#269986
gustaf
Osallistuja

Nuo yksijousiset tulivat käyttöön muistaakseni -77 vuoden jälkeen, koneen lohkoissakin pieniä muutoksia tehtiin tuolloin. Ilmeisesti kaikissa koneissa, todennut asian myös nelkun koneissa kun on ollut originaaleja varaosakoneitakin hallussa. Ensimmäinen tällainen nelkku oli käyntiääneltään huomattavan hiljainen verrattuna vanhempiin versioihin, nokka-akseli tietenkin kulumaton mutta oma käsitykseni oli että nämä yksijousiset kannet olisivat vähämeluisammat. yli 80 t. olen ajanut nelkulla jossa kaikki sisuskalut oli uusittu, siis nokkakin, mutta vanhemmilla kansiversioilla.
Tuo viimeisin nelkku oli muutenkin ihmeellinen, kiihtyikin hämmästyttän hyvin. Kampi ilmeisesti vaurioitui kun kone sammui peruuttaessani jyrkkään mäkeen pari kertaa, sen jälkeen meno heikkeni kuten kiinnostukseni nelkkuihin.
Vanhempiin kansiin ei käy yksijousiset joiden halkaisija isompi ja jos uudempiin kansiin laittaa kaksijousisysteemin, jousen löysästä istuvuudesta voi jotain ikävää seurata.