#270951
Jasu
Osallistuja

Se varaus, mihin viittasin, tulee siitä että käpäläkytkimen leveän painelaakerin kanssa tähtimallin paineasetelman yhteydessä, voi käydä niin että ihan pohjaan kytkintä polkaistessa tähtimallin kalvojousien päät ottaakin kytkimen keskiöön. Ei kovin yleinen, mutta ei myöskään ennenkuulumaton oire…

Sitten taas syy, miksi suosin sitä käpäläkytkimen painelaakeria, on se paineasetelmaan painavan osuuden leveys. Tähtimallin laakerissa on leveyttä muutama milli, käpäläkytkimen laakerissa melkein sentti enemmän. Osumakohta sattuu siis merkittävästi suuremmalle pinta-alalle, jolloin laakerin kuluminen kalvojousen sakaroiden läpi tulee paljon epätodennäköisemmäksi. Ongelma korostuu niissä kulkimissa, mitkä ovat entistä pitempiä aikoja ajamatta, painelaakeri tahmaantuu, jopa jumittuu, ja tuolloin siitä raapaisuäänestä läpimenoon on huomattavan pieni aika verrattuna leveämpään laakeriin…

Se tunne, kun painelaakeri menee asetelmasta läpi, kytkin pohjassa liikennevalolähdön yhteydessä. Kun eteneminen alkaa, etkä saa sitä hillittyä kytkimellä. En suosittele kokeilemaan…