Tämä aihe sisältää 15 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Antti Ruusu Antti Ruusu 16.10.2017 klo 21:57.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #229309
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Tehdäänpäs tästä nyt ihan projekti osiokin tänne, kuitenkin paljon kysyttävää projektin edetessä tulee ja muut näkemykset aina tervetulleita.
    Auton on siis vuoden 1971 nelkku, johon on vaihdettu kutosen levyjarrullinen tekniikka. Auton rekisterinumero on AEJ-93, jos jollain on historiasta jotain tarkempaa tietoa niin olisihan se mukava kuulla.
    Auto on poistettu rekisteristä vuonna 1993. jonka jälkeen seisonut kuivassa ladossa ainakin vuoteen 2014 asti. Jonka jälkeen seisonut toisessa paikassa mistä minä sen sitten itselleni ostin.
    Koria ja runkoa on takaosastaan korjattu ilmeisesti vai hetki ennen seisomaan laittamista. Kori on kaikkiaan hyvässä kunnossa, Toisen takaikkunan tiivisteen alta löytyi pieni reikä sekä ns.hanskalokeron pelti on ruostunut puhki.
    Auto vaatii täydellisen läpikäynnin.
    Vasen etujousi on tullut jousipöntön kupeesta läpi ja epäilys onkin että aikoinaan juuri tuon takia auto on jäänyt pois liikenteestä.
    Kori on nyt jo purettu täysin osiin sekä tietenkin irrotettu rungosta.
    Purkaessa vastaan tulleita huomioita:
    Pakoputki täysin ruosteessa, uusi jo hommattu
    Jarruputket todella huonot, kaikki uusittava
    Oikea takaiskari vuotanut
    Ratti-akseli hieman kyseenalaisessa kunnossa
    Jarru Levyt ja palat loppu
    Vasen vetari ulompisuojakumi rikki
    Vaihteiston päätykoppa hajosi korin irrotusvaiheessa (halki)
    Ajovaloumpiot sisältä ruosteessa ja toisen lasin hajotin ku purin valot atomeksi
    Kaikki koneen tiivistesarjat olen hommannut jo, samoin burtonin huohottimen korjaussarjan ja takajarrusylinterit.
    123 sytytys tuli myös jo etukäteen hommattua.
    Puu ratti oli haljennut kolmeen osaan, tämä on korjattu ja enää vaatii lisälakkaus kertoja
    Kunnianhimoinen tavoite olisi saada auto ensikesäksi (2017) ajoon. Suurin rajoittava tekijä lieneekin raha, kun jo auton maalaus haukkaa ison osan rakennus budjetista… Jotain nykyaikaista tekniikka haluaisia autoon tuoda……Siitä lisää myöhemmin.

    lähtötilanne

    tilanne pari päivää sitten

    ratissa ensimmäinen lakkakerros päällä

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #229923
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Projektia tehty pikkuisen eteenpäin. Koria putsailtu ja peltiseppä vähän hitsaili. Takaikkunan karmissa reiän umpeen, hanskalokeron kannen ja pari pientä repeämää.

    Purettu alusta osiin.

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #235601
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Päivystä.
    Koria ja sen osia siirrelty toisiin sijainteihin. Kori lähti Jumperilla kohti maalaamoa ja ovet tulivat C4 Picasson kyydillä korjaamolle käsiteltäviksi.
    Paljastui että takaovet ovat aika tekemätön paikka, eli jos jollain reiättömiä nelkun ovia tarjolla, niin saa tarjota. Pientä laittoa saa olla.
    Aikataulu on venynyt ja ihmeitä tarvitaan että on kesäksi ajossa, kun budjettikin repeilee (tuli ostettua omakotitalo).
    Kaikki vanteet myös todettu käyttökelvottomiksi, näitäkin suoria saa tarjota jos jollain jemmassa.

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #235972

    Wonderi
    Osallistuja (Participant)

    Mulla on täällä Nokialla yksi takaovi, saattaa olla käyttämätön vuosikymmeniä vanha varaosa. En muista tähän hätään kumpi puoli ja minkä version ovi se on. Mistäs tunnistan nelkun takaoven kun on vain se peltiosa?

    #236063
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    En osaa kyllä tuohon vastata, kaiketi lukko on ainakin ihan erilainen…

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #236125
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Mistäs tunnistan nelkun takaoven kun on vain se peltiosa?

    Lukon rei´istä. Nelkussa lukon kiinnitysreiät ovat pienemmällä alalla, kun taas kutosessa reiät asettuvat lähes kokonaan sen ”kolmion” alueelle, johon lukko tulee kiinni. Olisko -75-76 ollut, kun takaovien kiinnivetokahva hävisi ikkunan alareunasta, kun tuli muoviset lukonympärysmuovit koko oven leveydelle.

