Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 123IGNITION VANHUKSEN KONESSA

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123261

    Moro !!
    Olen virittelemässä pakuani kesän racing-kuntoon ja kyselisin onko kellään kokemuksia 123sytytyksestä vanhuksen koneen kanssa. Pakussani on 18hp kone eli kait malli A53. Olen ostamassa mallia, jonka voi säätää konemallin mukaan.
    Lasse

    #139313

    Mulla on ollut 18-kaakkisessa pakussa 123 ja toiminut OK. Se on vielä vanhempaa mallia, jossa ei ole valintakiekkoa, joten kurvi ei kai ole täsmälleen oikea.

    Sähköjärjestelmä minulla on kylläkin 12 V.

    #139314

    Tuossa vapun alla tällättiin yhteen 18-kaakkiseen kuusseiskaan sätkään tuollainen 123-UNI. Lähti käymään ilman isompia taisteluja, suorastaan luvattoman helposti. Täysin läpikäydyn kone-vaihteistopaketin ollessa kuormalavalla, ensin pyöritystä startilla, sit huikka bensaa suoraan kaasariin, virrat päälle ja pelonsekaisin tuntein vetostartin vipuun kiinni. Eikä siihen vipuun tarvinnut jurikaan koskea kun kone pyörimään jäi…

    Nyt koetun ajorupeaman perusteella, tuntuu sytkä toimivan kuten pitäisikin. Kesä sitten näyttää pitääkö ajoitusta hakea vielä paremmin kohdalleen kuten on kuultu muilta käyttäjiltä… Mutta tämä sitten kun hieman on konetta sisäänajettu ja muutenkin kuulosteltu koneen toimintaa…

    #139315

    Ero vakioon on jokseenkin huima, mutta tarkan ajoituksen eron 123:lla huomaa vasta verratessa sätkään, jossa on aikaisemmin ollut kohdalleen säädetty sytty ja sytytyksen vahvistin ns. syttyboksi. (Toivottavasti joku edes ymmärtää mitä yritän sanoa :D)

    Tässä ko. sätkässä josta itse puhun esimerkkitapauksena oli tyhjäkäynti aluksi täysin hukassa, kun 123:n löi kiinni tehtaan asetuksilla. Tai siis se tyhjäkäynti löytyi kyllä “vihreän valon” alueen sisäpuolelta, mutta perstuntumaksi jäi, että suhteellisen paljon liikkumavaraa antaa tuo esisäätö. Tämä liikkumavara on varmastikin kultainen keskitie kaikille noille konetyypeille. Kyseessä oli siis se perusmalli.

    123 jossain valmistuserässä on havaittu sellainen vika/ominaisuus, että kylmäkäynnistyksessä käy aluksi vain toisella pytyllä.

    Tarkoitukseni ei ole mollata ko. laitetta näillä kirjoituksilla, se on toiminut muutoin moitteettomasti ja on ihan hintansa väärti. Tiinaani en ole sitä vielä kylläkään investoinut, koska on vähän turhan kallis laite opiskelijabudjetille. (Tasan kerran olen joutunut sytyn säätämään käytettäessä syttyboksia ja kärkiä, joten en vielä puhu 123:sta etuna tiinan hankalammin purettavalla keulalla 😉 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139316

    @Akaile wrote:

    Tiinaani en ole sitä vielä kylläkään investoinut, koska on vähän turhan kallis laite opiskelijabudjetille.

    Sitten ehkä kannattaisi rakentaa opiskelijabudjettiin sopiva omavalmisteinen kärjetön sytkä..? Muistaakseni Nyytisiin kirjailin tarinan kuinka saa halvalla toimivan kärjettömän sytytyksen rakennettua… Hintaa rakentelulle tuli kolmisen kymppiä, sisältäen pätkän Lada Samaran johtosarjaa…

    Tarinan saa sähköiseen postiinkin tarvittaessa, mikäli ei kyseinen Nyytinen käsiin etsiydy. Numeroa jossa tämä tarinan on muista en…

    #139317

    Juu tulihan tuo luettua suurella mielenkiinnolla aikoinaan, mutta kun painaa nuo muut projektit päälle 😀 Jarrut on ollut ajossa jo monta viikkoa (hyvät on!) mutta aina kaikkea muutakin pientä pitäisi askarrella. Voihan sitä tehdä niinkin, että askartelet toisen plug and play kärjettömän, maksan siitä sulle puolet 123:n perusmallista ? 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139318

    @Akaile wrote:

    Voihan sitä tehdä niinkin, että askartelet toisen plug and play kärjettömän, maksan siitä sulle puolet 123:n perusmallista ? 😉

    Laitetaan mietintään… Pitää siis taas käydä purkamokiertueella, sit osaa sanoa varmemmin josko vaikka tuohon lähteä osaisi… Alustavasti siis kyllä, tarkemmin myöhemmin…

    Ehkä tuohon “uuteen” versioon osaisi parantaa joitain juttuja, lähinnä “modaamiseen” liittyen, jotta plug-and-pray olisi jatkossa helpompaa..?

    #139319

    Kuulostaa hyvältä 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139320

    Nyt on 123-nokalla ja koeajot tehtynä. Ensin oli pieni vaiva, kun poksautteli takaisin kaasariin varsinkin kylmänä ja lämpimänäkin kun ajoi ihan “nykivällä” pintakaasulla. Sitten säädin kaasarin tyhjäkäyntiseoksen ja vaiva häipyi, en tiedä oliko todella noin tarkka seoksen kanssa. Toinen huomio oli strobolla katsoessa sytysmerkkiä, en huomannut ennakon lisääntyvän, vaikka lisäsin kierroksia. Mielestäni pitäisi sytyn siirtyä aikaisemmalle kierrosten lisääntyessä ??
    Lasse

    #139321

    Verrattaessa kärkien toimintaan,, niin kärjellinenkin on kääntänyt ennakot maksimille jo silloin kun koneessa on kierroksia reilu 1000.. Liekkö sitten tuossa 123 boksissa kehittyneempi säätö järjestelmä??
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139322

    Niin eikös sen ennakon säädön ole tarkoitus pitää ajoitusta myöhäisellä starttausta varten?

    -Olli

    #139323

    Juuri näin,, muuten potkisi starttia vastaan..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.