Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Citroen 2cv6 vm 76 vasen etuvilkku palaa jatkuvasti

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #253434

    Terve. Otettu auto ensimmäisen kerran talven jälkeen käyttöön ja saatiin katsastuksesta läpi pienen puuhastelun jälkeen.

    Ongelmana on nyt ilmennyt vika, joka ilmenee siten, että virran ollessa päällä vasen etuvilkku palaa kokoajan. Auton muut vilkut toimivat normaalisti. Vasen etuvilkku sammuu vasta kun virrat sammuttaa.

    Käyttöönoton yhteydessä (auto minulla nyt 1.Kesää) asennettu kaukovalolle ja vilkulle merkkivalo rikkinäisten valopohjien paikalle sekä 123ignition. Ne toimivat mormaalisti. Myös kaikki valot/jarruvalot toimivat normaalisti.

    Vikaa selvitelty toistaiseksi tutkimalla releen toiminta mittaamalla ja se vaikuttaa katkovan virtaa normaalisti. Ja tosiaan oikea etuvilkku toimii.Vasemmalle etuvilkulle tulee jatkuva 12v jännite.

    Osaisiko joku auttaa miestä mäessä?

    #253447

    Muistelen, että tuossa on kyse vilkkureleen kytkentävirheestä. Perusperiaate; rele pätkii ja vilkkukytkin ohjaa, kumpaan johtimeen pätkittyä menee.
    Niin ja se merkkivalon kytkentä ei ole ihan mitätön juttu! Irrota ensin mv kytkentä ja jos vilkku toimii silloin normaalisti niin mv on kytketty väärin. Releen tyypistä riippuen merkkivalo halajaa joko johdon releeltä ja maan TAI johdon releeltä ja plussan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #253450

    Kiitos vastauksesta. Testasin heti alkuun ottamalla merkkilampun abikoilta pois ja abikot turvallisesti erillään, mutta vika ei poistunut. Pitää alkaa syventyä enemmän.

    #253456

    Tarkasta myös vilkkupolttimon pohjan maa-kontakti: Yleismittari johtavuuden jatkuvuusmittaukselle ja mittarin toinen kärki polttimopohjan maa-liuskaan ja toinen kärki mihin tahansa paljaaseen metallipintaan korissa, rungossa tai moottorissa. Jos kontakti syntyy, vilkulla on maadoitus,mutta jos ei synny niin sitä tarvitsee sille järjestää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #253484

    Tarkastettu vasemman etuvilkun maakontakti diodimittauksella ja toiminta normaali. Lisäksi otin releen kokonaan irti joka omassa kulkineessa rintapellissä, jolloin odotetusti kaikki muut vilkut lopettivat toimintansa, mutta vasen etuvilkku palaa edelleen yhtäjaksoisesti.

    Ihmetystä herätti että kiskoin yksikerrallaan rintapellissä olevat lasiputkisulakkeet irti ja vilkku paloi tästäkin huolimatta.

    Seuraavaksi olisi tarkoitus käydä kaikki valot läpi ja varmaan loppujen lopuksi alkaa seuraamaan johtoaihin menee. Omassa kulkineessa haastetta riittää sikäli että johdot aika vahvasti paketoitu ja liitoskohdissa johtojen väri voi muuttua.

    Nyt selvitystyöhön tulee n 2vk tauko työreissuista johtuen.

    #253486

    Ompas erikoista. Siis palaa virrat päällä ollessa vai kaiken aikaa? Epäilen, että ko. vilkun johto saa nyt rikkoutuneen kuoren läpi virtaa joko laturille menevästä plussasta tai virtalukolta tulevasta puolan plus-johdosta. Jos näin on niin tulipalovaaran vuoksi on syytä avata johtosarjaa ja uusia rikkopintaisia kaapeleita.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #253494

    Palaa ainoastaan kun kytken sytytysvirran ja toki “ajossa”. Sytytysvirta off niin vasen vilkku sammuu.

    Nyt oon nykässyt lokasuojalta tulevan johdon irti (pikaliittimet) ja ajanut normaalisti vian selvittelyn välillä.

    #253502

    Eihän vahingossa olisi mennyt vilkun johto väärään liittimeen siinä missä muutkin valopukin liitokset on?

    #253510

    Hyvä havainto, mutta tarkastettiin kohtuu tarkasti että näin ei käy. Edellisten omistajien jäljiltä aika paljon purkamattomia, tosin jännitteettömiä johtoja.

    Aivan ääriratkaisu (tyhmä sellainen) on vetää vasemmalta takavilkulta johto etuvilkulle ja vaikka sulake väliin ennen vuoden 2019 katsastusta jos vika ei selviä. Sitä ennen kuitenkin selvitän asiaa.

    Sitten vielä yksi juttu…vaatiiko 2cv6 mekaanisen releen valoille vai käykö elektroninen. Motonetissa mekaaninen rele 2,5€ ja elektroninen 7,90. Entinen toimiva oli motonet yleismallin rele ja koska halusin testata releen vaihdoin sen.Mekaaniset oli loppu ja uusi elektroninen ei toimi ollenkaan ja kytkennät 100% oikeaan kirjaimeen. Vanha toimii/edes naksuttaa.

    #253519

    Morjenttes vaan IceManjne. ja Kaikille muillekin,

    Tuossa jossain aikaisemmassa kananotossani otin siis vahvasti kantaa suunnattoman paljon vilkkujen toimivuuteen ja mun puuttuvaan Turbobutkeen!?

    Oma murheeni oli tuo Turbobutki. Topiikin murhe oli siis vilkkuvat valot !!??!!

    No, niin. Jonkinlainen 2cv-Jumala tahi jumalan näkymätön käsi näin jalkapallon kisojen aikana on siis iskenyt Mun kulkimeen. Tahi saattaa olla jopa Herra Pyhä Sant Antreuus, joka mua nyt piinaa?

    Aamulla, kun heräsin ja matkaan piti mennä mun Kulkimen vasen vilkku ei toiminut???

    No, mä korjasin sen. Vedin uudet johdot.

    Vielä kerran sorry IceMan407, Tällästä tää elämä on!!!!!!!!!!!!!

    jiipee

    Ps. Tuusulaan Ootte aina Tervetulluita!!!!!!, soittele 050-3369432 ennen kun tuutte, niin tiedetään olla paikkasella

    #253526

    Kiitos Jiipee kutsusta 🙂 Tuusulassa tulee pyörittyä.

    Nyt pakko tunnustaa, että vika selvisi kun avattiin uudelleen johtonippu auton keulasta. Sieltä löytyi kuitenkin oikea liitin. Eli oli tungettu väärään liittimeen. Syy oli kun kärjetön sytytys asennettiin, niin nippua avattiin ja niputettiin uusiksi. Suomeksi:Edellisten nikkarien jäljiltä päättämättömiä ja ylimääräisiä johtoja.

    Lisäksi elektroninen rele jonka vaihdoin vanhan mekaanisen tilalle, toimi ja nyt muutkin vilkut raksuttavat rauhallisesti.

    Kohti uusia seikkailuja…

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.