Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › Pohjaproppu.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20.8.2015 at 17:27 #129524
Ihan vaan tiedoksi miten voi käydä öljypropun kanssa.Siis moottorin.
Meinaan kun ajelin kotiin niin proppu oli irronnut noi 900 metriä
ennen kotia. Mittasin matkan myöhemmin ihan mielenkiinnosta.
Öljykello on mutta ei ollu kytketty ja on ihme ettei koko mylly levinny.
Nyt on öljynpaine valo kytketty ja isoon lamppuun.Öljyt oli vaihdettu jo
talvella eli kauan pultti hiero itteensä auki.Sitä en muista oliko teräs vai
kupari prikalla.Että muistakaa kiristää. Ei muuta, lepo.20.8.2015 at 19:53 #175262Mulla kävi reilu 10v sitten sama juttu. Moottoritierampin koko mitalle tuli öljyvana, rampin päässä risteyksessä seisoessa huomasin onneksi toimivan öljynpainevalon. Proppua ei koskaan löytynyt ja mietin kenet soitan hinaamaan. Mutta kätevästi vieressä oli Biltema josta sai uutta öljyä, melkein sopivan pultin ja kierreteippiä jolla sen sai pitämään riittävän hyvin että sai ajettua kotiin.
Siitä yksilöstä oli joku edellinen omistaja vääntänyt vähän liian tiukkaan öljypropun kiinni mutta oli toiminut semmoisenaan monta vuotta.
21.8.2015 at 05:44 #175263Kymysys: Vaihdatteko jokaisen öljynvaihdon yhteydessä uuden kupariprikan proppuun?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.8.2015 at 06:17 #175264^ kyllä
21.8.2015 at 06:25 #175265En, mutta pitäis varmaan alkaa vaihtamaan. Haluasin ostaa niitä jostain “laatikollisen” (mutta mistä).
Aiheuttaako irtoamisen nimenomaan vanha tiiviste vaiko liian löysä tai tiukka kiristys?
21.8.2015 at 12:06 #175266Tuli nimittäin mieleen, että kyseinen löystyneen propun ongelma voi osua kohdalle nimenomaan silloin, kun vaihtaa uuden kupariprikan. Miksikö? Koska prikan puristuessa kasaan pultin kiristysmomentti muuttuu. Tällöin asentaessa uuden prikan kanssa ja liian heppoisella kirisitysmomentilla proppu jää auttamatta liian löysälle. Vähintään kertaalleen kiristelty proppu ei fyysisesti enää puristu kasaan yhtä paljon kuin uusi.
Itse vaihdan proppua vain silloin, kun se rupee todella olemaan kaput, eli lättänä, rispaantunut ja pahan näköinen. Koskaan ei ole *kop kop* löystynyt, eikä vuotanut.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.8.2015 at 13:45 #175267Noita kupari prikkoja on ainakin Motonetissä
tosin yhessä lootassa vain 2kpl.
Jostain hydraulipajasta voi löytyä paremmin.21.8.2015 at 17:58 #175268Kai sitä prikkaa on prikkatehtaassa jo taottu aika paljon ettei ihan pehmeää ole. En ole kyllä vaihtanut kupariprikkaa juuri koskaan. Joskus taisi öljynsuodatinmyyjä tyrkyttää prikan mukaan niin tuli vaihdettua. Ei ne vanhallakaan ainakaan ole tihkuneet.
21.8.2015 at 18:38 #175269Itse hankin laatikollisen prikkoja Wurthilta. Maksoi muistaakseni vajaan kympin.
Tiivisteet ovat kupari/massatiivisteitä.
Hyvin on toistaiseksi pysynyt kiinni kun olen kääntänyt ne kiinni momenttiavaimella oikeaa tiukkuuteen.
Tiedä sitten onko tuo turhan tarkkaa tuohua mutta niin olen tehnyt.23.8.2015 at 15:38 #175270@Wonderi wrote:
Mulla kävi reilu 10v sitten sama juttu. Moottoritierampin koko mitalle tuli öljyvana, rampin päässä risteyksessä seisoessa huomasin onneksi toimivan öljynpainevalon. Proppua ei koskaan löytynyt ja mietin kenet soitan hinaamaan. Mutta kätevästi vieressä oli Biltema josta sai uutta öljyä, melkein sopivan pultin ja kierreteippiä jolla sen sai pitämään riittävän hyvin että sai ajettua kotiin.
Siitä yksilöstä oli joku edellinen omistaja vääntänyt vähän liian tiukkaan öljypropun kiinni mutta oli toiminut semmoisenaan monta vuotta.
Onpa sellainenkin kohtalo tullut vastaan, että.. Ostettu tampereelta nääs Dyane josta öljyt valahtivat vanana moottoritielle, …öljyproppu oli kiinnitetty öljypohjaan sikaflexilla tai silikonilla …. Tapauksesta on vuosia aikaa – tampereen miestä muistelen vieläkin, etten viitsi edes kaupungin nimeä isolla kirjaimella aloittaa …
26.8.2015 at 18:47 #175271Anonymous
Mikä olikaan prikan koko? 😳
Mulle tössivät tomaattivaihteistoöljyn vaihdossa laatikon propun silikoonilla C5:sta muutama vuosi sitten, kun muka oli niiiin tiukassa. Nykyään Vianor.
Ei taitais tehdä silikooni laatikkoon päästessään hyvää… -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.