Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › Vaihteiston kunnostus (uudelleen laakerointi)
- This topic has 39 replies, 14 voices, and was last updated 29.1.2020 at 09:53 by
Akaile.
-
AuthorPosts
-
11.4.2010 at 07:47 #156523
@oppipoika wrote:
Jotenkin tuo laatikko näytti tutulta, varsinkin numerolaatan perusteella.
-Matti-
Juu, sepä se, ja nyt on sitten “kuvalliset todisteet” jotta on siellä ihan uusia palikoitakin sisälle heiteltynä… 🙄
Pitäisi vaan vielä etsiä/skannata/ erikseen kuvata jostain laatikosta ne “puuttuvat” mittauskuvatukset tuohon kuvasarjaan, niin sitten alkaisi olla kaikki tarpeellinen tuossa mukana…
12.4.2010 at 16:27 #156524Mites tuo synkronoinnin kunnostus?
Saako Wanhuksen laatikkoon osia, tai vaikka uudempiinkin?12.4.2010 at 19:10 #156525Jumankavita miten upea artikkeli! Tän vois yrittää kursia pdf:ks ja Arkistoon talteen. Saapiko?
12.4.2010 at 20:50 #156526@toppok wrote:
Jumankavita miten upea artikkeli! Tän vois yrittää kursia pdf:ks ja Arkistoon talteen. Saapiko?
Sellainenkin ajatus kävi alunperinkin mielessä että Arkistoonkin jos sen saisi koostettua.. ❓
Wikille tämä juttu on jo linkitetty… 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂13.4.2010 at 06:33 #156527Wikiin linkittämisessä on vain se ongelma, että kun vaikkapa valokuvat vaihtavat joskus paikkaa tms. niin linkkikin muuttuu helposti toimimattomaksi.
Tein tästä keskusteluketjusta oman PDF:n Acrobat Professionalin “Make PFD from web page” -komennolla. Se on kätevä tapa ottaa netin sisältöä säilöön tulevaisuuden varalle, kun mm. kuvat tallentuvat itse tiedoston sisälle turvaan (tiedostokoko voi tietysti olla pieni ongelma). Tosin sivujen jaottelu ym. layout on mitä sattuu, joten hienoa olisi jos tuosta saisi yhteenvedon Nyytisartikkelin omaiseen muotoon.
Acrobat Pro on Acrobar Readerin maksullinen monipuolisempi versio.
13.4.2010 at 06:57 #156528Voihan Wikiinkin laittaa koko paketin kuvineen,, tulee iso kokoinen juttu… ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂13.4.2010 at 07:03 #156529Kvaak!
Mie nappasin kuvat jo talteen ml. tuo pinion mittauspiirroksen ja kursin tiiviin pdf -paketin ilman roskia niin katotaan miten iso tulee ja minnek laitetaan. Ainakin Arkistoon tietty….13.4.2010 at 09:19 #156530Rääks!
Leikkelin Jazun jutskan word -dokuksi. Pitäiskö siihen lisätä vielä niitä mittatietoja tms ennen pdf:ksi puljaamista? Kuka täydentää?
Jos ja kun homma bueno, heittäkää webbihamsterille niin pyäräytän pdf:ksi ja Arkistoon.
19.4.2010 at 11:35 #156531Toimitettu täydennetty versio “Webbihamsterille”… ➡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.4.2010 at 21:56 #156532Vaihteistodokumentti löytyy nyt Arkistosta pdf:nä.
11.4.2011 at 12:54 #156533Nostetaampas ylös tämä Jasun mahtava kuvallinen selostus laihdelaatikkorempasta.
11.4.2011 at 16:11 #156534Pitäisikin vielä jossain vaiheessa ottaa ja “päivittää” tämä, tuon perän hammaskosketuksen säätämisen osalta loppuun asti. Meinannu unehtua, vaan jospa tuon saisi kesällä aikaiseksi..?
Ja muistaa ladata kameran akut… 😳
6.7.2011 at 17:53 #156535@Jasu wrote:

