Etusivu › Forums › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Talven tekemiset
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5.11.2012 at 22:46 #167428
Wau, loistavaa talvipuhdetta. Eikös fasu-pakut olleet alunperin tummansinisiä ja sillä scripitilogolla varustettuja? Ja tietenkin ilman kylki-ikkunoita.
8.11.2012 at 17:32 #167429Laskin tallissa olevan kaluston yhteisiän, neljä rättäriä ja traktori yhteensä 247 vuotta, siis keski-ikä n. 49 vuotta. Muualla säilössä vielä kolme niilläkin yhteisikää yli 100 vuotta. Tekeminen ei lopu talven aikana. Pitäisiköhän uusia kalustoa että päästöt vähenee?
Dyanen etuvalojen kuupat kelpaisi, ei tarvitse olla säätövaijereita. 🙄
Hannu Keinänen
8.11.2012 at 18:08 #167430@hantta wrote:
Laskin tallissa olevan kaluston yhteisiän, neljä rättäriä ja traktori yhteensä 247 vuotta, siis keski-ikä n. 49 vuotta. Muualla säilössä vielä kolme niilläkin yhteisikää yli 100 vuotta. Tekeminen ei lopu talven aikana. Pitäisiköhän uusia kalustoa että päästöt vähenee?
Dyanen etuvalojen kuupat kelpaisi, ei tarvitse olla säätövaijereita. 🙄
Rekisterissä olevat kulkimet + minä = 254 vuotta
8.11.2012 at 19:07 #167431260 😀
2 traktoria, 2 pappatunturia, 1 moottoripyörä 1 rättäri ja mä.Myönnän, sitikoita pitäisi olla enemmän 😆
Hausjärvi / Hy-Ri
9.11.2012 at 06:31 #167432Onneksi tässä oli puhetta vain liikenteessä olevasta kalustosta, eikä mukana keskeneräisiä projekteja 🙁 Luku olisi sellainen, ettei taida kehdata kirjoittaa. Varmaan jollakin muulla onneksi on vielä enemmän noilla kriteereillä 😛
25.11.2012 at 19:12 #167433Ajattelin laittaa talven aikana öljyä tukivarsiin. Täällähän on varoiteltu niitten ruostumisesta sisältä.
Mutta mitä öljyä ootte laittanu? Joskus laitoin käyttöauton oviin teräketjuöljyä.
Siittä hyvä aine että se alko nousemaan ylöspäin ovissa. Ollakko se hyvä tukivarsiin?26.11.2012 at 05:21 #167434Olen käyttänyt puhdasta moottoriöljyä, mitä juoksevampaa, sen parempi. Itse hieman vierastan teräketjuöljyjen käyttöä ruostesuojaukseen, sillä osa on jäteöljyistä valmistettua. Jäteöljyissä saattaa olla kaikenmaailman rikkiyhdisteitä, jotka syövyttävät metallia.
Tukivarren tapauksessa tilkka öljyä kyllä nousee koheesion avulla seinämiä pitkin varsin ylös saakka. Mikäli hitsaussaumoissa on rakoja niin öljy paljastaa nuokin ajan kanssa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.11.2012 at 07:43 #167435@Akaile wrote:
Olen käyttänyt puhdasta moottoriöljyä, mitä juoksevampaa, sen parempi.
Eikö tarkoitukseen vasiten tehty kotelosuoja-aine olisi parempaa?
26.11.2012 at 09:39 #167436Ei, jos se kovettuu. Öljy pysyy tuossa tilassa aivan varmasti, kun ei sinne roisku suolavesiä tms. sitä pois pesemään. Jos massaa haluaisi käyttää niin siitäkin tekisin sitten 50/50 koktailin öljyn kanssa.
Nykyajan moottoriöljyissä on panostettu paljon öljyn tarttuvuuteen, jotta sylinteriseinämät ja männänrenkaat olisivat liukkaita jo ennen öljynpaineen nousua, eli starttauksen aikana. (<- Tämä korostuu erityisesti seisonnan aikana epätasaisissa lämpötiloissa. Öljy valuu hitaasti öljypohjaan, mutta osan on jäätävä suojaamaan pintoja, ettei kondenssivesi pääse tekemään tuhojaan.) Tätä samaa tarttuvuutta hyödynnän epäekologisessa ruostesuojaamisessanikin. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.11.2012 at 11:20 #167437Rypsiöljy – eko.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com26.11.2012 at 13:13 #167438Nuita kotelosuojia on erilaisia… Enemmän ja vähemmän öljymäisiä. Jotenkin vain luottaisin vartavasten tarkoitukseen tehtyihin mömmöihin… Noiden kotelosuoja-aineiden kiipeämiskyky on aivan uskomaton.
Niistä oli joskus TM-testikin.
26.11.2012 at 13:31 #167439Vanha viidakon sanonta: Money talks. Erillisiä ruostesuoja-aineita ei valmistettaisi, ellei niistä saisi extraeuroropoja tilille. Öljypohjaisessa kotelosuoja-aineessa on vaikuttavana aineena edelleen öljy, mutta purkki on suunniteltu houkuttelevammaksi ja pursotuskin innovatiivisesti (<- muodikasta,eikö) toteutettu. Aerosolipullosta ruiskutettu suoja-aine on ohuempaa kuin tavallinen purkista valutettu tavara. Sen sanelee jo pelkästään se, ettei sitä saada aerosolipullosta ulos ilman ohennusta.
Toki hyvä, jos edes tuollaista suoja-ainetta tukivarsiinsa suihkii, mutta edelleen väitän, että tavallinen öljykin riittää.
Aikoinaan höyrykoneen sylinteriöljy oli uskomaton ihmeaine ruostesuojaukseen, mutta sen saatavuus taitaa olla nykyisin aika olematon…?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.11.2012 at 17:49 #167440Hyviä vinkkejä öljyistä..mutta kun pitäis kansalle selvittää mistä se sinne laitetaan 😳
26.11.2012 at 18:02 #167441Eikköstä porata reikä ja siihen joku tulppa?
26.11.2012 at 18:16 #167442Porataan vaikka tukivarren laakeripesän viereen reikä ja kierteet reikään ja sopiva pultti ja tiiviste,,
Sitten kuikalla öljyä tukivarren sisään…
Jos tukivarsi on irti sitä voi vielä keikutella eri asentoihin,,
jos haluaa voi vielä valuttaa ylimääräisen öljyn pois siitä reijästä,,
ettei jää turhaa lisä painoa tukivarteen… 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.