveille saaakka.
    Käytetylle kunnostuskepoiselle pääsylinterille (DOT neste) voisi olla käyttöä, jos joltain löytyy ylimääräinen.

    #173699

    Tiedossa on että 80 vuonna rekisteröidyssä on alkujaan ollut 2 piirijarrut DOT nesteellä..
    Edessä ja takana rumpujarrut..
    En tiedä tarkkaan millä aikavälillä tällaisia jarruyhdistelmiä tehtaalta on lähtenyt..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173700

    Mulla on yksipiiri..rekisteröity 14.01.-80..lienee vm.-79..

    #173701

    Master brake cylinder, brake system DOT. Dual circuit brake system. Piston diameter: 20,6mm. Brake line connector: 2x 8,0mm. Suitably for Citroen 2CV, of year of construction 1976 to 9/1981 (vehicles with drum brake in front). Reproduction.

    Tuollainen teksti löytyi tuolta http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Hauptbremszylinder/ANR13033/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    En tiedä onko kyseisissä vuosimallieissa vastaava jo tehtaalta lähtiessään. Voihan olla, että on ollut jotain vaatimuseroja eri maiden tyyppikatsastuksissa.

    #173702

    Jep, tuo kaksipiirinen jarrupääsylinteri on ns. välimallista, eli juuri ennen LHM-jarrujen tuloa kutosiin. Vaikka tuleekin vaimolle niin en silti laittaisi tuota kaksipiirijarrupääsylinteriä DOT-nesteen kanssa. Syitä on kaksi: Jos sattuu niin, että joku ei tiedäkkään tuota välimalliutta ja menee lisäämään DOT järjestelmään LHM:ää niin kumien turpoaminen on taattu. (nm. kokemusta on) Tällainen tilanne voisi syntyä vaimollesi tienpäällä, kun joku auttaa etänä puhelimessa tai paikanpäällä ja lisää väärää nestettä. Jaa miksikö lisäisi? Koska tuolle jarrupääsylinterisäiliölle on tyypillistä vuodot tiivistekumeista säiliön alta, tämä oli se toinen syy miksi en moista käyttäisi. (DOT-säiliö on parempi)

    Enkä parjaa tuota kaksipiirisylinteriä täysin suotta, sillä minulla on molemmissa kulkimissa sellainen. Uudet tiivistekumit, huolellinen asennus ja nippuside kiristämässä säiliötä tuuvistekumeja vasten. Joka vuosi seisotuksen aikana säiliöt tyhjenevät. Iso ongelmahan tämä ei ole, mutta ärsyttävä.

    Ja mitä tulee naisten ajeluun yksipiirijarruilla: Äitini ajoi sellaisilla kesät talvet 20 vuotta putkeen, äitipuoleni vuodesta 1994 tähän päivään saakka. Kilometrejä jälkimmäinen kuski on tainnut taivaltaa 2cv:llään tähän mennessä 800tkm, ehkä ylikin, en ole tarkastanut vähään aikaan. Ja kyllä, luit oikein, lähes miljoona kilometriä! 😆 Kummallakaan ei ole ollut ongelmia jarruihin liittyen. (Osia toki vaihdettu normaalien huoltojen yhteydessä)

    Jottei nyt tule täysin ristiriitaista oloa kirjoituksistani, että kummat jarrut ne nyt ovat meikäläisen mieleen niin ehdottomasti LHM:ät. Pointtina vain, että kannattaa käyttää DOT-jarruosia DOT-jarruihin ja LHM jarruosia LHM jarruihin. On toki useampia viitteitä osien mahdollisesta miksaamisestakin onnistuneesti, mutta tämä on ystävällinen vinkkini uudelle harrastajalle–> Pääset helpommalla käyttämällä ns. normijarruosia 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173703

    Eroja, puolesta ja vastaan, Akaile hyvin luettelikin. Jotain tuosta silloin tallissa käydessäkin jutustella taidettiin, ainakin sivuttiin sen verran että tuli vaihteistoakin silmäiltyä ja havaittua ettei niihin kuoriin tosiaan jarrusatuloita kiinni saa…

    Saattaisi tosin löytyä sellaisetkin kuoret mistä satuloiden kiinnikkeet löytyy, jos meinaat vaihteistoon kurkistaa niin siinähän ne kuoret sitten vaihtuisikin ja saisi levyjarrut jos sellaiset “oikeasti” haluaa…