    Tästä en mene ihan satavarmuuteen koskiko kaikkia kutosia, mutta ainakin loppupään kutosissa lukonaluspelti sisäpuolella oli pokattu syvemmälle kuin nelkussa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #236128
    Seppo Niemi
    Seppo Niemi
    Osallistuja (Participant)

    Vanhuksen ja nelkun sarana on erikätinen.Enkä tiedä koska vaihtui.

    tv seppon

    #236149
    Kari Nieminen
    Kari Nieminen
    Osallistuja (Participant)

    Tuossa kuvissa näkyy takaovien erot lukkojen kohdalta. Vihreä 2cv4, keltainen uudempi 2cv6 ja punainen vanhempi 2cv6. Näin se menee minun mielestä. 2cv6 takaoven voi laittaa 2cv4 mutta siihen lukon ja oven väliin pitää tehdä välilevy jolloin lukko nousee samaan kuin 2cv4 ovessa. Jos olen väärässä niin kertokaa.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #236440

    Wonderi
    Osallistuja (Participant)

    Kutosen oveksi osoittautui se mun tallissa oleva. Laitetaan jakoon toiseen ketjuun.

    #239991
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Projekti etenee hitaasti ja epävarmasti!
    Kori käynyt maalaamossa, irto-osat odottaa vielä osittain kunnostusta ennen kuin saa ne maalaamoon vietyä.
    Uuden rungon ostin (kiitos Seve), vanhan meinasin kuitenkin jollain ajalla kunnostaa/kunnostuttaa. Renkaat ja vanteet tilasin uudet. Renkaat saapui tänään (Toyo 310, 135R15)
    Vaikuttaa käsi ja silmä kopelolla hyviltä, Made in Japan, joulukuu 2016, Pehmeä seos ja fiksun oloinen kuvio.


    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #241070
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Taas parikuukautta hujahtanut, projekti hieman edennyt. Korin osia alkaa olla maalattuina osa, ovet vaatii edelleen käsittelyä että saisi maalaamoon ja itseasissa toinen etuovikin vaikuttaa aika työläältä niin sitä pitää varmaan etsiskellä.

    Koneen purkuoperaatio saatu pyörähtämään eteenpäin kun sai aikaiseksi avattua jumissa olleen pakosarjan mutterin.

    Pakopuolen kanavat olivat odotetusti täynnä irtoruostetta ja karstaa. Seuraavaksi jännäämään missäkunnossa männät ja sylinterit on.

    Etuakseli ja ohjaus on nyt kunnostettu, kiitos Pasu! Sinne meni osaa jos jonkunlaista (rahanmenoa)
    Taka-akseli pitää vielä tsekata ja jarrut(putket myös laittaa uudet akselin sisään) niin jos rungon saisi pyörilleen kohta….

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #241622
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Männät ja sylinterit näyttää minun silmään hyviltä. Mutta mitä mieltä arvon raati on männistä kuvien perusteella?

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #241633
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Minulle nuo näyttää karstaisilta ja ohivirranneilta männiltä. Rakotulkkia männänrenkaan ja uran väliin niin saat ihan mitta-arvon siitä, ylittyykö hylkyraja. Myös rengas männästä pois ja sylinteriin eri kohtiin ja rakotulkilla mittaa männänrenkaan halkion raon.

    Mäntäpyttysarjat ovat sen verran edullisia, että tuolla työmäärällä harkitsisin kyllä vakavasti sellaisen hankkimista. Minimissään uudet männänrenkaat.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

    #241643
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja (Participant)

    Eihän mikään ole kallista, mutta pienistä puroista tulee isoja jokia… 🙂

    Mutta joo karstaisia ovat ainakin.
    Pytyissä oli vielä kuitenkin siisti hoonaukset näkyvissä…

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP165 A 2015 / Peugeot 207 SW 1,6 vti 120 2008

    #241647
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja (Participant)

    Eihän mikään ole kallista, mutta pienistä puroista tulee isoja jokia… 🙂

    Niimpä, mutta koneen sisällä ei kannata säästää. Pintapuolisia kohteita voi fiksata helpommalla myöhemmin.
    Toisekseen, jos kone vie öljyä vaikkapa 30eurolla kuukaudessa niin parin satkun mäntäpyttysarjan hinnan kuluttaa silloin vajaassa 7 kuukaudessa öljynä ilmaan.

    Jos sylinterit tosiaan ovat hyvät niin mittaa ne välykset sekä männänrenkaiden urissa, että rengas sylinterissä halkion rakoa mitaten. Tällöin saatat selvitä pelkillä männänrenkailla.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.