Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 544 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Ovet, tiivisteet ja päivänpaiste #274560

    Ovien istuvuutta voi parantaa säätöpaloilla, jotka tulevat oven ja saranan väliin. Kuvan tapauksessa voisi yläsaranasta poistaa yhden säätöpalan jos sellainen on. Tai jos ei ole, niin lisätä yhden alasaranaan.

    Saranan koroke, Citroën 2CV

    in reply to: Turvavyöt pakuun #274531

    Se turvavyön kiinnityspulttien koko ei ole 11mm vaikka lähellä onkin vaan 7/16 UNF. Siis tuumamitoituksella, joka ilmeisesti on noissa jonkinlainen standardi.

    in reply to: Dyanen varaosakirja #274529

    Tuolla sivun yläreunassa kohta jäsinille ja sieltä arkisto, niin sieltä löytyy tekniikka osiosta 68-70 Dyaneen varaosakirja.

    Arkisto

    in reply to: Vasen takajarru #274372

    Nyt kannattaisi myös se toinen puoli tarkistaa. Jos on vaikka sylinterissä pieni vuoto ja kengät on vähän kostuneet, niin jarrusta tulee aika ärhäkkä. Eli saattaa tuo huonompi puoli olla ihan kunnossa, mutta paremmin pitävä on viallinen. Siksi kannattaakin avata aina jarrut molemmilta puolilta kun jotain vikaa ilmenee.

    in reply to: Käsijarrun vaijerit #274220

    Jarrukengät pitää irrottaa, että saa käsijarruvaijerin vaihdettua. Irrota kenkien pidätinjouset. Varsinkin etummaisen pidätinjousen tappi olisi hyvä saada pysymään paikallaan. Jos putoaa on hankala saada takaisin paikalleen. Merkkaa kenkien alapäässä olevien epäkeskosäätöjen asento, niin ei tarvitse uudelleen säätää kun asentaa takaisin. Epäkeskosäätö on se osa, jossa on iso kuusiokanta. Irrota M7 mutterit. Nyt pitäisi kenkien alapäät irrota paikaltaan. Ruvarilla voi voi niitä ulospäin kammeta. Sen jälkeen kengistä kiinni ja käännä alapäitä sisäänpäin niin, että saat kenkien yläpäät pujotettua irti sylinteristä. Samalla saat vaijerinkin irrotettua kengän vivusta. Tämän jälkeen ei vaijerin vaihdossa mitään ihmeellistä olekkaan. Kasauksessa sitten samat liikkeen vastakkaisessa järjestyksessä. Kengät on helpoin laittaa pakettina eli kenkiä yhdistävä jousi paikoilleen, kengistä kiinni ja pujottaa käsijarruvivun vaijerin lenkkiin. sitten kenkien yläpäät sylinterille ja sen jälkeen sovittelee kenkien alapäät paikalleen. Epäkeskosäädöt samoille kohdin kuin olivat. Kiinnitys M7 muttereilla. Lopuksi pidätinjouset ja rumpu paikoilleen.

    in reply to: 2cv6 Venttiilivarren kumit #273813

    Tässä yhdet kutosen kannet työn alla. Ohjurit irrotin lämmittämällä kannen n.+180 asteeseen. Kylmäspreitä uhjurin reikään ja sopivaa tuurnaa* apuna käyttäen naputtelin ohjurit irti. Hyvin irtosi ja ohjurien reikiin ei tullut vaurioita, joten vakiokokoiset laitan tilallekin. Nyt vaan kun uusien mittoja katselin, niin ylikoko ohjurin mitaksi annetaan 12,55mm, eli sama kuin nuo irrotetut. Kävin sitten Ranskalaiset.fi varastolla mittailemassa ohjureita. Std. koko on tuo 12,55mm ja ylikoko 12,6mm, eli ohlurille annettu mitta onkin ohjurin reiän mitta. Ylikoko-ohjurin asennus vaatii myös reiän kalvamisen oikeaan mittaan.

