Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #263580
    AvatarWonderi
    Osallistuja

    Kaasuvipu otettiin vanhasta 1-kurkkusesta solexista. Ei tarvi tehä suunnanvaihtajaa kaasupolkimen ja kaasarin väliin.

    Kaksikurkkuinen on sen verran jäykempi kaasutella, että todennäköisesti kaasutango pullahtaa keskeltä mutkalle. Ja sitten minäkin rakensin suunnanvaihtajan.

    #263594
    Ville HintsalaVille Hintsala
    Osallistuja

    Eilen askartelin kaasarin ja seosmittarin paikalleen. Ensimmäiset restikilometritkin on ehtinyt ajella. Ilmanputsariksi laitoin väliaikaisesti kaasarin mukana tulleen putsarin. Teen myöhemmin sopivan tötterön kaasarin päälle, jotta saan alkuperäsen ilmanputsarin ja turboputken takaisin.

    Seosmittarina on FMI1.4 kapeakaistaisella lämmitettävällä lambda-anturilla.

    Tyhjäkäyntiseos on vähän rikkaalla ja kierroksia reilunlaisesti. Varsinkin lämpimällä koneella.

    Ykköskurkulla ajossa, kun alkaa nollakaasulta kevyesti painamaan, kuuluu suhinaa ja meinaa hyytyä. Samalla seosmittari painuu täysin laihalle tai toisinaan kaikki valot sammuu mittarista. Reilummin kun antaa kaasua, niin lähtee pienen nykäyksen jälkeen vetämään. Välillä tasakaasulla ajaessa menee mittarin mukaan laihalle. Veto päällä pysyy seokset suunnilleen kohdillaan. Ehkä hieman rikkaalla.

    Kakkoskurkulla menee vähän liian rikkaalle, mutta pystyy toki käyttämään. Ei mitään booausta ja hyytymistä tule. Toki melkoinen mouruaminen alkaa, kun kakkoskurkku aukeaa.

    Tällä hetkellä suuttimet.
    1 kurkku. Tk50, pää 117, ilma 200, emulsioputki f22
    2 kurkku. Tk55, pää 125, ilma 165, emulsioputki f25.

    Tästä pitäs alkaa vaihteleen sopivia suuttimia, jotta sais seokset pysymään kohillaan joka tilanteessa.

    #263604
    Ville HintsalaVille Hintsala
    Osallistuja

    Nyt iltasella vielä töistä tullessani tutkailin kaasarin mukana tulleita papereita. Sieltä selvisi tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvin paikka. Kokeilin vähän muuttaa säätöjä.
    Korvakuulolta kun sääti tyhjäkäynnin seosta ja kierroksia siten, että kierrokset ois suunnilleen sopivat ja käynti suhteellisen tasaista oli seos mittarin mukaan aika laihalla. Sitten kun seos on ns. Optimaalisella alueella, ei kierroksia saa riittävän alas. Mietin mitä vaikuttais, jos vaihtais ykköskurkun ja kakkoskurkun tk suuttimet keskenään, niin kuten olivat alunperin. Saiskohan sitten säädettyä tk-seoksen ja -kierrokset sopiviksi.

    Alla kuva seosmittarista tyhjäkäynnillä. Seos mielestäni ok, mutta kierroksia on reilusti.

    Liitteet:
    #263609
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Hienoa, etten sanoisi…ja sanonkin.

    Jos saat jostain hankittua emulsioputket F36 ja F39 niin saat aavistuksen kaasuun heräämistä aikaistettua. Tuo G22 oli myös Bemarin kaasarissa ja alle 4000rpm se veti huonommin kuin F36.

    Kakkoskurkun lisärikastussuutinta, eli tk 55 ei mielestäni tarvitse, eli sen voi tinata umpeen.

    Katsoppas se ykkoskurkun läpän säätöruuvi, joka Sähkönsininen-projektissani aiheutti korkeaa tyhjäkäyntiä. Se siis piti kaasuläppää liikaa auki ja alle 1000rpm tyhjäkäyntiä ei löytynyt ennen kuin äkkäsi sen säädön.

    Kakkoskurkkusi todennäköisesti sietää reippaasti pienempiä suuttimiakin. Sanoisin jopa alle 100 ja ilmasuutin yli 200. Mutta ensin tyhjäkäyntialue sille mallille, että käy nätisti tyhmää ja kaupunkiajossa vetää nypyttelemättä pintakaasulla. Sen jälkeen ykköskurkku kohdalleen siten, että se toimii läpi kierrosalueen vihreällä tai minimissään oranssilla. Vasta sen jälkeen kakkoskurkun raplaus tai muutoin tekee hukkatyötä, koska ykkösen seos vaikuttaa myös kakkosen puolelle…kuin myös TK seos ykkösen puolelle….

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #263619
    Ville HintsalaVille Hintsala
    Osallistuja

    Tilasin Moposportilta kasan suuttimia. Nopea oli toimitus, kun tilauksesta jo seuraavana päivänä oli paketti noudettavissa. Vähän testailin erilaisia suutinyhdistelmiä. En oikein millään saanut kunnolla ihan pintakaasulla toimimaan. Täytyy huomenna ottaa kynä ja paperia avuksi, niin voi kirjata muistiin itselle, miten eri suutinkombot toimii. Oikeastaan kaikilla komboilla mitä kokeilin, oli meno ihan pintakaasulla nykivää ja puolen kaasun jälkeen kierroksilla meni seos jo hieman liian rikkaalle. Liekö tuohon auttaisi emulsioputkien vaihto. Tilasin jo pari kappaletta niitäkin.

