Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › Nelkun vaihdelaatikko / tasauspyörästö
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1.3.2009 at 09:10 #124857
Olisi nelkun laatikosta/tasauspyörästöstä räjähtänyt pinioni & lautaspyörä mutta vähän ajetut loppuroippeet sekä toisesta laatikosta kelvolliset pinioni ja lautaspyörä.
Tai jos jollakulla olisi irrallaan tuo pinioniakseli + lautaspyörä myytäväksi, niin voisi jättää tuon ajetun mutta toimivan vaihteiston hätävaraksi.Joka tapauksessa – seuraava ongelma on osien järjestetty pakkoavioliitto. Onko jossain tuon pinionin ja lautaspyörän välyksen säädöstä proseduuria? Kui hää männöö?
Kannattaako tuo lautaspyörä vaihtaa siihen mikä-se-nyt-nimeltään-onkaan tasauspyörästön osaan (missä planeettapyörät tjsp majailevat) vai ottaa se koko mokkula lautaspyörineen toisesta, eli onko tasauspyörästön rattaat kuinka kuluvaa tavaraa nelkussa?
Mites sitten vetoakseleiden naittaminen tuohon – sielläkin oli noita välysprikkoja vaikka lampaille ateriaksi asti – siihenkin on varmaan joku taika?
Ylipäätään perusteellinen kasausopas välyksineen ja säätöarvoineen nelkun laatikosta olisi myös ilmiselvästi tarpeen.
Huolisin siis joko vinkin manuskasta tai parhaimmassa tapauksessa kys. dokumentin sähköisessä muodossa…Ja kaipaisin varmaan englanti-suomi sanakirjaa, kun ei nuo termit kotimaisella näytä minulta taipuvan… 🙂
1.3.2009 at 12:16 #149790Pinion ja lautaspyörä kulkee aina parina, niissä molemmissa pitää olla samat sarjanumerot. Niiden passaamisesta on Helgen ohjeet Nyytisessä xx ja x, eli en sen tarkemmin muista…sorry. 🙄
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.3.2009 at 13:16 #149791@Akaile wrote:
Pinion ja lautaspyörä kulkee aina parina, niissä molemmissa pitää olla samat sarjanumerot. Niiden passaamisesta on Helgen ohjeet Nyytisessä xx ja x, eli en sen tarkemmin muista…sorry. 🙄
Juup, tuon verran tiesin. Osaatko veikata, ollaanko millä vuosikymmenellä menossa kun tuo oli nyytisissä? Vuoden sisään, viiden vuoden, kymmenen, kahdenkymmenenviiden? 🙂
1.3.2009 at 13:21 #149792Niillä prikoilla säädetään lautaspyörän laakeri välys + pinion pyörän ja lautaspyörän hammas välys…
Prikkoja puolelta toiselle vaihtamalla saa pinion ja lautaspyörän hammas välyksen säädettyä oikeaksi..
Prikkojen lukumäärällä ja vahvuudella taas säädetään lautaspyörän laakeri laakerivälys..
säädöt tehdään siten että kytkinkoppa on irti,, jolloin kasataan vetarit paikoilleen kiristäen..
Lautas ja pinionpyörän hammasvälys on jotain luokkaa 0.15 mm,, en tarkkaan muista kun en
saa avattua noita arkiston katalookeja,, (Selain toimii niin hitaasti).. Lisäksi hammas kosketus
tulisi olla keskeltä hampaita eikä laidalta hampaita….
Lautaspyörän laakerivälys on sitten tiukempi jotain 0.03 mm luokkaa,, noin niinkun hatusta vedettynä…
Näitä säätöarvoja itse soveltaisin….. Kertokaa jos löydätte oikeat fakta tiedot noista välyksistä???Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.3.2009 at 13:25 #149793Vaihdelaatikosta on Kilta tehnyt erinomaisen kirjallisen koulutusmateriaalin, josta nuo asiat saattaisivat selvitä. Valitettavasti sitä ei tietojeni mukaan ole sähköisessä muodossa eikä nettiarkistossamme. Aikoinaan materiaali lienee jaettu jaosten jakareille, mutta monellako vielä tallella? Raadin kautta voisi asiasta varmaan kysellä (raati-ät-2cv.fi)..
1.3.2009 at 13:33 #149794Onko tuohon hammaskosketuksen havainnointiin jotain viksua keinoa? Merkkiainetta hampaisiin ja katsoo, mistä kohtaa kuluu?
1.3.2009 at 13:37 #149795Väriaine on yksi konsti,, kotikonstina välysmittaus osoittaa missä kohdin välys on tiukin,,
nii siinä luultavasti kosketus pinta hampailla…..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.3.2009 at 15:50 #149796Huulipuna käy kotikonstissa väriaineena vallan mainiosti. Kyllä se minusta 2000-luvulla ilmestynyt juttu on, koska hyödynsin sitä oman loodan rakentamisen yhteydessä 2005, että niihin haarukoihin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.3.2009 at 17:34 #149797Artikkeli “Citroën 2cv vaihteisto” löytyypi Nyytisten numerosta 8/2004, ss 34-41.
[/jym]
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
1.3.2009 at 18:53 #149798Kiitoksia. Alanpa kaivamaan lehtihyllyä…
1.3.2009 at 20:07 #149799@jym wrote:
Artikkeli “Citroën 2cv vaihteisto” löytyypi Nyytisten numerosta 8/2004, ss 34-41.
[/jym]
Tekaseppa siitä arkistoon juttu,, niin löytyy helpommin joskus jos tarvii etsiä…? 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.