    *Tuurnat tein 12mm tangosta sorvaamalla .n 25mm matkalta ohuemmaksi. Imuventtiiohjaimelle .n 7,95mm ja pako n. 8,45mm.

    Vinkkinä vielä, että kansi pysyy hyvin paikallaan kun vanhan sylinteriptken laittaa ruustukkiin ja kannen siihen niinkuin se kuuluukin. Sylinteristä on hyvä tasata ripoja ruustukin leukojen kohdalta, niin saa tukevasti kiinni,

    in reply to: Kunnostettu 2CV4 Vaihdelaatikko myyty #273799

    Nelkun laatikko myyty.

    in reply to: Turvavyöt vanhukseen #270467

    Joitakin osia turvavyön kiinnitykseen on saatavilla. Esim. tuo B-pilariin tuleva kiinnike.
    https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Verschweisste-Karosserieteile/ANR15542/

    Myös kynnyskotelon sivuun tulevat vahvikkeet löytyy. Tosin vyön kiinnitysmutterit pitää kynnyskoteloon hitsata jos niitä ei ole valmiina.
    https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Bodenbleche/ANR15271/

    Nuo turvavöiden kiinnityspultit/mutterit ovat 7/16 UNF kierteellä. Siis tuumakokoiset, ei millisiä vaikka ovatkin hyvin lähellä kokoa M11 millin nousulla.

    in reply to: Sähkösätkä? #270296

    Tässä linkki yhteen aiemmin toteutettuun projektiin. https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/sahkorattari/

    in reply to: Pitääkö olla huolissaan….. #269571

    Tuo vanhuksen mittari on Amppeerimittari, joka näyttää akulle menevää/purkautuvaa virtaa. Jos akku on kunnossa ja täyteen ladattu se ei ota enää virtaa vastaan ja mittari näyttää lähes nollaa paitsi jos vaikka valot päällä, niin tyhjäkäynnillä menee miinukselle. Noista mitatuista jännitearvoista voisi päätellä, että lataus toimii ja akku on hyvässä kunnossa.

    in reply to: Ostettu:Bensalämmitin #269212

    En tiedä kuinka luotettavia nämä kiinalaiset on, mutta halpoja ainakin. Esim. tässä n.115€ saksasta kotiin toimitettuna täydellinen paketti.
    https://www.ebay.com/itm/5000W-12V-Air-Heater-5kw-Universal-For-Car-Trucks-Boat-Bus-Van-SUV-Caravan/143379859831?hash=item21621b0977:g:nwsAAOSwWtZd3dRy

    in reply to: Oven sovittaminen 2 cv 6 #268635

    Oven ja saranan väliin voi myös laittaa tarvittavan määrän säätöpaloja.

    Saranan koroke, Citroën 2CV

    Jos saranat on ollut irti, niin kannattaa huomioida, että ylä- ja alasarana ovat erilaiset.

    in reply to: VPR-930 2cv vm 1969 #268625

    Mulla olis putkeen tekoon tarvittavat työkalut ja tarvikkeet, joten voisin putken sulle tehdä, mutta vasta keskiviikkona olen samassa paikassa tarvikkeiden kanssa.
    Terv. Masa Tuusulasta

    in reply to: Takarenkaan kuluminenuw #268383

    Portugalissa valmistetuissa kulkimissa tuo oli aika yleinen vika jo tehtaalta tullessa, joten saattaa olla ettei parane vaihtamalla, jollei tiedä, että vaihdettava osa on varmasti suora. Useampia on tullut korjattua käyttämällä raakaa voimaa vääntämällä pyörä oikeaan asentoon. Työkaluna vanteen keskiöön hitsattu paksu putki, joka sojottaa sivulleepäin silloin kun on paikallaan. Joku pari metriä on hyvä vipuvartta olla.

    in reply to: Massavaimentimen toiminta #268276

    Toimiva massaiskari pomppaa ja jumissa oleva ei.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 544 total)