CO-päästöt

Media on jo jonkin aikaa ympäröinyt meitä luettelemalla erilaisilla tavoitteilla koskien liikenteen päästöjä. Ehkä mietteitä on tullut omaankin päähän ” mitähän tuo oma sätkäni…?” Katsastajat ovat tähän saakka käyttäneet prosenttiarvojaan joten käväisin pariltakin asemalta kysymässä näiden uusien määritelmien perään. Eivät tienneet kummassakaan. Paras vastaus lienee tämä ” No, ei sun tarvi välittää, 2cv´hän on 2-tahtinen, ei me niitä mitata” hmm. Mutta kun halusin tietää. Etsintä kauempaa, ulkomaan sivuilta tuotti pettymyksen, mutta kotoinen AKE kirjoitti asiasta näin:

Moottorissa tapahtuvan polttoaineen täydellisen palamisen tuloksena syntyy vain hiilidioksidia ja vesihöyryä. Auton hiilidioksidipäästö on suorassa suhteessa auton polttoaineen kulutukseen. Yhden bensiinilitran palaminen tuottaa keskimäärin 2 350 g hiilidioksidia. eli jos sätkä kuluttaa 6 litraa/100km on tuloksena 141g/km. Ihmisen hiilidioksidipäästöiksi suurten ja monimutkaisten laskutoimitusten jälkeen on laskettu 29g/kilometri. varmaankin sitä maantien syrjää kävelevän. tuskinpa sitikan penkillä istuminen tuottaa kovinkaan suurta lisäkuormaa ilmastolle? No, ehkä hapansilakan myötä?

Autonvalmistajan tulee saavuttaa uusien autojen CO2-päästöissä vuoteen 2012 mennessä 130 gramman raja.
Ehdotus tulee alentamaan CO2-päästöt nykyiseltä keskimäärin 160 g/km tasolta 130 gramman tasolle vuoteen 2012 mennessä osana EU:n asettamaa 120 gramman tavoitetason saavuttamista. Puuttuvat 10 g/km saavutetaan toimenpiteillä, jotka eivät koske autonvalmistajia. Nämä arvot mitataan omalla laskentatavallaan joka nyt ei ole käytettävissä – tokko haluan tietääkään. Mutta suuntaa antavana tuo AKE´n määritelmäkin on jo jos ei muuta, niin asiantuntevuutta siellä grillin vieressä lisäävä.

Ottomoottorikäyttöisten ajoneuvojen (käyttöönotto 1978 tai myöhemmin) pakokaasupäästöt tarkastetaan katsastuksessa pakokaasuanalysaattorilla. Sitä vanhempien kulkimien päästöjä ei katsastuksissa syynätä.

Esimerkki selvennys:

Trafin katsastuksen arvusteluperusteista:

Hylkäys jos:
1.1.1978 … 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm
1.10.1986 … CO>3.5% tai HC>600 ppm
Ja vielä lisäys selitykseen, muistaakseni -90 (sätkille) HC arvo on vielä tiukempi, vaatimus alle 400.

Ajokielto jos:
CO-pitoisuus yli 6%.

Ja sitten noita yhdisteitä:

CO on häkä eli huonosti palanut polttoaine (tai öljy), liian pieni arvo viittaa laihalla käymiseen jolloin usein myös HC nousee. HC on hiilivedyt eli palamaton polttoaine tai usein moottoriöljy. CO2 on hiilidioksidi ja O2 happi, nämä kertovat lähinnä mittauksen oikeellisuudesta eli siitä tuleeko pakoputkeen ilmaa vuotavasta liitoksesta.

Jos CO on kohollaan niin seossäätö on rikkaalla tai ilmansuodatin tukkeutunut.
Jos HC on kohollaan niin sytytyksessä on vikaa tai moottori vuotaa öljyä palotapahtumaan tai pakoputkeen.