Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihdoinpa kaasarin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125218

    Wanha kaasari alkoi kutosessa oireilemaan ja ajattelin hakea tilalle paremman.

    Poimin siis 26/35 CSIC 225:n irti ja tipautin sopivasti löytyneen vähän käytetyn 26/35 CSIC 233:n tilalle. Tässä vaiheessa olisi hälytyskellojen pitänyt soida? 233:han on Visa 652:n ja LN/LNA:n kaasari.

    Hyvin lähti käymään ryyppy päällä ja tietestissä vetää kierroksilla kuin juna, mutta tyhjäkäynti hävisi kokonaan. Korvakuulolta jossain 1500:n rpm:n kohdalla ravistaa, aivan kuin kävisi yhdellä pytyllä. Käynnistäminen vaatii pienen kaasupolkimen painalluksen, muuten ei lupaakaan.

    Mikä meni vikaan?

    Nimim. “onko paluu entiseen?”

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #151996

    Kyllä visan kaasarin saa kutosessa toimimaan, suuttimet ovat vain isommat. Kurkut 21/26 joten soppaa kyllä menee jos luukuttaa. Todennäköisesti siellä on tyhjäkäyntipiiri tukossa, solenoidin alla on kait suutin, mutta siitä matso tietää enemmän. Jos pääakseli on väljä niin tuskin löytyy hyvää tyhjäkäyntiä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151997

    Solenoidin tilalle käy norm. tyhjäkäyntisuutin vaikka siitä vanhasta kaasarista. Jos kaasarissa on alipaineletkun lähtö, niin se tulee tukkia esim. letkunpätkällä johon ruuvaa pultin… NIIN ja solenoidiin tulee kytkeä virta! Se on magneettiventtiili joka katkaisee bensan saannin kun virrat katkaistaan. Virran saat vaikkapa puolalta.
    8)

    #151998

    Jep, magneettiventtiilille menee sähkö ja tulppasin sen alipainetötsän.

    Irroitin koko rakennelman vielä kertaalleen ja tein uudet paperitiivisteet ja kiristin apinan raivolla. Huoltotoimenpiteinä sytkä kohdalleen uusilla palikoilla sekä äärimmäisen tarkka venttiilisäätö.

    Hyvin toimii, mielestäni jaksaa vääntää ja vetää tasaisemmin. Tai kaipa se alkuperäiskaasarikin toimisi noin, ainakin uutena?

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #151999

    Vuoden käytön jälkeen uusia huolia.

    Laite lähtee kylmänä käymään todella kauniisti. Nyt kesäisen pidemmän ajolenkin jälkeen laite hukkasi tyhjäkäynnin kokonaan ja päätin purkaa rakennetta.

    Saksankielisen teknisen materiaalin mukaan oikeassa kammiossa (ajokkia edestä katsoen) on pääsuuttimena 120 ja vasemmassa kammiossa kakkoskurkun suutin 130.

    Yllätys oli suuri, kun huomasin ettei oikeassa kammiossa ollut mitään suutinta! 😯 Rakenteen valussa ei edes näy jenkaa irroitettavaa suutinta varten. Öööö?

    Mikäs kaasari mulla oikein onkaan ja miten se edes toimii?

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #152000

    Voi olla valmistusvirhe ko. kaasarissa. Minulla on sekä V06/635 ja V06/644 koneen kaasarit ja molemmista kyllä löytyy nuo pääsuuttimet sieltä mistä pitääkin. Sitten on vielä se esisarjan kaasari visaan, jollainen löytyy Dieselflosselta, mutta se on lähemäpänä kutosen kaasaria kuin nämä myöhemmät… Ja toki Webeer-kaasaria on ollut myös, mutta se on jo sitten täysin eri vempele.

    Oletko yhtään seurannut kulutusta? Se kertoisi paljon siitä missä mennään…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #152001

    Eikös Visan kaasarissakin ole se 1-kurkun pääsuutin siellä uimurikammion reunassa pienen porauksen pohjalla ja pääsy sinne kaasarin kyljessä olevan avattavan ruuvin kautta ohkaisella pitkällä meisselillä. Näin ainakin 2CV:n 2-kurkkuisessa.

    #152002

    …näin varmaan onkin; tulppa on olemassa, mutta hakuteoksen kuvat hämäsivät. Täytynee siis kallistaa päätä enemmän ja kurkistaa oikeasta kulmasta. 😳

    Missäs mallissa on ollut 2-kurkkuinen kaasari ilman kaasuvaijeria, ts. työntävällä tangolla?

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #152003

    Ja se suutin on nimenomaan se PÄÄsuutin. 2-kurkun suutin on helposti esillä ja itsekin luulin sitä pitkään varsinaiseksi pääsuuttimeksi. Liekö ollut tarkoituksellista tehdä sen vaihto hieman hankalaksi?

    Tankokaasuja suunnanvaihtajalla oli Dyanessa ja Amissa 70-luvun alussa ellei jo 60-luvun lopussakin. 1978 Dyane 6:ssani on jo vaijeri.

    #152004

    Kannattaa rakentaa se tanko mallinen vivusto,, on meinaan paljon mukavampi jalalle se wanha läppä mallin kaasupoljin verrattuna siihen uudenmalliseen vaijeri polkimeen…
    Pitemmällä matkalla se uuden mallinen tuntuu jalkapohjassa ikävältä,, painaa jalkapohjaa varsinkin ohuen kengän pohjan läpi inhottavasti,, eikä jalkaakaan tunnu saavan sellaiseen lepuuttavaan asentoon niin kuin sillä wanhan mallisella pitkällä polkimella…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.