Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ami6 etujarrut
- Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.9.2025 at 19:09
Martti Paavola, Tuusula toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.9.2025, 14:29 #291893
Ami 6n “onnistuneen” etujarrujen säädön jälkeen alkoi oikea etujarru laahaamaan niin että rumpu selvästi kuumeni ja jarruttaessa alkoi vetää vasemmalle. Vaikka kuinka löysäsin säätöä, ei laahaaminen loppunut. Edessä oli siis jarrun avaaminen…
Saatuani jarrurummun irti ja ihmeteltyäni miksei säätö tee mitään, huomasin että jarrusylinterien kärjet olivat leikkaantuneet uloimmalta sivuiltaan pois. Jarrukenkää paikkalleen mallatessa näkee, kuinka kengän kärki ei osu sylinterin keskilinjalle vaan siitä sivuun. Arvauksena että tämä kiilasi kengät vinoon ja aiheutti laahamisen.
Mittasin sylinterin porauksen ja se on noin 24mm. Automecassa tarjolla olevissa sylintereissä ja kerhon arkistosivuilla olevassa Ami kutosen teknisissä tiedoissa jarrujen poraukseksi mainitaan 28,5mm. Jos muut mitat eivät muutu, toisi suurempi poraus sylinterin keskilinjan paremmin kengän keskilinjalle?
Hommasin myös uudet jarrukengät, kun ajattelin että samalla vaivalla vaihdan, mutta käytössä olevat kengät ovat uudenveroiset ja täysin identtiset uusien kanssa. Tässähän siis ne 220mm rummut. Toista puolta en vielä kerennyt avata.
Summa summarum: Onkohan edellisessä jarruremontissa paikalle eksyneet vääränlaiset sylinterit? Vai onko jotain muuta selitystä ilmiölle?
8.9.2025, 09:01 #291899Moi Jani
Ami 6 -62 jarrukilvet on jarrusylinterien kohdalla suorat. Jarrusylinteriä on kohotettu korkeammalle erillisellä korotuspalalla jarrusylinterin ja kilven välissä, jonka jälkeen sylinterin mäntä koskettaa keskeltä jarrukengät päätä. Myöhemmin 60-luvulla isojen jarrurumpujen jarrukilvessä oli prässätty kohouma jarrusylinterin kohdalle, tällöin kyseisen lisäpalojen tarve poistui. Lisäpalan paksuus on kuvasta pääteltävissä se on noin 3-4 mm. Voin sellaisesta laittaa sinulle kuvan jos otat yhteyttä minuun. 0neljä0-526yksi 373. Risto
8.9.2025, 17:12 #291904Kiitos vinkistä Risto!
Avasin nyt toisen puolen ja jarrukilvet ovat tosiaan erilaiset: Vasemmalla puolella jarrukilvessä on kohouma (ja kengät osuvat kohdalleen) kun taas oikealla kilvessä syvennys. Itse sylinteri on sittenkin ihan oikean kokoinen, mittasin vahingossa sylinterin kuppia, en porausta.
19.9.2025, 19:09 #291931Vieläkö on tarvetta niille korotuspaloille sylinterin ja jarrukilven väliin? Ihan muita juttuja etsin, mutta noitakin löytyi.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
