Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Mennyt vuosi toi julkisuutta rättärille
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.12.2008, 10:42 #124647
Vuosi 2008 on antanut rättärille mukavasti julkisuusaikaa. Mm. tässä artikkelissa johon törmäsin. http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/11/29/1960-luvun-kulttiautosta-saa-yha-omansa-pois/200830774/139
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.12.2008, 12:08 #148402Viime lauantain Hesarissa oli samansisältöinen artikkeli.
Kellä lienee tuo ainoa rekisterissä oleva 1968-mallinen. Myynti olikin 60-luvun lopulla täällä vaatimatonta, kunnes Nelkku potkaisi sen aivan uskomattomaan nousuun niin, että 1971 2CV oli Suomen myydyin automalli (ja varmaankin halvin länsiauto).
1.12.2008, 14:07 #148403Hyvin kirjoitettu juttu.
Lasse1.12.2008, 14:19 #148404Mitähän tämä oikeasti tarkoittaa:
“Kunhan Retro-Rättärin valmistus ensi vuonna Citroënin tehtailla alkaisi, jokaisesta näistä jokaperheen autoista olisi saatu markkinoille vielä kallis uusioversiokin. Se lisää jonkin verran alkuperäisten mallien kysyntää.”
Kopsattu tuosta artikkelista johon linkki yllä.
Tuosta artikkelista voi päätellä myös että Lehtikuvan kuvaaja on ollut Senaatintorilla.
1.12.2008, 20:59 #148405Tässäpä oli taas todiste siitä että kannattaa hankkia mieluimmin 2CV kuin Mersu.
2.12.2008, 08:36 #148406@Pia wrote:
Mitähän tämä oikeasti tarkoittaa:
“Kunhan Retro-Rättärin valmistus ensi vuonna Citroënin tehtailla alkaisi, jokaisesta näistä jokaperheen autoista olisi saatu markkinoille vielä kallis uusioversiokin. Se lisää jonkin verran alkuperäisten mallien kysyntää.”
Mikä kohta tuossa jää epäselväksi? Sekö, että viitataan useampaan retromalliin vai jotta vanhojen kysyntä nousee?
Tuo retro viittaus kohdistuu fiat 500:een, miniin ja kuplaan. Jos vielä rättäri saa retromallin, niin koko nelikko on saanut omansa. Täytyy myöntää, että luin tuon kohdan neljä viisi kertaa ennenkuin tämä aukesi minulle tällätavoin 😉
Retromallin markkinoille tulo lisää kiinnostusta alkuperäiseen vehkeeseen. Rättärin kohdalla en usko mihinkään hirmuiseen hintaloikkaan, kun tämä harrastus on ollut voimissaan tähänkin asti. Ehkä pientä hintapainetta tuolla keskisemmässä Euroopassa saattaa ilmetä.
2.12.2008, 09:37 #148407Nimenomaan tekstinpätkä “Kunhan Retro-Rättärin valmistus ensi vuonna Citroënin tehtailla alkaisi” herätti. Onko tehdas muka tekemässä Ensi Vuonna retroversion.
Onko tästä mitään oikeata tietoa. On niin monta konditionaalikohtaakin tuossa lausumassa että taitaa olla ihan tuulesta temmattu juttu. Minusta ei viitata aiemmmin tehtyihin, muiden merkkien retroihin, kun tuossa mainitaan rättäri ihan konkreettisesti. Ja Citroenin tehdas. Ja vielä sanat ensi vuonna, nämä muuthan on jo tehty. 😈 täällä lueskelee…
(Itse en usko pätkääkään että uusi versio lisäisi näiden alkuperäisten sätkien kysyntää oikeasti. Tai kysyntää/kyselyitä ehkä mutta ei varmaan myyntiä koska laitteet ovat ihan eri planeetoilta siis vintage ja retro käytännössä ja varsinkin käytössä)
Heti hankkisisin tuon Retron jos sellainen mahdollista olisisi! (huomatkaa konditionaalit)
2.12.2008, 09:59 #148408Eiköhän tuo ole pelkkä heitto. Jollain taloussanomien rivitoimittajalla on
tuskin mitään noin radikaalia tietoa tehtaalta, jos sitä ei ole muuallekkaan
ulkomaailmaan herunut. Rauhassa vaan, toivotaan parasta. Että sitä retroa
ei ikinä tule. Eiköhän tuo C-rosser ollut tähän “energia kriisiin” jo ihan
tarpeeksi valopäinen veto 😉-Olli
2.12.2008, 11:00 #148409PienempiOlli on oikeassa.
