Ensimmäinen kesärenkailla ajettava kisamestariosakilpailu sunnuntaina

Valikko-ST Riihimäellä

Kevään ensimmäinen “suvikummeilla” ajettava kisamestariosakilpailu kisa ajetaan sunnuntaina 29.4., kyllä jo ennen Vappua. Kyseessä on valikko-ST-kilpailu, eli hieman kuten autosuunnistusta, mutta ei kuitenkaan. Valikko-ST tunnetaan Etelä-Espoossa, eli Viron puolella paremmin. Koko reitti ajetaan tietä pitkin, joten mistään auton “särkijäisistä” ei ole kyse. Jos rasti on vaativassa paikassa sinne mennään jalan. Lähtöpaikka on Riihimäen ABC ja aloitusaika klo 10.00. Osallistumismaksu 25 eur/sätkä. Tarjolla on myös lyhyt perehdytys halukkaille klo 9.00 alkaen.

Mikä ihmeen Valikko-ST?

Tämän tapahtuman takana on Mika Salo, tunnettu autourheilija niin Kanta-Hämeessä kuin muuallakin maailmalla. Kerromme tässä hieman mistä on kysymys. Kyseessä EI siis ole perinteinen autosuunnistuskisa, jossa kulmat kurtussa kierretään puskia joskus hankalassakin maastossa. Valikko suunnistuksessa liikutaan normaaleilla teillä, joskus rastia etsiessä pitää nousta autosta, joskus ei. Kerromme alla aiheesta lisää, teksti on lainattu valikkosuunnistuksen suomalaiskonkari Kari Mamian sivuilta, sitä hieman muokaten.

Valikkosuunnistus

Valikkosuunnistus on Virossa yleisempi autosuunnistusmuoto, meikäläisittäin hiukan eksoottinen tossusuunnistuksen muunnelma, jossa rastit saa käydä vapaasti haluamassaan järjestyksessä ja autoa saa käyttää – ei kuitenkaan teiden ulkopuolella. Kilpailukorttiin merkitään löydetyn rastin numeron (kartassa) mukaan maastosta löydetty tunnus ja löytämishetken kellonaika.

Valikkosuunnistuksessa reitti on vapaa, mutta karttaan voi olla määritetty kiellettyjä teitä. Autolla maastossa liikkuminen teiden ja polkujen ulkopuolella on kielletty.

Järjestäjä antaa lähtöajalla kilpailukartat, joihin merkittyjen kontrollipisteiden tunnusten löytämisestä saa pisteitä. Annetun ajan kuluessa on pyrittävä keräämään mahdollisimman paljon pisteitä. Kilpailukartan (karttojen) mittakaavat kerrotaan vasta ohjaajakokouksessa jos silloinkaan. Karttoja voi olla monessa eri mittakaavassa, joten kannattaa olla tarkkana.

Kontrollipisteitä eli rasteja on kolmea vaikeusastetta:

  • Helpoimmat on merkitty karttaan ympyrällä. Asemakilven pitäisi näkyä autoon, mutta kilpi voi olla ”väärin päin” eli tunnus pitää käydä kävellen katsomassa. Helpoimmasta rastista saa kolme pistettä.
  • Keskivaikeat on merkitty kolmiolla. Kilpi ei välttämättä näy autoon ja sitä voi olla 30 metrin säteellä osoitetusta paikastapysäköintiin sopivasta paikasta. Löytäjät palkitaan viidellä pisteellä.
  • Vaikeimmat on merkitty neliöllä. Joskus näissä on mukana sanallinen ohje (legend, eräänlainen rastimäärite) kilven löytämiseksi. Usein tällaiselle rastille pitää tehdä jopa parin sadan metrin juoksu/kävelylenkki. Rastipisteen arvo on seitsemän pistettä.

On tehty periaatepäätös, että ei tehdä tarkoituksella vaikeasti löydettäviä rasteja. Kontrolli voi olla periaatteessa missä vain, on määritelty ainoastaan että sen on oltava pystyasennossa ja vähintään metri tyhjää tilaa suoraan edessä. Tunnuksia on etsitty ja löydetty mm. ojarummusta ja näköalatornista. Nykyisin tunnuskilpi on useimmiten symbolin keskellä, vaikka esim. 1:50.000 kartalla tuo ”keskellä” on vähän suhteellinen käsite. Joskus tunnuskilpi on kyllä järjestäjältä lipsahtanut myös symbolin ulkopuolelle… Pääperiaate on kuitenkin, että kontrollin kohdalla maastossa on JOTAIN (kivi, kanto, kelo, kuoppa, …) tai se on muuten helposti havaittavissa.

Valikko ST

Kontrollipisteen löytyessä merkitään kilpailukorttiin mikä kontrolli on kyseessä (numero kartasta), tunnus (löydetystä kilvestä) ja käynnin kellonaika.

Osa kilpailun kontrollipisteitä on ns. pakollisia. Jos niillä ei käy saa miinuspisteitä aseman verran ja käydystä saa tuplapisteet. Pakolliset KP:t on merkitty kilpailukarttoihin tuplaviivalla.

Valikkosuunnistuksessa on ns. virhevapaa-aika, jonka kuluessa maaliin saavuttaessa ei tule virhepisteitä. Normaalisti virhevapaa-aika on kaksi ja puoli tuntia. Tämän jälkeen puoli tuntia joka kolmas minuutti rankaisee yhdellä virhepisteellä. Seuraavan puolen tunnin ajan joka toinen minuutti antaa yhden virhepisteen. Kolmas puolituntinen rankaisee virhepisteellä joka minuutti ja jos tuonkin ajan (kontrolliaika) ylittää on seurauksena hylkäys.

  • Lähtöväli on vähintään 2 min
  • Maksimi suoritusaika on neljä tuntia. Neljässä tunnissa yleensä ajaa (ja löytää kontrollikilpiä) max. n. 100-150 km.
  • Valikkokilpailussa on kello vain lähdössä ja maalissa.
  • Aika merkitään kilpailukorttiin asematunnuksen viereiseen sarakkeeseen minuutin tarkkuudella.
  • Kilpailukortti on palautettava kilpailukeskukseen kontrolliajan puitteissa.

Pisteet määräytyvät siis seuraavasti:

  • Ykkösvaikeusasteen asematunnus oikein 3 p.
  • Kakkosvaikeusasteen asematunnus oikein 5 p.
  • Kolmosvaikeusasteen asematunnus oikein 7 p.
  • Pakollinen asema käymättä: vaikeusasteen mukaan miinuspisteitä
  • Virhevapaa-ajan ylittäminen tuottaa virhepisteitä:
    • ensimmäinen 30 minuuttia: 1 vp joka kolmas minuutti
    • toinen 30 minuuttia: 1 vp joka toinen minuutti
    • kolmas 30 minuuttia: 1 vp joka minuutti
    • kontrolliajan ylittämisestä seuraa hylkäys.
  • Järjestäjällä on oikeus määrätä todetusta liikenne- tai kilpailusääntörikkomuksesta rangaistuksia, jopa hylkäyksen.