#280798
Jasu
Osallistuja

Lisätään vielä, että en muistanutkaan korjanneeni yhtä aivan eri tavalla rikkoutunutta DG Nitionia. Latausreleen rikkoutumisen jälkeen oli latausjännitettä ollut jonkin aikaa reipasta 16 volttia, välillä enemmänkin, kunnes oli ”laulu loppunut” eli kipinän tulo ehtynyt. Ei merkkivalokaan suostunut syttymään enää…

Siitä löytyi toimiva suojausmekanismi, tai ainakin toiminut semmoinen. Syöttöpuolella ensin konkka tasaamassa sähköä, sit lyhyt linja piirilevyllä, seuraavana 16 voltin Zenerdiodi. Jännitteen ollessa tarpeeksi kauan yli 16 volttia, oli mainittu Zener palanut oikoseen, ja sitten polttanut piirilevyltä syöttölinjan poikki…

Tuo tuli korjattua juottamalla levylle palaneen linjan kaveriksi piuhaa ja uusi Zeneri. Testikäyttö ilman uutta diodia, mutta toiminnan löydyttyä laitoin senkin. Tämä oli vuonna 2016 ja käsittääkseni on ajossa edelleen, kun ei ole muuta palautetta kuulunut kuin se että taas liikkuu. Ja muisti kun on mikä on, ei mitään mielikuvaa kenen osa oli käpisteltävänä…