    #263622
    Mikko RäsänenMikko Räsänen
    Osallistuja

    En ole minäkään saanut tuota weberiä toimimaan hyvin koko kierrosalueen. Jos laittaa suuttimet toimimaan kaupunki ajoon niin laihalle menee maantiellä ja taas jos laittaa toimimaan maantielle niin rikkaalle menee kaupungissa.
    Mikko

    #263628
    Ville HintsalaVille Hintsala
    Osallistuja

    Minkä kokoinen tyhjäkäyntisuutin sulla Mikko on kiinni? entäs kiihdytyspumpun suutin? niitäkin kun on saatavana eri kokoja.

    Mulla on tällähetkellä tk- suuttimia 40 – 55. mietin pitäiskö tilata isompaa.
    Ilmasuuttimia on muistaakseni 185-200 ja 215 kakkoskurkulla 165 kiinni tällähetkellä.
    Pääsuuttimia löytyy 90-125 väliltä.

    #263632
    Mikko RäsänenMikko Räsänen
    Osallistuja

    Mulla tyhjäkäynti suutin on kokoa 57 mutta tilauksessa on 60 ja 65
    Ykköskurkun pääsuutin 115 ja ilma muistaakseni 170
    Kakkonen 112 ja 155

    Noilla toimii ihan ok kaupungissa, hiukka tökkii jos kunnolla kiihdyttää.

    Ykköskurkulla kulkee noin 115 km/h mutta satkusta asti on turhan laihalla.
    Kakkoskurkulla on täydellinen ja kulkee noin 125km/h kulkee todellista nopeutta.
    Mulla sama lambda kun sulla.

    #263639
    Ville HintsalaVille Hintsala
    Osallistuja

    Eilen hain suuttimia kohilleen. Aluksi muistaakseni oli tyhjäkäynti 50. 1. Pää 115, ilma 185. Kakkoskurkulle laitoin lisärikastussuuttimen kokoa 40. Pää 90, ilma 215.
    Näillä oli tyhjäkäynti ja ykköskurkku hieman laihalla. Ja nyki pintakaasulla.
    Seuraavaksi 1. Kurkun pääsuuttimeksi 120. Parani selvästi, mutta edelleenkin nyki pintakaasulla. Sitten 125 pääsuutin ykköskurkulle. Eipä enää nykinyt pintakaasulla. Ja kulkee hyvin. Isommilla kierroksilla menee vähän rikkaalle. Jota on ollut koko ajan. Jospa se muuttuis, ku saan tilaamani emulsioputket f36 ja f39 käsiini ja kokeiluun. Kokeilin vielä pienentää tthjäkäyntisuutinta, mutta se ei toiminut, joten laitoin 50 takaisin. Illemmalla kokeilin vielä suurentaa 1. Kurkun ilmasuutinta 190. Ehkä ihan aavistuksen auttoi isommilla kierroksilla, mutta samalla menee vähän laihanpuoleiseksi pintakaasulla. Täytynee tilata isompia tyhjäkäyntisuuttimia ja kokeilla

    #263645
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Juu 60 tyhjäkäyntisuutin lienee ok, mulla on kutosessa 55, vaikka hakemalla hain pienempää. Tk-suuttimen muutos vaikuttaa aina n. 1500 kierrokseen asti ainakin myös ykköskurkun seokseen, eli se kannattaa huomioida.

    Suosittelen kyllä kokeilemaan ilman tuota lisärikastussuutinta kakkosella. Se on siis tehty sitä varten, että kun ykköskurkulle kiihdytyspumppu antaa lisärikastusta kaasua painaessa niin tämä lisärikastussuutin toimii samalla idealla, mutta alipaineen avulla kakkoskurkulle. DMTC:ssä se on tehtaan toimesta poraamaton suutin, eli tukossa. DMTL:ssä en usko sen tarpeellisuuteen näillä sätkän kuutioilla ja se selviää juurikin kokeilemalla; jos nopealla ylimenolla ykköskurkulta kakkoskurkulle ei tule mitään booausta tai nykäystä, ns. viivettä heräämisessä, tukitulla suuttimella niin silloin sitä ei tarvitse. Vinkkaan tätä siitä syystä, että kun haet kakkoskurkkua niin tällä muutoksella saat vähän vakautta siihen mittarinäkymään, kun seokselle ei tule rikastuspommia vähän miten sattuu.

    Kokoluokasta: 0-0.05mm muutokset = hienosäätö, 0.05-0.10mm = karkeasäätö ja 0.10-0.20mm muutokset = hehtaariluokkaa. Tuossa ensimmäisessä kategoriassa kun pyrkii pysymään ja etenee johdonmukaisesti niin pääsee huomattavasti vähemmällä tässä lajissa. Kantapään kautta opittua…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #263755
    AvatarEsa Surakka
    Osallistuja

    Ei liity 650:een koneeseen mitenkään, mutta jos joku haluaa testata (ilmeisestikin kiinalaista) Solex kopiota, niin sellaistakin näkyy oleva tarjolla:

    https://www.aliexpress.com/item/725319342.html

    #263769
    AvatarEsa Surakka
    Osallistuja

    Ja jatkan vielä aiheen vierestä,
    vakiokoneessa ei liene mitään syytä vaihdella ns. “jarruilmasuuttimia”, mutta jos joku virittäjä joskus moisia kaipaa, niin Solexin kakkoskurkulle niitä näyttäisi löytyvän tuolta:

    2056 Solex Air corrector jet

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.