    Itse olen kovin mieltynyt LHM-systeemiin, ei jumittuvia jarruosia, ei jarrukenkien säätöä jne. Ja on vieläpä niinkin ettei taloudessa ole yhtään ajopeliä DOT-nesteillä, ollut vuosikausiin…

    #173704

    Joo, kyllähän tuosta oli puhetta tallissa. Eihän nuo levytkään ole tietty mahdoton ajatus, mutta tuossa on tuota näprättävää ja osteltavaa aika lailla. Nuo rummut ja kilvetkin löytyy jo tallista. Mutta pitää miettiä hieman, laskea rahoja 😉

    #173705

    Sitrosen hinnasto ainakin tuntee molemmat eli sieltä saat ostettua uuden kumpaan sitten päädytkin. Ainahan säiliön korkkiin voi merkata mikä neste niin ei tule virhettä lisäyksessä.

    2CV6 PÄÄSYLINTERI 2-PIIRINEN LHM 95588595 63,80 Eur
    2CV6 PÄÄSYLINTERI 2-PIIRINEN JARRUNESTEELLE 52,70 Eur

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #173706

    Suosittelen ennemmin käsijarrun käyttöä jarruhäiriön yhteydessä kun erilaiset viritelmät jarrujärjestelmässä. Käsijarru vaikuttaa etupyöriin, ja se on erittäin tehokas pysäyttäjä. Mikäli etupiiri prakaa, niin on ihan onnen kauppaa saako takajarruila auton pysäytetyksi, ja vaarana on että jos jarrut toimivat kunnolla, auto ei ole enää hallittavissa kun kevyt perä singahtaa sivuluisuun.
    Pitkällisten kokeilujen tuloksena voin todeta että LHM-kumit kestävät DOT-nesteen, mutta senkin huomasin parin-kolmen vuoden jälkeen että glykolipohjainen DOT-neste syövyttää alumiina todella tehokkaasti. Ei siis sovellu levyjarruille. Edellisessä elämässä parikin brittiaharrastajatuttuani pilasi harvinaiset alumiinilohkoiset v8 -moottorinsa glykolipohjaisella jäähdytysnesteellä.
    Saabeissa oli jo 60-luvulla ristipiirijarrut jotka teoriassa voisi parilla T-kappaleella toteuttaa. Mutta suosittelen ensisijaisesti käsijarrun käytön harjoittelua.
    Akaile: Jos säiliö tyhjenee itsekseen, on jommassa kummassa tiivisteessä luultavasti ventti. On meinaan aivan h*lvetillisen hankala asentaa uusia kumeja. Pitää mennä just eikä melkein kohdalleen, ja on lisäksi todella tiukka. Yhden säiliön olen rikkonut asennuksessa. Nippuside voi jopa olla huono kun se tiivistävä pinta ei ole säiliötä vasten, vaan tiivistys syntyy pelkästään niillä tiukoilla kumeilla. Säiliön alapintahan ei ole sileä, joten se ei voi tiivistää erityisen hyvin.

    #173707

    Se säiliön tyhjeneminen liittyy enemmänkin lämpötilojen vaihteluun. Kuten sanottua, kumpikaan ei hävitä nestettä aktiivikäytössä, mutta laitappa seisomaan yli 3kk niin johan alkaa LHM-itku 😆 “Auto tykkää, kun sillä ajetaan.”

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173708

    Pikkuisen ihmettelen tuota tyhjenemistä edelleen; Paku seisoo 7 kuukautta vuodessa nykyään ja ikinä ei ole tarvinnut jarrunestettä (LHM) lisätä seisonnan jälkeen. Seisontapaikka on kylmä talli jossa lämpötila on käytännössä sama kuin ulkona.

    #173709

    @hukki wrote:

    Pikkuisen ihmettelen tuota tyhjenemistä edelleen; Paku seisoo 7 kuukautta vuodessa nykyään ja ikinä ei ole tarvinnut jarrunestettä (LHM) lisätä seisonnan jälkeen. Seisontapaikka on kylmä talli jossa lämpötila on käytännössä sama kuin ulkona.

    Oletko vaihtanut uusia tiivistekumeja säiliölle? Minulla molemmissa on jarrupääsylinterit kunnostettu uusin tiivistekumein työsylinterillä ja säiliön alla. Vastaavasti tutun Charleston, jota olen huoltanut, ei koskaan tyhjenemisongelmaa, mutta siinä onkin orkkis osat 😯

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.