Etusivu › Forums › Päävalikko › Tekniikka › Kun lämmönvaihtimesta tulee savut kabiiniin
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19.8.2010 at 20:50 #126212
Kesäyön viiletessä väänsin äsken vivusta lämpöä päälle. Tuli vähän lämpöä ja paljon pakokaasua. Eli lämmönvaihdin on ruostunut tai ratkennut katiskaksi toistaiseksi tuntemattomissa määrin.
Kannattaako pönttöjen sisällä olevia putkia yrittää parsia, ostaa jostain uudet putket sinne sisään, teettää jostain uudet putket sinne sisään, ostaa uudet putket pönttöineen vai ostaa käytettyjä osia jotka ehkä ovat puoliksi ruostuneena valmiiksi?
20.8.2010 at 06:54 #158587En ole nähnyt putkestaan puhkiruostunutta lämmönvaihdinta, mutta toki se on mahdollista.
Joskus falskausta tulee myös sylinterikannen ja sylinterin välistä. varsinkin esim. vaihdetta vaihtaessa tuoksahtaa voimakkaasti.
Jos lämmönvaihdin on mätä, helpointa on vaihtaa toinen käytetty osa tilalle.
20.8.2010 at 07:10 #158588Tätä vaihtoehtoa myös epäilisin.
nimimerkki kokemusta on20.8.2010 at 14:09 #158589Joskus kesemmällä tupsahti hieman juuri vaihdossa tai kadunkulmassa savun hajua nenään vaikka lämpöläpät oli “kylmällä”. Nyt alkoi savua tulemaan sisään niin paljon ettei voi ajaa ikkuna kiinni. Harmi jos hyvin käyvää konetta pitää ruveta availemaan:(
20.8.2010 at 14:52 #158590@Wonderi wrote:
. Harmi jos hyvin käyvää konetta pitää ruveta availemaan:(
Eihän se kovin iso remontti vielä ole jos käyttää imupakosarjan irti ja parantelee kansien tiivistystä, jos niissä vuoto todella on.
Laittaa kuuman kestävää liimaa kannen ja sylinterin väliin ja asentaa huolella paikoilleen. Muistaa vain laittaa imupakosarjan ensimmäiseksi paikoilleen, ennenkuin alkaa kansia kiristeleen. Näin saadaan imupakosarjan laipat tiiviisti sylinterin kansiin, eivätkä vuoda ikävästi… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.8.2010 at 15:58 #158591Kannen kiinnityspulttien momentti kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi. Ei kuitenkaan pidä mennä ahneena kiristämään tai seuraavaksi on jengat lohkosta romuna.
Erikoistyökaluksi tiivistepinnan oikaisuun käy vanha sylinteri, josta on lyöty rivat pois. Tällä sitten hierretään hiomatahnan kera pintoja. Syöpymää on tietysti helpommin alumiinipuolella eli kannessa.
20.8.2010 at 18:35 #158592Pelkkä kannenpulttien kiristely ei enää auttane vaikka löysällä olisivatkin kun siellä on kuitenkin jotain karstaa jo päässyt tiivistepintojen väliin sen savun mukana.
21.8.2010 at 07:46 #158593Todennäköisesti elleivät sitten ole ihan irtoamispisteessä. Sellaisestakin tapauksesta olen kuullut.
11.9.2010 at 16:24 #158594Nyt “jo” ehdin paneutua asiaan kunnolla. Tarpeeksi vaatteita päälle niin hyvin tarjennut ajella ilman lämmitystä. Oikeanpuoleisesta pöntöstä savua ei tule, vasemmasta tulee mutta siitäkin vain kun konetta rynryttelee. Tyhjäkäynnillä niin raikasta ilmaa että pakari pöntön sisällä tuskin voi olla puhki. Tosin siitäkään ei täyttä varmuutta ole kun niitä pönttöjä on joku joskus hitsaillut paremmin putkeen kiinni ja jälki ei ole ihan kaunista. Kannenpultit todettu kaikki (käsivaralla) yhtä kireiksi.
Tilapäiskorjauksena ehjä oikeanpuoleinen lämmönvaihdinpönttö on yhdistetty vasemmanpuoleiseen ilman sisäänmenoon josta saa lämmön tuulilasillekin. Kai sillä jonkun matkaa syksyä tarkenee vielä. Joten tämän vian oikea korjaus jää odottamaan sitä päivää kun saan autotallin tai kyllästyn odottamaan ja teetän korjauksen jossain muualla. Kerrostalon pihassa katoksessa en ala kantta irrottelemaan.