Kysyin piruuttani Retrohuhu -asiaa AutoBonista. Tässä vastaus:
“
Tervehdys
Kiitos viestistänne, Citroen ei ole ainakaan vielä antanut kyseiselle mallille mitään aikataulua tai vahvistanut sen tuotantoon ottamista.Parhain Terveisin
Olli Nieminen
Auto-Bon Oy
“2.12.2008, 14:03 #148410Osui ihan vahingossa silmään Hesarin sivuilta tähän ketjuun liittyen:
Voiko autolla olla sielu?
10. 10. 2008 kello 10:50 Marko Jokela“Autolla on – tai ainakin voi olla – sielu. Esimerkiksi juuri 60 vuotta täyttäneellä rättisitikalla eli Citroën 2CV:llä on sielu.”
Ei taida olla muuta mainintaa sätkästä mutta tässä linkki sivulle:
http://blogit.hs.fi/autot/?p=14#more-142.12.2008, 17:17 #148411Jos Citroenilla omataan yhtään pelisilmää, niin turhanpäiväinen retroversio jätetään kokonaan väliin ja tuodaan markkinoille halpa, yksinkertainen, pieniruokainen ja näppärä auto. Samalla konseptilla kuin 2cv 60 vuotta sitten. Uskoisin, että olisi kysyntää. Omalla tavallaan naurettava turvallisuusintoilu taitaa tosin vesittää koko hankkeen.
Intialainen Tata Nano oli piristävä väläytys mielestäni oikeaan suuntaan.
2.12.2008, 18:23 #148412Hienoa on ollut kuitenkin huomata, että kuutiotilavuudet ovat vihdoin lähteneet laskuun autojen koneissa. Samoin huippunopeudet. Alumiinin ja muiden kevytmetallien käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti. Kyllä turhat laitteet alkavat karsiutua kohta pois, kun kevyille autoille tulee enemmän ja enemmän kysyntää. Turhilla laitteilla en varsinaisesti tarkoita kolmikirjaimisia lyhenteitä kuten abs esp jne. vaan tapauksia, joissa autoon tungetaan vähintään kolme lcd-näyttöä elokuvien katselua varten + kaikki oheislaitteet… 2cv on 60 vuotta edellä aikaansa tietyissä teknisissä ratkaisuissa. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.12.2008, 19:48 #148413Todennäköisyys, että PSA lähtisi tekemään varsinaista retro-2CV:tä on mielestäni aika pieni.
Jos mietitään lähtökohtaa (pieni, yksinkertainen, edullinen) ajoneuvo neljälle matkustajalle ja pienelle määrälle matkatavaraa, on sellainen ollut Citikan mallistossa jo jonkin aikaa. Oletteko huomanneet?
C3 on itseasiassa mitoiltaan, muodoltaan ja olemukseltaan tämän päivän 2CV. Jos asiaa viedään vielä pidemmälle, on (C3) Pluriel Charleston jo tehtaankin mukaan “kunnianosoitus 60-vuotiaalle”.
2CV:n ideahan oli tehdä yksinkertainen ajokki pohjautuen siihen teknologiaan (mutta toisaalta kyseenalaistaen perinteistä toteutusta), mitä oli olemassa ja sijoittuen siihen maailmaan, jossa yksityisautoilu oli vasta heräämässä.
Jos ajatellaan tulevaa maailmaa, ennustan että PSA:n C-Cactus konseptiauto on jo suuntaa-antava mitä voi olla tulossa. Yksinkertainen, edullinen, pienillä kierrätettävillä materiaalimäärillä toteutettava hybridi.
Tässä lainaus pressitiedotteesta (2.10.2008):
“The originality and creativity of C-Cactus brought it immediate acclaim. Citroën has thus decided to launch a project based directly on the concept car.
A range of engines could be envisaged for this new project:
– an optimised petrol version using the 1-litre unit developed by PSA Peugeot Citroën,
– a HYmotion2 hybrid featuring a combustion engine and an electric motor,
– a 100% electric model, for use in the city and suburbs, perfect for the increasing number of short journeys people are making, especially businesses and town government. “Form follows the function. Kysymys on ajattelutavasta, ei vanhan toistamisesta. 2CV on aito ja oikea, tulevat voivat olla vain variaatio teemasta.
[size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
[b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]3.12.2008, 07:22 #148414Mielestäni C1 (Vuoden 06 ekoauto) on osunut lähimmäksi täyttämään sitä tarvetta mitä sätkä oli aikanaan.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
