Jasu
Osallistuja

Vallan siisti sisältä, pitempi perävälitys mutta “täyspitkä” kytkinakselin uritus eli siitä ei tunnistusta voinut tehdä. Pitää vielä laskea hammaspyörien hammaslukemat, vähänniinkö akateemisessa mielessä. Vai Acateemisessa, kun Acadianesta on aski peräisin..?

Muistelisin tämän tarinan kertoneen jotain jakeluajotyyppisestä historiasta, ja siltä kyllä näyttäisi kun jälkien perusteella on aika runsaasti ollut kakkos-kolmos -vaihteiden kytkentää, pakki-ykköslinjaa vähemmän, nelosta ilmeisen vähän..?

Mulla jäi jääradalla Acasta kolmonen päälle ja mietin korjaanko vain sen vai vaihdanko koko laatikon. Vähän harmittanut hyötykuljettimessa tuo pitkä nelosvaihteen välitys. Päätin vaihtaa kutosen laatikon siihen. Pitkän linjan Dyane-harrastajan IW:n kanssa sopimamme diilin johdosta nyt on Acassa kutosen loota. Eipä tarvi enää normaaleissa ylämäissä vaihdella aina kolmoselle.

Ja sitten itse asiaan. Kyllä tuosta Jasunkin kuvasta näkyy Acan kytkinakselilla ura, joka on heti boorien edessä olevassa pinnassa ennen silmälaakerin lieriöpintaa.
Ainakin siinä akselissa joka nyt Acassani on oli aivan sileä lieriöpinta boorien ja silmälaakerille tulevan pinnan välissä.

Vaihteistot 2CV pohjaisissa kulkimissa

Tuolla on kuvat erilaisista kytkinakseleista. Johonkin keskusteluun joskus laittelin kuvat akseleista myös, mutta en osannut hakutoiminnolla niitä löytää…

Uutta minulle tämän nyt työn alla olevan vaihteiston kanssa oli se että ”täyspitkää” kytkinlevyn uritusta oli myös Acassa, ja tämän nyt osina olevan askin välitykset on tasan samat mitä AMI8:ssa. Käsittääkseni Acassa on ollut myös semmoista missä on 1-2-3 vähän tiheämmät ja 4 sitten reipas hyppäys pitemmäksi? Siinäkin Acassa mikä mulla oli vuosia projektina, oli semmoinen aski (ainakin muistikuvien mukaan), harmi kun se ilmeisesti päätyi romuihin vikaantumisen takia ja silloinen tallitilakin piti äkkiä tyhjentää, aski kun meni eri osoitteeseen ja kovaan ajoon tuolloin…