Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 20.6.2018 klo 22:00.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #251215
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tuossa tovin paperiarkistoani (joka ei muistuta oikeasti tippaakaan arkistoa..) pöyhittyäni ja kuumeisesti 10 vuotta vanhaa paperilappua etsittyäni löysin kuin löysin lappusen.

    Asia liittyy tähän: http://www.cats-citroen.com/citroen_atypes/tuning_2cyl.html#tune652

    Kuten sen edesmennyt Jeroen toteaa niin V06/630 ja V06/644 ovat nokka-akseleiltaan eri maata, eli jälkimmäinen saasteversio ja ensimmäinen vääntöä ja kiertoa sopivassa suhteessa.

    Tässä aiemmin kirjoittelin toisaalla, että mäntien halkaisijan kasvattamisen jälkeen Citroën pisti näppinsä peliin aika huolella myös nokka-akseleiden salatiedemaailmassa. Siitä syystä, että meinasin jo tämän lappusen hukata hyppysistäni niin totean itsenikin kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi tämän datan julkaisemisen.
    ELI, mulla on mitattuna alkuperäisen V06/630 koneen nokka-akselin asteet ja nosto. Nyt jottei synny debattia siitä ”mistä mitattuna, millä venttiilinvälyksellä” jne. niin vastaan vain suoraan, että toisennettavissa alan liikkeissä näillä tiedoin ja verrokiksi vielä samassa penkissä mitattu 2cv6 vakionokka-akseli, josta voi sitten halutessan konvertoida suhteessaan omaan tietotaitoonsa… (Lapussa lukee ”0.25mm välyksellä suoraan nokka-akselilta”)

    V06/630 Visa: Nosto imu 6,5mm, asteet 274. Nosto pako 6,37mm asteet 242. Ei merkattua overlappia/haritusta.
    2cv6 vakio: Nosto imu ja pako 5,9mm ja asteet molemmat 252 astetta.

    Tästä nyt näkee jo otsallansa, että tuo visan versio on huomattavasti spesifimmin rakennettu nokkakeppi kuin tavallisesssa kutosessa. Erityisesti tuo imupuolen pitkä aukioloaika viittaisi suurempaan täyttöön.

    No mitäpä tästä viisastuu tavan tallaaja, jolla ei visan koneita ole pihaliiterit pullollaan? Sanoisin, että paljonkin, sillä nykyään suosiotaan kasvattaa tuo Burtonin (Big bore) valmissarja 77mm männillä, jonka voi tällätä kutosen lohkoon kiinni. Harva kuitenkaan heittää samalla näille männille paremmin soveltuvaa nokka-akselia paikoillensa, jota siis todella suosittelen. Eli siis tavallisesta, jo kulahtaneesta kutosen nokka-akselista saa teetettyä lähes uutta vastaavan nokkakepin ja vieläpä Visan asetuksin, kun sanoo sille kunnostajasedälle nuo maagiset luvut. Hinta on alhaisempi kuin uuden vakiokepin hinta.

    En näe esteenä edes uudemmissa pakokaasutestiä, sillä tuo visan koneeni puhalteli aikoinaan alle 200 HC-lukuja mittariin..

    Ken yhtään on tätä ”moottorivirittelyä” harrastanut ehkäpä muun kaluston kanssa niin ensimmäinen kysymys saattaa olla, että mahtuuko nuo visamännät pyörimään kutosen sylinteriputkiaihiossa, jos tuon venttiilinnoston kasvattaa 6.5 milliin? Mahtuu, ja vielä jää tilaakin.

    Mitä hyötyä tällaisesta muutoksesta on?
    -Saa lisää vääntöä koneestaan, joka taasen lisää ajomukavuutta mm. ylämäkien osalta. -Maltillisella kaasulla myös kulutus laskee koneen jaksaessa jauhaa paremmin.
    -Täytön ollessa suurempi per työkierto, nakutusriski pienenee.

    En laske tällaista muutosta edes varsinaiseksi virittämiseksi, sillä tehdas on siihen päätynyt omalla tuotekehitysosastollaan, jossa myös nämä originellit yksilöt on suunniteltu. Kyse on enemmälti tuotteen evoluutiosta vuosikymmenten vieriessä.

    Toivottavasti tästä on hyötyä edes jollekin.
    Sharing is caring 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #253604
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Osaako Akaile sanoa mitä hyötyä on nokka-akselista jossa nosto 5,6mm ja asteet 292

    Onko tuollaisesta haittaa vai hyötyä?

    Mikko

    #253605
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Sanoisin, että voipi olla mielenkiintoinenkin. Mitä lähemmäs 300 astetta mennään niin sitä huonommaksi menee tyhjäkäynti ja kaupunkiajettavuus alaväännön osalta, mutta kiertäneehän se jotakuinkin 8000, jos vaan muu pakka sen sallii. Sen sijaan tuo nosto on hyvinkin maltillinen, eli sillä taasen on haettu alavääntöä ja tietenkin sitä, että noilla asteilla sen koneen pitää mahtua pyörimäänkin, eli venttiilit eivät saa osua mäntiin pitkän aukiolon aikana. Siispä tämä on jonkin sortin kompromissi kierrosten ja alaväännön osalta. Tämän tarkemmin en osaa sanoa ajamatta 😉 Paitsi että siis Visan osalta täyttöähän tuossa on enemmän, otaksun, joka on hyvä asia.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.