#278929
Risto Elo
Osallistuja

Moi
Etuakseliputken sisässä liukuu hammastanko matopyörän vaikutuksesta. Hammastangon vasemmassa päässä on hammastettu osa johon ratin jatkeena oleva ns. matopyörä koskettaa. Matopyörän kohdalla etuakseliputken alapuolella on jousitettu tukiliuku joka painaa matopyörän ja hammastangon toisiinsa tiukasti kiinni.
Hammastangon toisessa päässä ovat ne hammastangon rungon sisäpuolelta nivelöidyt kiinniketapit joiden päihin on kiinnitetty ne raidetankojen sisäpäät. Näiden nivelöityjen tappien välissä on hammastangon ympärillä ns. Hela-rengas, joka on yhdellä niitillä hammansangon pyöreässä rungossa kiinni. Tämä sormusmainen hela on tehty kovasta metallista ja sen sisä halkaisija on hammastangon rungon halkaisijan kokoinen ja ulkohalkaisija taas akseliputken sisähalkaisijan kokoinen. Tämä hela kuluu vanhemmiten edestakaisen ohjausliikkeen ja hiekkapölyn seurauksena akseliputken vaakasuoran hahlon reunojen kohdilta väljäksi. Sen huomaa kun toinen heiluttaa rattia edestakaisin ja toinen katsoo raidetankojen sisäpäitä; ne pyrkijät liikkumaan väljyyden verran ikään kuin ulos ja sisään siis kohti vaihdelaatikkoa ja taas siitä pois päin.
Jos taas matopyörän laakeri on mennyt väljäksi kyseisessä ratin heilutuksessa näkyy vaurio matopyörän (ratin) nousemisena ja laskemisena Tämä siksi, että hammastus on vino hammastangossa ja matopyörässä.
Hammastangon helaa myydään erillisenä niitin kanssa, se on vaihdettavissa.
Matopyörän laakeria ei voi vaihtaa erikseen, sen rakenteen takia vaan se on vaihdettava kokonaan uuteen.
Tässä alustava kuvaus tuosta ohjauksen alueesta.

  • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten Risto Elo.
  • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten Risto Elo.
  • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten Risto Elo.