#269058
Risto Elo
Osallistuja

Moi
Nokka laturin ankkurin keskireijässä on sisäpuolinen kierre. Tätä kierrettä hyväksi käyttäen voi sopivalla pultilla kiertäen irroittaa ankkurin. Pultti kierretään niin pitkälle ankkurin sisään, että pultin pää ottaa kontaktin kampiakselin päähän. Vauhtipyörän starttikehän hammastuksesta isolla ruuvimeisselillä estetään kampiakselin pyöriminen ja väännetään ”ulosvetäjänä toimivaa pulttia” tiukemmalle kunnes ankkuri irtoaa.
Valitettavasti en muista ulkoa tuota pultin kokoa, foorumilla olevat varmaan muistavat, olikohan se M20 ja 1,5 nousulla, mutta tämä ei ole välttämättä oikea tieto!Kun saat oikean tiedon, löytyy pulttikaupasta sellainen pultti hyllystä, eikä maksa paljoa.

Ankkurin takaisin kiinnityksessä olen käyttänyt seuraavaa menetelmää: Etsi riittävän isot ja paksut prikat, joiden keskireikä on ropellin kiinnityspultin paksuinen, mutta ulkokehältään ankkurin pään metalliosan kokoinen (osta samaisesta pulttiliikkeestä, jo etukäteen). Tällä kokonaisuudella pitää ankkuri kiristää niin kovaan kun uskaltaa, taasen starttikehän hammastuksesta tukea isolla ruuvimeisselillä hakien.Tämä kiristys on oltava siis huomattavasti suurempi voimaltaan, kun sitten käytät kiristysvoimana ropellin normaalia kiinnitystä. Tämä kiristysvoimaero tarvitaan varmistamaan, että aina ropelli irtoaa helpommin ankkurin kartiostaan, kuin ankkuri kampiakselin kartiosta. Minulle on tullut monta ropellia ”romuissa” vastaan, jossa on jouduttu poraamaan reikä nokkalaturin ulkokehän irroitusruuvien kohdalle. Tällöin on harrastajalle käynyt niin, että ropellia irroitettaessa onkin ankkuri irronut kampiakselin kartiosta ja ropelli on edelleen kiinni ankkurissa. Tällöin ei jää muuta vaihtoehtoa tilanteen korjaamiseen kun irroittaa laturin ulkokehä, koska ankkuri ei mahdu tulemaan ulkokehästä ulos ilman sen irroittamista. Hankala tilanne siis.

Varmista tuo pultin koko ensin kun rupeat pultti kaupoille.

Tv Risto

  • Tätä vastausta muokkasi 2 vuotta, 1 kuukausi sitten Risto Elo.