14.9.2010 at 07:34 #158595Anna vuotaa rauhassa vaan, jos ei ole vielä kansi pilalla niin eiköhän se kohta


Tällä kannella käytiin Italiassa asti. Kone oli “hyvä” Saksasta tuotu 80-luvun lopun 70tkm ajettu yksilö.
Toiselta puolelta hajosi tuolla reissussa männänrenkaat ja toiselta paljastui syksymmällä tämä kansi.-Olli
15.9.2010 at 05:58 #158596Minulla kaasun hajua ovat aiheuttaneet ne viheliäiset liitokset vaihtimien molemmissa päissä, kuin myös poikittaispöntöltä eteenpäin jatkavan putkilon liitos. Näin molemmissa huoltovastuullani käyneissä rättärin sukulaisissa.
Uudet klemmarit ja runsaasti kaimapojan (Teroson) pakoputken tiivistys/paikkausmöhnää väliin ja kiristys ovat tuoneet apua ongelmaan.
15.9.2010 at 11:00 #158597Niin minullakin jokus, mutta ei nyt. Pakarin sauman vuodonhan tunnistaa supsuttavasta äänestä ja kädellä tuntee vuodon puhalluksen. Ja pakarin saumat vuotaa pääosin konehuoneeseen eikä niinkään paljoa lämpökanavaan.
16.9.2010 at 19:36 #158598Taistelin saman ilmiön kanssa tuoreen 2cv4/6 projektini kanssa. Lämmönvaihtimien 40-vuotiaat pakoputkiliitokset olivat sen verran krosoiksi syöpyneet, ettei niitä tahtonut saada täysin pitäväksi mitenkään. Varsinkin pakosarjan puoleisista liitoksista tihkuvat katkut ajautuivat inhasti sisätilaan. Tiivistetahnakaan ei kestänyt välissä. Mutta ongelma poistui, kun laitoin liitoksiin tiivisteprikat pehmeästä harmaasta, noin 1 mm vahvasta “kannentiivistepahvista”, jota ainakin Motonet myy muutaman euron hintaan per arkki. Noin 34 mm reikä, prikan reunan leveydeksi noin 8 mm ja eikun sovittaa sen liitoksen väliin huolellisesti keskittäen – jo toimii. Kaarevateräisillä levy- tai kynsisaksilla saapi levyä leikattua helposti.
Jussi, Rovaniemi
17.9.2010 at 06:16 #158599Kaikki tiivistepinnat kannattaa huolellisesti teräsharjata puhtaiksi (=sileiksi). Eräs ammattiasentaja näytti kuinka hän lisäksi kastoi kaikki klemmarit öljyyn ennen asennusta. Sitten vain kiristystä pikkuhiljaa kaikkien klemmarien alustavasti paikallaan ollessa. Kevyttä naputtelua vasaralla ja lisää kiristystä vaiheittain eri puolilta ja tiivistä tuli. Öljy auttaa osien paikalleen asettumista.
Itsekin sorrun usein tuohon tahnatiivistykseen. Joskus toimii, usein pidemmän päälle ei.
Erilaisia “parempia” pakoputkiklemmareita on myös saatavilla, esim:
http://www.pp-2cv.be/EN/News/CollierEchappement.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
17.9.2010 at 08:28 #158600Kokemusta tahnasta,, kun puhdistaa liitos pinnat ja kohdistaa ne tarkasti niin voi sipaista kartioon hiukan tahnaa.
On sen jälkeen seuraavaan avaukseen asti kaasu tiivis. Huonoilla tiiviste pinnoilla ei mikään liitos pidä kun hetken.
Kyllä itse laitan aina tahnan jopa uusiin liitoksiin,, estää siten syöpymisenkin niissä..
Kunnon asennus tuloksen saaminen vaatii myös kunnossa olevat klemmarit,, jotta liitos pysyy tärinässä löystymättä kiinni.. 💡
Nykyiset tarvike pakoputket,, esimerkiksi poikittais vaimennin ovat jokainen hiukan eri mitoituksella ja uutta asennettaessa vaativat
lähes aina myös lämmönvaihtimien liitosten uudelleen sovittamisen jotta kaikki liitokset tulevat kunnolla kohdilleen ja lopputulos olisi tiivis..
Ja se sievä vasaralla kopistelu klemmarin kiristyksen välissä auttaa tosi paljon liitoksen kiristymiseen pitäväksi..
Tässäpä omia kokemuksia aiheesta.. 😉 🙄Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.