Akselin paikka kun on mitattu oikeaksi, niin sitten voikin heitellä kytkinakselin paikallensa. Helposti voisi mieleen tulla että se menisi toista kautta, mutta ei tuo ratas oikein sovi tuosta reiästä läpi…
Ja sitten alemman akselin lelut, eli ryhmäpyörä…
…ja nelosen kytkentäholkki ja ratas…Fiksumpi sälli olis kyllä tällänny ensin nuo alemman akselin kamppeet tuonne “väijyyn” ja sitten vasta taputellu tuon kytkinakselin paikalleen…
Kuulimpa tuossa, kokemusperäisen tiedon tältä päivältä, ettei ainaskaan AMI6/AK -vaihteistoon tuossa järjestyksessä lelut sisälle mene, vaan tuota fiksumpi sälli -suositusta piti käyttää… Ei ne vaan mahtunut, vaikka miten pyöritteli, kuulemma…
Vissiin sit hitusen, just sen riittävän verran, ahtaampi kuori kuin näissä uudemmissa..?
Mitään estettähän ei sille kasaamisjärjestykselle ole, että alemman akselin rattaat pohjalle laittelee, ja sitten vasta asentaa kytkinakselin…
15.8.2013 at 10:36 #156536Nyt olisi pari aiemmin puuttumaan jäänyttä kohtaa kuvattuna…

Perän hammasvälysten säätäminen jäi hieman huonosti kuvailtuna, joten vähän lisäystä siihen. Mittakellolla saa tuon välyksen varsin helposti mitattua, kun vaan ensin saa ko. laitteen tukevasti kiinni
Mittakellon mittapää tulisi laittaa 90 asteen kulmaan hampaaseen nähden…
…sitten nollataan näyttö ja…
…katsotaan lukemat. Tavoite hammaskosketuksen välykselle olisi (muistaakseni) 0,13-0,23mm. Nämä mittaukset siis koskee lautaspyörän puoleista laakerivälystä.Tuosta sitten laskemalla saa tarvittavan sovitelevyn paksuuden, voi myös edetä “yrityksen ja erehdyksen” kautta, kokeillen eri paksuisia levyjä ja aina mitaten tuloksen…

Toisen laakerin vaatimat sovitelevyt sitten saadaan kun ensin mitataan tuosta pinnasta etäisyys laakeriin..
…ja sama mittaus tälle osalle, ja näiden erotus kertoo suoraan tarvittavan levyn paksuuden
Tällä kertaa sattui paksuusvaatimus olemaan tasan 0,5mm joten selvisi yhdellä sovituslevyllä.Sitten kun sopivat sovituslevyt on mielestään löytänyt, niin kannattaa vielä kerran tarkistaa pysyikö hammasvälys haluttuna. Se kun saattaa hieman muuttua, varsinkin jos tämä jälkimmäinen puoli on ollut kovin löysällä, jonka tosin voi aika hyvin välttää kun laittaa selkeästi “liikaa” sovituslevyjä väliin, ja sormin kiristää mutterit siten ettei turhia välyksiä löydy mutta perä kuitenkin vielä herkästi pyörähtää…

En malta olla laittamatta näitä paria kuvaa, hauskan kasaustelineen sai aikaiseksi “maitolaatikosta” ja parista Sätkän osasta…
Sattui sopivasti olemaan sama reikäjako tuon laatikon pohjaritilässä ja vaihteiston takakiinnikkeen ruuveilla. Lisäksi tarvitsi vain ovenkahvojen alle tulevat osat niin sai kivasti vaihteiston pysymään pystyssä..!26.11.2014 at 15:01 #156537Tuo hammasvälys on selkee, mutta tarvitseeko vetopyörästölle jättää päittäisvälystä ?
Eli laitetaanko tuonne “jälkimmäiselle puolelle” juuri oikea määrä levyjä ?
Kattelin autojen “perän” korjausohjeita, ei ollut juuri ohjeita välyksestä. Joissain “perän” täytyy pyöriä tietyllä voimalla väännettäessä. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.