- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6.7.2017 at 09:05 toimesta.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jousivarpasilmukka
No kyllä se vain on. Tarkoitus.
Käytännössä tuo tappi on toisin päin ja jousivarpasilmukka kelluu, eli kääntyilee tuon kärjen varassa. Ts. kun tukivarsi liikkuu niin reiän asema kääntyilee suhteessa tuohon kärkeen. Tällä on Fransmanni ajatellut sitä, että minimoidaan mahdollinen kitkapinta jarruttamasta tuota liikettä ja annetaan systeemin elää liikkeen mukana. Huonosti rasvattuina ja ajan kanssa tuo kärki kuitenkin syö pienen kolon varpasilmukkaan ja halutunlainen liike estyy. Tämän jälkeen varpatappi alkaa kulumaan ohuemmaksi ja varsinkin mutterimallisen silmukan katkeamisriski kasvaa. Se on toinen tarina kuka mitenkin tätä asiaa hallinnoi, mutta keinoja on lähes yhtä monia kuin harrastajiakin. Toiminta- ja vauriomekanismi on tämä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]
Tuon tappiosan nimi on ranskaksi couteau, joka on suomeksi veitsi. Tämä “veitsen terä” lepää ja keinuu – ei liu’u – silmukan reikää vasten.
Tässä mallia, älä tee kuten kuvassa on tehty.
Tiedän kaksi yksilöä, jossa on alkuperäisen kaltaiset varpatapit tehty titaanista. Kyllä, titaanista, luit oikein. Arvatkaas miten siinä käy? 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]
Copyright © 2025 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste
